1995 Volvo 440 Nordic
- V300 register
- Verbannen
Stephan440;238228 schreef : Mistlampen zie ik niet op de fotos trouwens, daar zitten volgens mij gewoon de zwarte afdekkapjes. Verder zijn de koplampwissers ook niet origineel, maar van een Saab lees ik hierboven. Dus voor een 440 was dit inderdaad vrij kale uitvoering.
Die mistlampen zijn ooit weggehaald, waarschijnlijk het glas gebroken of zo en apk-afkeur. Deze versie hoort ze wel te hebben. Koplampwissers zaten er ook op, maar eentje was er afgebroken en vervangen door een stuk siliconen afsluitstrip. Omdat Saabs met koplampwissers met bosjes op de sloop staan, vond ik dat een makkelijkere optie dan originele 440-wissertjes te zoeken. Persoonlijk vind ik de gladde Saab-wissetjes eigenlijk ook veel mooier, daarom krijgt de 340 ze ook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;238241 schreef : Die mistlampen zijn ooit weggehaald, waarschijnlijk het glas gebroken of zo en apk-afkeur. Deze versie hoort ze wel te hebben. Koplampwissers zaten er ook op, maar eentje was er afgebroken en vervangen door een stuk siliconen afsluitstrip. Omdat Saabs met koplampwissers met bosjes op de sloop staan, vond ik dat een makkelijkere optie dan originele 440-wissertjes te zoeken. Persoonlijk vind ik de gladde Saab-wissetjes eigenlijk ook veel mooier, daarom krijgt de 340 ze ook.
Oh dus wel origineel geleverd met mistlampen en koplampwissers, met name die koplampwissers zie je bij de 440 toch niet zo heel vaak meer. Aparte keuze trouwens om de mistlampen eruit te halen, maargoed, zal dan vast een reden voor geweest zijn inderdaad. Kan ook nog zijn dat een keer de voorbumper vervangen is misschien?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Stephan440;238243 schreef : Aparte keuze trouwens om de mistlampen eruit te halen, maargoed, zal dan vast een reden voor geweest zijn inderdaad. Kan ook nog zijn dat een keer de voorbumper vervangen is misschien?
Ik denk dat de keuze gebaseerd zal zijn op ''zo goedkoop mogelijk'', maar weten doe je het natuurlijk nooit. Er vanuit gaan dat hij geleverd is met mistlampen durf ik wel, want die kom je zelden tegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De 440 heeft volgens verschillende prijsopgaven van verschillende bedrijven en hobbyisten roestschade tussen de ?500 en ?1200 aan beide wielkasten samen... Voor de Millionaire zou dat niet zo erg zijn, maar voor een 440 met 2 ton op de teller is dat wel erg gortig. Nu hoeft dat natuurlijk niet het eind te betekenen want waar een wil is is een weg.
Het mooie is dat Artaparts voor 440's nog wel wat plaatwerk levert. Voor ?50 lagen er dus 2 mooie nieuwe overzetpanelen op de mat. Met dat kostenplaatje toch de moeite om het eens te bestellen. Het lastige is echter dat uren meestal de duurste factor zijn in het kostenplaatje. Ook daar is een oplossing voor; zelf doen. En zo ging Garage B. de Haas dus aan het ''lassen''. Een lasapparaat heb ik hier helaas niet, dus werd het hardsolderen met de vlam (lassen met de vlam dan stook je er zo snel gaatjes in).
Allereerst, het paneel voor de linkerkant:
De rottigheid en narigheid netjes uitslijpen met de Dremel:
Meteen het hele paneel er in zetten is nergens voor nodig omdat een flink stuk wielkastrand nog hard is. Een stuk afslijpen dus. Bijkomend voordeel is dat er ook nog materiaal over blijft om, waar nodig, aan de binnenkant te solderen.
Ondertussen is het nieuwe stuk en het blote metaal van de auto nog in de zinkspray gezet. Het boutje dient om de zaak onder het solderen op zijn plaats te houden zonder dat ik mijn poten verbrand. Dit wordt dus veel heter dan elektrisch lassen. Hierbij moet je dan ook echt heel goed in de gaten houden dat je niks aansteekt!
Op de plekken waar eerst de gaten zaten is de carrosserie van de auto vertint, net zoals het nieuwe stukje metaal. Door dit heet te stoken smelt het aan elkaar, het gat laat zich vervolgens met soldeersel opvullen. Als dit is gebeurd kun je de randen ook nog strak aan de auto vast solderen, maar dat heb ik niet gedaan. Het is maar dat het gat dicht is.
Vervolgens gaan we plamuren, of als het niet zo nauw komt, zoals bij mij, lekker snel met play-doh automotive edition (ook wel bekend als strijkbare nadenkit)
Ten slotte met de gedachte ''blauw is blauw'' een leuk kleurtje er op. Heel belangrijk ook om naderhand een berg tectyl tot en met er door te pleuren.
Op naar het volgende gat. Hopen dat die wel wat netter wordt, maar dit is in elk geval dicht...
Voor degene die het zich afvraagt; ja solderen mag voor de apk, maar lassen is veel gebruikelijker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan van Weeren
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Mis alleen de 440 in het onderschrift
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bij lassen heb je dat probleem niet, dan zet je het tegen elkaar en bak je het spleetje dicht (al dan niet met puntlassen). Daar heb ik de materialen helaas niet voor.
Dit heb ik trouwens gesoldeerd met zo'n brandertje van een paar knaken. Ik heb het geprobeerd met een echte brander, A-team stijl dus, maar dat ging eigenlijk al vrij hard voor dit dunne plaatwerk. Bovendien is hardsolderen (of autogeen lassen met het zelfde apparaat natuurlijk), wel een fijne maar dure manier van warm stoken, terwijl het aanstekergas voor zo'n pencil torch 3x niks kost bij de Action. 2 vliegen in een klap dus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan van Weeren
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Johan;238538 schreef : Nog wat vorderingen kunnen maken? Ben zo benieuwd hoe het eruit komt te zien.
De eerste wielkast is klaar, de 2e wielkast is half klaar. Daarnaast is de kachelslang vervangen, want dat werd toch wel h??l vervelend. Komende week hoop ik het resultaat van beiden wielkasten te kunnen posten, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk liever met mijn vriendinnetje speel dan met mijn auto :f
Opschieten met de auto doet het dus momenteel niet echt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
General Custom;238547 schreef : ..........maar ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk liever met mijn vriendinnetje speel dan met mijn auto :f ...
:S
ja duhh wie niet :humor: :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.