Volvo 440 1.8i 1996 Olive Green Metallic
- V300 register
- Verbannen
Mijn eerste post! Ik ben al een paar keer eerder via de zoekmachines op dit forum terecht gekomen en volgens mij zit hier een club enthousiaste liefhebbers van de Nederlandse Volvo's! Leuk om te zien dat er nu ook een speciaal 400 hoekje is. Een paar weken terug een topic gestart op volvo-forum.nl, maar het lijkt me aardig om hier mijn auto ook te laten zien. Zeker omdat hier volgens mij stiekem ook best wel wat kennis over de 400 serie zit
Ik zal hieronder even mijn eerste beleveningen kopieren, zodat jullie gelijk helemaal bijgelezen zijn! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Inmiddels heeft hij 195.000km op de teller. Het onderhoudsboekje geeft aan dat deze 440 dealeronderhouden is geweest tot twee jaar terug (+/- 170.000km). Daarna is het onderhoud onbekend. Ik ga er maar vanuit dat er geen onderhoud geweest is de afgelopen twee jaar.
Verder is de auto in goede staat, wel een aantal plekjes met beginnende oppervlakkige roest rondom de carrosserie, maar overal nog hard. De onderkant ziet er verbazingwekkend netjes uit nog.
Natuurlijk zijn er nog wat andere cosmetische dingen binnen en buiten, daarover later meer. Eerste prioriteit is nu om de auto technisch weer in orde te krijgen. Dan stap voor stap het reguliere onderhoud dat in de afgelopen twee jaar gemist is uitvoeren en de cosmetische dingen oplossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dan het volgende aandachtspunt, de motor blijft koud: het metertje loopt heel iets op, en blijft amper boven het minimum steken. Alleen als ik de motor lange tijd stationair laat lopen wordt deze een beetje warm en dan slaat ook de fan aan (die nu dus het grootste deel van de tijd uit blijft). Daarom vermoed ik de thermostaat.
Vanmiddag bij de dealer geweest, daar had men voor de 440 geen thermostaat meer op voorraad, bestellen kon ook niet meer aangezien het onderdeel ?expired? is. Een dealer een eind weg had deze nog wel op voorraad, maar om nu het halve land af te rijden voor een thermostaat gaat me ook wat ver. De dealer gaf mij als advies mee een thermostaat bij een onderdelenwinkel te halen, de kwaliteit zou daarvan vergelijkbaar zijn met het originele onderdeel.
Dus vanmiddag een thermostaat en koelvloeistof gehaald. De koelvloeistof heb ik afgelopen week ?blind? bijgevuld met rode koelvloeistof, aangezien het niveau zo laag was dat er niet te zien was wat er inzat. Er zit nu dus ongetwijfeld een mix van verschillende vloeistoffen in.
In de Vraagbaak dat er blauwe/groene koelvloeistof (type C?) in hoort. Bij de onderdelenwinkel heb ik gevraagd wat er geschikt was voor deze 440 en heb op hun advies een organische (gele) koelvloeistof van Kroon, Organic -38 NF, meegenomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De Gates thermostaat paste niet, verkeerde / andere pakking en het ontluchtingssysteem is anders, waardoor het metalen pennetje dat Gates hiervoor gebruikt tegen het thermostaathuis aankomt en de thermostaat dus niet diep genoeg naar binnen valt.
Na een hoop zoekwerk uiteindelijk via Nordicar een thermostaat (92 graden) besteld, deze bleek een zelfde soort ontluchting te hebben als de Gates, maar net iets minder groot, en wel de juiste pakking. Daardoor past de boel er wel in, maar het pennetje van de ontluchting komt nog steeds iets tegen het thermostaathuis aan waardoor de ontluchting niet altijd helemaal makkelijk sluit. Het zij zo.
Ik had niet de mogelijkheid om het koelsysteem met druk door te spoelen. Daarom heb ik bij het hervullen eerst gespoeld met een aantal liter gedestilleerd water (motor kort even laten lopen, om te mengen met het nog overgebleven blauw/rode mengsel dat erin zat). Dat twee keer herhaald, toen was de vloeistof die ik aftapte redelijk kleurloos en heb ik het systeem volgegooid met de fel-gele koelvloeistof die ik gekocht had.
Verder heb ik bij het weer bijvullen van het koelwater alle koelwaterleidingen die ik kon zien nagelopen, maar heb geen ontluchtingsnippel gevonden. Wel na het eerste ritje nog ongeveer een liter erbij moeten vullen, dat zal de lucht geweest zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- Vanaf een koude motor wordt de motor sneller warm en de meter loopt dan op tot tussen een kwart en een derde, maar blijft altijd onder de helft steken. Af en toe, bij lang stationair lopen en als de meter rond een derde staat, slaat de fan even aan.
- Stationair, ook als de motor warmer is, loopt de motor op 1000 toeren, iets te hoog dus, net als voor de wissel van de thermostaat
- Bij snelweg kilometers (met name 's avonds laat als het kouder is), loopt de temperatuur echter snel terug naar bijna het minimum. Als ik dan na een flink stuk rijden de auto parkeer en de motor afzet, zie ik het temperatuurmeterje langzaam weer oplopen tot ongeveer een derde. De motorkap is dan gewoon koud, het expansievat van het koelwater voelt warm aan, maar ik kan mijn hand er gemakkelijk op leggen. Ook van het motorblok komt niet enorm veel warmte af.
- De kachel geeft wel netjes warme lucht tijdens het rijden op de snelweg, maar alleen als ik deze vol open zet. Standje halverwege is de lucht die eruit komt lauw.
- KVS blijft netjes op peil, net als de olie. Koelvloeistof blijft ook mooi felgeel van kleur.
Wat ik zelf nog kan bedenken, maar waarvan ik niet precies weet hoe ik dit kan testen:
- Temperatuursensor koelwater geeft een afwijkende waarde door, waardoor er automatisch teveel gekoeld wordt (kan dit?)
- Wellicht geeft het metertje in het dashboard soms afwijkende waarden aan? (lijkt me niet, omdat dat dit voor mijn gevoel dan alleen bij snelweg km's en lage buitentemperatuur is, en de motor valt stationair ook niet netjes terug naar de 900 toeren, maar dat kan natuurlijk ook nog andere oorzaken hebben).
- Toch nog lucht ergens in het koelsysteem? (maar zou de motor dan juist niet warmer worden omdat er minder koelvloeistof rondgepompt wordt?)
- Nog steeds een thermostaatprobleem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Mooi om te zien ook hoe je er mee bezig bent. Een grote beurt geven doet ooit wonderen, en ook roest hoeft geen ramp te zijn als je het op tijd behandelt en indien nodig laat lassen.
Over je thermostaat/koel-problemen, de thermostaat ziet er zo op het eerste zicht het zelfde uit als van een 340 1.7 (is in de basis volgens mij ook het zelfde motorblok). Zit deze bij jou ook achter op de kop waar de koelslang zit aangesloten? Zo ja, dan kun je eens proberen om die thermostaat te bestellen. Ik heb er een jaar of wat nog een gekocht zonder zo'n pinnetje. Wat je ook kunt doen is de oude thermostaat meenemen en zeggen ''ik wil er zo een''.
Om op je koelprobleem te komen; de kans is vrij groot dat de thermostaat nu door dat pinnetje niet helemaal goed zit en er vloeistof langs lekt. Dat zou verklaren waarom de auto relatief goed warm wordt (thermostaat werkt gewoon), maar op de snelweg hard afkoelt. De druk is met snelweg-toeren tamelijk hoog waardoor er koelvloeistof langs de thermostaat geperst wordt. Dit probleem heb ik zelf ooit gehad met een slangthermostaat.
Veel succes nog met je 440, en houd ons op de hoogte van je stukje cultureel erfgoed
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Stephan, misschien kan je eens wat foto's maken van je motorruimte en met name van de omgeving van die thermostaatklep. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker, want ik heb een ex-460-blok in mijn 340...) dat Bart namelijk w?l gelijk heeft wat betreft dat het basisblok gelijk is...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Wat voor thermostaat zit er nu in? 92 graden? Of 87? Wordt de koelslang naar de thermostaat geleidelijk warm of blijft 'ie eerst een tijdje koud en dan vrij plotseling warm?
Het zou goed kunnen dat je thermostaat verkeerd zit of toch niet helemaal de goede is. Jammer dat je dealer je niet wil helpen. Het onderdeelnummer is dan wel "expired", maar dat betekent niet dat de thermostaat niet meer te krijgen is...
V.w.b. het stationair toerental: dat is wel hoog. Ik denk dat je een B18U-motor hebt? Maak dan de stappenmotor maar eens schoon. Is een bekend euvel bij die motoren... staat de motor nog niet te "zagen" (continu wisselend toerental, of af en toe schommelend toerental)?
Ontluchten moet je niet te zwaar aan tillen. Gewoon het expansievat afvullen tot max., kachelschuif vol open zetten en de motor warmrijden. Daarna de motor afzetten, laten afkoelen en weer vullen tot max.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
setsunakaede;236132 schreef : Bart, in de 440 ligt deze motor overdwars in de auto, dus "achter op de kop" is er niet bij
Haha, dat klopt. Foutje:crazy1:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.