Caravan achter een 340 1.4 automaat.
- V300 register
- Verbannen
Zijn er mede-forumleden die ervaring hebben met een caravan achter de 340 automaat? Zo ja, dan zijn Oma en ik benieuwd naar de ervaringen, en naar eventuele tips en truuks waar we wat aan hebben. Alvast bedankt!:y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Verder moet je zorgen dat de caravan geremd is. Een 340 automaat mag geremd rond de 900kg trekken en ongeremd slechts ongeveer de helft...
Ervaring met een caravan er achter heb ik niet, wel met een gewone lichte ongeremde aanhanger. Dit gaat prima. Een variomatic is dan echt een pluspunt! Alleen drinken deed hij wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
General Custom;228950 schreef : De caravanschakelaar is in elk geval wel een handig optie denk ik. Hoe je deze kunt maken staat ergens op het forum beschreven (ik vind hem zo 1-2-3 even niet).
Ergens in mijn topic o.a. , en ik meen dat mijn naamgenoot er ook een stukje schrijven aan geweid heeft....EDIT; gevonden:
Wouter;7148 schreef : handige tip voor alle mensen met een volvo 300 met CVT, die aankomende zomer met een aanhanger op pad gaan:
Monteer een schakelaar in serie met de linkerhelft van de EMVK.
Er is op de middentunnel al een plaatsje voor vrijgehouden, vlak naast de bergrem schakelaar.
Voor de schakelaar kun je ook zo'n bergrem schakelaar gebruiken, maar dan andersom gemonteerd, en het logotje afplakken. lampje laat je weg. Verder hoef je alleen een 2-aderig draadje naar de EMVK te leggen, via de draaddoorvoer achter het dashboardkastje.
Het nut van deze schakelaar is dat je de vario minder laat opschakelen, maar met een veel lichter effect dan met de bergrem. Dit is vooral zeer handig als je met een aanhanger (caravan) op de snelweg zit, en je 1400tje het zwaar krijgt. Je kunt dan gewoon planken en door de kickdown schakelt ie dan behoorlijk terug. Het gevolg is dat je met erg hoge toeren naar boven rijdt. Vooral in de zomer kan het slim zijn het iets rustiger aan te doen, en daar is dus die knop voor. Als je merkt dat je in de buurt van plankgas komt om snelheid te houden, zet je de 2e schakelaar om, en de auto schakelt mooi een klein stukje terug, zodat je netjes boven kunt komen. Geen idioot getoer, rond de 80/h scheelt het maar een paar honderd rpm.
Ook in de stad kan het nut hebben, gebruik van de schakelaar geeft een behoorlijk sportief schakelende vario.
En voor de liefhebber iets van dezelfde strekking met wat plaatjes erbij:
Wouter76;154723 schreef : En die zonnige dag kwam.....vandaag! :w00t:
Dus de elektra spulletjes door weer onder de arm, gereedschapskoffer inladen en op naar mijn klus plekkie.
De caravan schakelaar monteren leek me wel een geschikt idee, zo gedacht, zo gedaan.
Ik heb er voor gekozen om de 12V vanaf de opschakelspoel af te splitsen naar de schakelaar die daarna vanaf de schakelaar weer retour opschakelspoel gaat.
Het lampje in de schakelaar krijgt zijn voeding dus van het tacho relais en zijn massa van die op de schakelaar van de bergrem (de 'harde' massa)
Nou hoor ik je al denken; pics or it didn't happen!!! :+
Komen ze dan;
Men legge de middentunnel bloot:
Massa voor het lampje dat ik aan de massa van de bergrem heb gesoldeerd:
Caravan/sport schakelaar aan:
Bergrem aan, caravan/sportschakelaar gaat uit:
Close up van de bergremschakelaar:
Close up van de caravan/sport schakelaar:
Overzicht:
Even getest op weg naar huis, werkt prima. :y:
900 kg geremd klopt als een bus, dus in principe zou het moeten kunnen, misschien wel handig om zoveel mogelijk spullen in de auto te leggen, zorgen dat de caravan netjes beladen is (kogeldruk), en dat de banden niet te oud zijn (verdroging) en op de juiste spanning.
Ow ja en natuurlijk altijd elke keer alvorens weg te rijden de verlichting controleren en zorg voor een goede montage aan de trekhaak van de handrem breek kabel.
Een caravannetje achter de 340, iets wat ik ook nog heel graag zou willen....alvast heel veel campeerplezier!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als je nog een caravan moet uitzoeken: kijk ook naar caravans met hefdak (Kip Kompakt etc). Dat scheelt je flink wat frontaal oppervlak dat je 340 dan niet door de wind hoeft te sleuren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Auto moet natuurlijk wel in orde zijn.... bandjes varioriemen afstellingen onderhoud REMMEN etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Wouter;228968 schreef : Kan makkelijk. Met deze caravan ben ik met 4 personen zelfs de Alpen in geweest met een 340 1.4 vario als trekauto. O.a. de Col du Lauteret tussen Grenoble en Brian?on van 2000 meter hoogte werd zonder koelingsproblemen overwonnen.
Auto moet natuurlijk wel in orde zijn.... bandjes varioriemen afstellingen onderhoud REMMEN etc.
Wow! Dat is nog een beste caravan voor achter een 340 CVT. Hij lijkt ook zwaarder dan 900 kilo...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.