Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2009 21:30 #769312 door V300 register

huysmans;98739 schreef : Ik heb m'n motorrijbewijs nog net voor deze uitbreidingen gehaald en ik was daar 46 uur aan kwijt, voor 46,= per stuk. (23 lessen, dubbele uren vanwege de rit naar Harderwijk) Dit was in 2003. Toen ik de nieuwe eisen zag was ik blij dat ik 'm net op tijd binnen had.

Bij de theorie zit overigens ook een deel 'gedrag op de weg', wat toch echt wel anders is als je als motorrijder wil overleven. B.v. bij kruisingen zowel links als rechts kijken. Aan het feit dat je voorrang had heb je weinig als je in de kreukels ligt, midden op de baan rijden ipv langs de rand, je bent geen brommer e.d. Dergelijke punten moet je wel duidelijk voor ogen hebben voor je op de grote brommert stapt.

Ga dan overigens wel meteen voor een zwaar motorrijbewijs. Het verschil is miniem tijdens het lessen, maar je hebt dat je 3 jaar moet wachten als je ene leuke motor op het oog hebt die net iets te zwaar is. (kan alleen als je > 24 bent)


jeetje ik was met 9 lessen klaar, en heb mijn examen in 1 keer gehaald, dat scheelt nogal een paar centen..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2009 22:32 #769334 door V300 register

habie12;98871 schreef : jeetje ik was met 9 lessen klaar, en heb mijn examen in 1 keer gehaald, dat scheelt nogal een paar centen..


Ik dacht dat ook zo snel te kunnen, due met een spoed cursus begonnen. Het wegrijden ging wel lekker, maar na de 3e bocht had ik wel door dat ik wat meer tijd nodig had. (tijdens het oprapen van de motor)

habie12;98870 schreef : hey dat is mijn reserve voorraad he...


Moderne zut... (al het nuttige heb ik er al uit :p )






Alhoewel... die ene radio...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-04-2009 23:10 #769343 door J. Ruiter

huysmans;98895 schreef : Ik dacht dat ook zo snel te kunnen, due met een spoed cursus begonnen. Het wegrijden ging wel lekker, maar na de 3e bocht had ik wel door dat ik wat meer tijd nodig had. (tijdens het oprapen van de motor)



Moderne zut... (al het nuttige heb ik er al uit :p )






Alhoewel... die ene radio...

originele volvo radio?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-04-2009 14:23 #769425 door V300 register

volvo freak;98904 schreef : originele volvo radio?


Yup, oudje met 2 grote draaiknoppen en meer niet. Lijntje heeft een erin gehakte blauwepunt. Zou op zich wel leuk zijn, maar ik heb nog 3-4 'moderne' met drukknopjes e.d. op de plank liggen.

Als we in de buurt zijn zou het leuk zijn die eruit te vissen. (het vorige bezoek hebben we 'm laten liggen, voor Streepje hebben we al een chameleon liggen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2009 12:29 #769877 door E. van Oostveen

habie12;98871 schreef : jeetje ik was met 9 lessen klaar, en heb mijn examen in 1 keer gehaald, dat scheelt nogal een paar centen..


Ik hoop wel dat het aantal lessen mee valt. Ik was vroeger op de brommer echter niet de meest handige rijder. Vond het maar een groot onhandig ding tussen mijn benen. Na jarenlang afwijzen van het motorrijbewijs, vanwege file-problemen etc., heb ik nu de behoefte aan een dergelijk rijbewijs. Ik ben inmiddels een theorieboekje aan het lezen. @Jan: Inderdaad pagina's vol met hoe je je moet gedragen. Voor mij had dat in 1 pagina of minder gekund. Maar zo'n boekje moet blijkbaar ook de meest labiele/naieve oid. persoon overtuigen.
46 euro per les is best veel. Dan ben je zo 500 euro tot 1000 euro verder. En dan nog die drie examens; theorie (ja, ja ik let wel op en ben niet achterlijk), behendigheid op afgesloten terrein (soort Elandrun), praktijk op de weg (ff fatsoenlijk/voorbeeldig burger spelen).
Tja en dan een motor kopen. Ik heb al in mijn werkplaats gezien dat er ipv. van 1 auto toch 3 a 4 motoren kunnen staan; maar misschien moet ik dit soort gedachten maar snel verdringen........:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
12-04-2009 12:39 #769879 door Mark Smeets

Erik;99466 schreef : .... theorie (ja, ja ik let wel op en ben niet achterlijk...


Daar neem je toch geen lessen voor? Theorie kun je makkelijk uit een boek leren. ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2009 20:15 #769952 door V300 register
Voor motorrijden is er een erg goede richtlijn:
Gedraag je niet als een idioot, en ga ervan uit dat elke andere weggebruiker (met name elke automobilist) dat wel doet.
Voor de rest is zelfbeheersing (en dan vooral je rechterpols) erg aan te bevelen.
Een argwanende en achterdochtige instelling is ook erg nuttig (je weet maar nooit of zo'n idioot toch niet op het laatste moment naar rechts of links gaat).
En claim je domein ! Op straat geld het recht van de sterkste. Bij het geringste teken van twijfel van jouw kant zullen ze doordrukken. En als die ander dan toch doordrukt: laten gaan. Even slikken en daarna vergeten, je eigen leven is belangrijker.
En begin met een lichte motor. Je hebt als beginnende (en gevorderde) motorrijder echt geen honderd pk nodig. Sterker nog: de motorrijders die echt 50 pk ten volle kunnen gebruiken en daar alles uit kunnen halen, dat zijn er niet veel. Ik geef trouwens meteen toe dat het hebben van veel pk's erg leuk is.... Maar als je het niet gewend bent kan het inkomende vermogen van van een zware (en ook een lichte) motor voor een akelige verassing zorgen. En dan heb ik het nog niet eens over het afremmen....

Hm. So far voor het advies vandaag :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2009 20:58 #769956 door V300 register

Erik;99466 schreef : 46 euro per les is best veel. Dan ben je zo 500 euro tot 1000 euro verder. En dan nog die drie examens; theorie (ja, ja ik let wel op en ben niet achterlijk), behendigheid op afgesloten terrein (soort Elandrun), praktijk op de weg (ff fatsoenlijk/voorbeeldig burger spelen).


Ehm, ik was 46 euro per uur kwijt, 23 lessen a 2 uur...

Wat de lessen betreft, ook met de auto gaat men nu erg ver. De grootste idioot mag op de weg, zoalng ie maar z'n rijbewijs al heeft (en al 20 jaar geen flauw idee heeft wat de theoriewijzigingen zijn geweest e.d.) en iedereen die nu afrijdt wordt het zwaar gemaakt.

Ik zou haast voorstellen om bij elke verlenging minimaal verplicht de theorie te halen, liefst ook nog een rijtest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2009 12:10 #770041 door V300 register
Hiermee is bereikt dat het amendement zodanig is gewijzigd dat de vrijstelling nog tot 1 januari 2012 in stand blijft. Die datum is niet toevallig gekozen. Dan wil de regering ?Anders Betalen voor Mobiliteit? invoeren, ofwel de kilometerheffing. Pas dan gaat de ?bevriezing? dus in. In het voorlopig wetsvoorstel voor de kilometerheffing is al een uitzonderingsregeling voor oldtimers (ouder dan 25 jaar) opgenomen. Wanneer de kilometerheffing inderdaad per 1 januari 2012 in werking treedt, zullen aldus alle voertuigen van v??r 1 januari 1987 buiten de kilometerheffing vallen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2009 12:14 #770042 door V300 register
Als je op de site van de fehac kijkt staat er:

Hiermee is bereikt dat het amendement zodanig is gewijzigd dat de vrijstelling nog tot 1 januari 2012 in stand blijft. Die datum is niet toevallig gekozen. Dan wil de regering ?Anders Betalen voor Mobiliteit? invoeren, ofwel de kilometerheffing. Pas dan gaat de ?bevriezing? dus in. In het voorlopig wetsvoorstel voor de kilometerheffing is al een uitzonderingsregeling voor oldtimers (ouder dan 25 jaar) opgenomen. Wanneer de kilometerheffing inderdaad per 1 januari 2012 in werking treedt, zullen aldus alle voertuigen van v??r 1 januari 1987 buiten de kilometerheffing vallen

Dus WANNEER DE KM HEFFING IDD OP 1 JAN 2012 VAN START GAAT ECT, MAAR DAT WORD DUS MINSTENS 2 JAAR LATER! MET ALS RESULTAAT DAT EEN 89 ZELFS NOG WEGENBELASTING VRIJ WORD.

Hopelijk stellen ze het 4 jaar uit, dan is praktisch elke 340 belasting vrij.

Tip Koop nu een 87,er voor een paar centen dan kan je lachen....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD