Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2016 16:34 #959831 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Is het een CVT of een getrapte automaat? Ik weet uit ervaring dat die CVT's van de 440 nogal kwetsbaar zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2016 17:09 #959832 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
CVT's had je volgens mij alleen in de latere 440's met de "nieuwe" facelift.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2016 17:12 #959833 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.

eipmiw;239168 schreef : Is het een CVT of een getrapte automaat? Ik weet uit ervaring dat die CVT's van de 440 nogal kwetsbaar zijn.


4-traps automaat van ZF (4HP14)

Steven340;239169 schreef : CVT's had je volgens mij alleen in de latere 440's met de "nieuwe" facelift.


En bij die types enkel in de B18U 1.8-liter motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2016 15:21 #959846 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Klopt. De 2.0i Automaat heeft tot het einde toe een conventionele automaat gehad. Alleen de 1.8i had de gevreesde HTA (High Tech Automaat).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2016 15:49 #959847 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
En t?ch, als hij rijdt, rijdt zo'n HTA erg lekker.
Mijn 440 had zo'n automaat. Ik moet zeggen, dat was een behoorlijk vlotte en comfortabele auto. Nadeel was wel de overgang tussen stilstaan en rijden (en andersom), dan trilde en botterde de hele auto. Ik denk dan ook dat deze automaatbak ook op zijn laatste benen liep. De auto heeft ook ruim 2 ton gelopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2016 15:56 #959848 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Waarschijnlijk was het dan al de tweede of de derde bak Bart. In de periode 2001 - 2002 werkte ik bij Volvo en waren er veel problemen met deze bak. Eigenlijk stonden ze continu in backorder. Bij de meeste auto's hield de bak het zo'n 60.000 km vol, daarna moest er een nieuwe in.
Eigenlijk jammer, dat een auto die de stamvader van alle CVT's in zijn stamboom heeft zitten (Daf 600) zo veel problemen met dit type bak had. Het leek zo'n mooie doorontwikkeling van een beproefd concept.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2016 13:56 #959864 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Intussen staat de auto er best netjes bij al zeg ik het zelf.
Tuurlijk, de lak moet een keer gepolijst worden en de bekende achterste wielkasten zijn wat aan het bobbelen (wordt deze zomer opgelost), maar na de onderdelentransplantatie uit de Nordic mag het wagentje er best wezen.





Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2016 19:24 #959876 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Staat er toch nog wel netjes bij hoor!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2018 19:15 #975898 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Om een oud topic weer op te rakelen, sinds gisteren ben ik eigenaar van deze 440 geworden. Dirk heeft mijn Chevrolet overgenomen en zijn Volvo als het ware bij mij ingeruild. En toen had ik dus een auto uit mijn eigen bouwjaar; 1992. Bovendien wat mij betreft de leukste 440-uitvoering die er is: mkII, 1.7 multipoint injectie en 4-traps automaat.

Behalve de dingetjes voor de apk, normaal onderhoud en het lassen van de achterste wielkasten is er eigenlijk afgelopen jaren niks aan de auto gedaan. Logisch ook, want het is een hele betrouwbare auto gebleken. Uiteraard ga ik er zelf wel wat meer aan doen, je bent liefhebber of je bent het niet natuurlijk. Al zal het wel een auto blijven om naar het werk te rijden en geen mooi weer auto's zoals de 340's. Aanstaande vrijdag gaat hij voor de apk, dus hopen dat hij daar een beetje genadig vanaf komt!

Het wensenlijstje:
-nieuwe apk
-grote beurt
-elektronica maken (aansteker, centrale vergrendeling)
-een net interieur zoeken, de deurpanelen zijn nu slecht en de stoelen zijn nu anders dan de deurpanelen
-laten tectyleren
-elektrische ramen en spiegels inbouwen omdat ik ze toch heb liggen.
-iets doen met de carrosserie, al weet ik nog niet goed wat. Het hoeft niet perfect te worden maar wel toonbaar op een betaalbare manier. Rollen, wrappen, spuiten... ik weet het nog niet.

Maar goed, dat is op de feiten vooruit lopen. Eerst maar eens kijken wat de keurmeester er van zegt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2018 20:16 #975899 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Introductie en mijn Eerste volvo, een 440 uit '92.
Zou hem eerst eens goed poetsen :waxing:
wrappen kan daarna eventueel altijd nog mocht de lak echt slecht zijn.

Ben wel heel benieuwd hoe rood je hem nog kan krijgen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD