Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
- Mark Smeets
- Moderator
Maar, nu hebben we een 400 sectie speciaal op het forum, staat het topic in de offtopic showroom. 400 rijders zijn sinds kort niet meer offtopic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;236159 schreef : Woei, de eerste 400 rijder! Welkom!
Maar, nu hebben we een 400 sectie speciaal op het forum, staat het topic in de offtopic showroom. 400 rijders zijn sinds kort niet meer offtopic
verplaatst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;236130 schreef : Een mooie 440 heb je. Houd hem maar goed bij, want zo netjes kom je ze haast nooit meer tegen en binnenkort heb je een zeldzaamheid :y:
Mooi om te zien ook hoe je er mee bezig bent. Een grote beurt geven doet ooit wonderen, en ook roest hoeft geen ramp te zijn als je het op tijd behandelt en indien nodig laat lassen.
Dank je! Er zijn wel wat plekjes zo hier en daar natuurlijk, maar wat ik gezien heb tot nu toe is allemaal aan de oppervlakte en vooral kleine plekjes voor zover ik dat nu kan zien. Echt rotte plekken ben ik nog niet tegengekomen, zelfs niet in de wielkasten!
Inderdaad, de thermostaat zit op de kopse rechter zijkant (want de motor ligt inderdaad dwars) van het motorblok. Aan het thermostaathuis zit een dikke koelslang die vanaf de radiator komt.General Custom;236130 schreef : Over je thermostaat/koel-problemen ...
Bedoel je dat deze intern toch nog koelvloeistof langs de thermostaat lekt? Want tussen het blok en het thermostaathuis komt geen koelvloeistof naar buiten, dat blijft mooi droog en ook het KVS-niveau blijft netjes op peil. (dat was met de Gates wel anders, die had ik geprobeerd te monteren met de geleverde pakking, daar spoot het er aan alle kanten langs )
setsunakaede;236132 schreef : Stephan, misschien kan je eens wat foto's maken van je motorruimte en met name van de omgeving van die thermostaatklep. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker, want ik heb een ex-460-blok in mijn 340...) dat Bart namelijk w?l gelijk heeft wat betreft dat het basisblok gelijk is...
Doe ik, foto's volgen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Thermostaat die er inzat was uit mijn hoofd een Behr, 92 graden. Ik heb er nu ook weer een 92 graden thermostaat inzitten. Ik had begrepen dat de 87 graden versie voor de turbo-modellen is.volvofiel;236135 schreef : Wat voor thermostaat zit er nu in? 92 graden? Of 87? Wordt de koelslang naar de thermostaat geleidelijk warm of blijft 'ie eerst een tijdje koud en dan vrij plotseling warm?
Het zou goed kunnen dat je thermostaat verkeerd zit of toch niet helemaal de goede is. Jammer dat je dealer je niet wil helpen. Het onderdeelnummer is dan wel "expired", maar dat betekent niet dat de thermostaat niet meer te krijgen is...
V.w.b. het stationair toerental: dat is wel hoog. Ik denk dat je een B18U-motor hebt? Maak dan de stappenmotor maar eens schoon. Is een bekend euvel bij die motoren... staat de motor nog niet te "zagen" (continu wisselend toerental, of af en toe schommelend toerental)?
Ontluchten moet je niet te zwaar aan tillen. Gewoon het expansievat afvullen tot max., kachelschuif vol open zetten en de motor warmrijden. Daarna de motor afzetten, laten afkoelen en weer vullen tot max.
Hoe de koelslang warm wordt ga ik even nakijken, dat heb ik niet zo nauwkeurig in de gaten gehouden nog.
Het is inderdaad een B18U, motor loopt stationair heel strak eigenlijk, geen enkele vorm van pingelen of zagen. Zodra ik de koeling op orde heb zal ik eens naar de stappenmotor kijken.
Bijvullen/afvullen van de koelvloeistof heb ik inderdaad precies zo gedaan als je omschrijft, en die blijft na de eerste keer bijvullen ook mooi op niveau.
Ik twijfelde al, aangezien ik de auto wilde laten zien dacht ik, dat moet vast in de Showroom, maarja, het is natuurlijk geen 300, dus dan maar off-topicv0lv0freak;236159 schreef : Woei, de eerste 400 rijder! Welkom!
Maar, nu hebben we een 400 sectie speciaal op het forum, staat het topic in de offtopic showroom. 400 rijders zijn sinds kort niet meer offtopic
Waarvoor dank!Wouter;236163 schreef : verplaatst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Stephan440;236175 schreef : Bedoel je dat deze intern toch nog koelvloeistof langs de thermostaat lekt? Want tussen het blok en het thermostaathuis komt geen koelvloeistof naar buiten, dat blijft mooi droog en ook het KVS-niveau blijft netjes op peil. (dat was met de Gates wel anders, die had ik geprobeerd te monteren met de geleverde pakking, daar spoot het er aan alle kanten langs )
Dat bedoel ik inderdaad. Wat ook nog kan, maar niet zo vaak voorkomt, is dat als het systeem op druk komt er koelvloeistof door de thermostaat gaat waar het hoort, maar deze te vroeg opent. Dit heb ik zelf ook een keer gehad, maar schijnt niet zo vaak voor te komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Na zo'n 2-3 minuten wordt de bovenkant van de dikke koelslang warm bij de motor, de onderkant en het gehele S-vormige stuk van de slang dichter bij de radiator zijn dan nog koud.
De bovenkant van de slang wordt dan in de komende minuten steeds warmer, daarna wordt langzaam de bovenkant van het S-vormige stuk slang warm en ook de onderkant bij de motor. Na 8-10 minuten wordt de bovenkant van de slang heet. Pas na 15 minuten is ook de onderkant van de slang helemaal heet is en is de slang overal ongeveer even warm.
De temperatuurmeter is dan in diezelfde tijd langzaam van koud naar net iets onder halverwege opgelopen.
Na nog iets langer (denk iets van 17-18 minuten) staat het metertje precies halverwege en blijft deze op die stand staan.
Vervolgens, als ik ga rijden (binnen de bebouwde kom), daalt de temperatuur op de meter binnen een kilometer naar ongeveer een kwart.
Verder nog wat foto's gemaakt. Wat me opviel (aangezien ik ruim een kwartier naar de koelslang heb staan kijken ), is dat de aluminium slang (die van de onderkant van het luchtfilter komt, zie laatste foto) een aantal gaten heeft. Die lijken erin te horen (netjes rond), maar ik vraag me af of dat wel normaal is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Helaas niet alle hars eraf kunnen krijgen, binnenkort nog maar eens proberen met een speciaal middeltje tegen hars. Verder zie je tijdens het wassen natuurlijk alle plekjes. Daarbij ontdekte ik een lelijk verbogen en (oppervlakkig) roestig stuk plaatwerk onder een van de deurhendels die ik nog niet eerder gezien had, met een gat precies ter grootte van een schroevendraaier. Ik vermoed een inbraakpoging ooit .
Ook bleek rechts het kunststof scherm tussen de wielkast achter en de achterbumper niet helemaal goed gemonteerd, dat dus maar even losgehaald en weer goed gezet. Dat kostte nog wel wat moeite en daardoor is de afstand tussen carrosserie en bumper ook nog steeds net iets meer dan aan de andere kant. Zal misschien een keer een tikje gehad hebben?
Maar na overal zo eens met m'n neus dicht op gestaan te hebben, mag ik al met al eigenlijk helemaal niet klagen over de staat van de carrosserie :yeah:
Na het wassen glimt de 440 iedereen tegemoet, daarom daar vandaag maar eens een paar mooie plaatjes van geschoten :
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Alleen je hebt je nummerborden een beetje hard gewassen volgens mij; alle letters door elkaar
Jammer van de inbraakpoging. maar het voordeel is dat het niet erg in het zicht zit dan. Wat je wel zou kunnen doen voor het behoud van de auto is de roest weghalen en het blanke staal behandelen, zo voorkom je dat de roest zich uitbreid naar iets wat je wel gaat zien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Die inbraakpoging zit inderdaad zolang je niet door je knie?n gaat geheel uit het zicht doordat de deurhendel er dan voor zit, dat is het geluk (en ook gelijk de reden dat ik het nog niet eerder gezien had).
Voor nu gaat deze op het lijstje met roestplekjes, hopelijk heb ik in de zomer de tijd om ze netjes te behandelen en bij te werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.