Amazon Combi B230T

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-06-2014 22:20 #141392 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T

"Jeroen Reuvers" schreef:
Goed bezig! En nette motorsteunen.

Wat voor dikte plaat heb je hiervoor gebruikt?

4 mm plaat, keihard staal! Boutgaatjes met een snijbrander moeten maken :geek: en de helft moeten inzagen om te kunnen plooien :roll: na plooien de ingesneden achterkant weer vol gelast. Als ik dit tevoren had geweten had ik toch iets zachter staal genomen :mrgreen:

Vorig weekend de benzinepomp met houder en filter schoon gemaakt en getest. Klaar om in te bouwen.

Morgen ga ik de slijtage op de cilinders toch maar laten opmeten, dan weet ik tenminste hoe groot de gok is om het gewoon eerst zonder boren te proberen.
Krukas balanceren met poulie, vliegwiel en drukplaat komt op iets van een 200 á 250 euro. Ik denk dat dit geen overdreven prijs is, misschien het overwegen waard omdat poulie, vliegwiel en krukas zijn bewerkt... ik verwacht niet echt grote onballans maar zeker weten kan je dat pas als het gemeten is, hiervoor moet de apparatuur worden opgesteld en dan is het in een moeite evengoed gecorrigeerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-09-2014 21:36 - 27-11-2016 18:56 #143208 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
De kogel is door de kerk, ik heb het onderblok dan toch maar meteen laten reviseren, slijtage was niet zichtbaar maar wel meetbaar en de stootranden aan de cilinders prominent aanwezig.
Het blok weer terug van de specialist, geboord op 1e overmaat, gehoond, gevlakt, en krukas-vliegwiel-drukplaat-poulie gebalanceerd:


Dan het leuke werk, nieuwe zuigers, hoofd en drijfstanglagers gemonteerd.

Ondertussen ook geleerd waarom mijn B20 oliepomp niet pastte op de B230 en wel op de B21 (beide liggen normaal schuin).
Blijkt dat om een B21/B23 rechtop te zetten, het trukje met de B20 oliepomp en carter wel werkt, maar bij de recente B230/B200 motoren NIET. Het Pomplichaam is eerder het probleem dan de olie pick-up, het lichaam zit namelijk aan de andere kant van de pomp en raakt dus net een tegengewicht van de krukas zoals ik hier eerder in dit draadje heb gepost.



Krukas en pomp had ik dus al aangepast, maar er is een betere / eenvoudigere manier.
Met wat zoeken op het wijde net de nodige info gevonden, een klein hapje uit het carter en inkorten van de olie pickup van de originele B230 pomp volstaan. Ondanks mijn eerdere modificaties aan B20 pomp en krukas, kon ik niet nalaten deze tweede methode ook uit te testen, en heb dus nu ook de B230 pomp aangepast. Het B20 exemplaar en het aangepaste buisje kunnen eventueel nog dienen voor mijn B21 blok.






Laatst bewerkt 27-11-2016 18:56 door Ivo Van Antwerpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-09-2014 17:59 #143255 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic Amazon Combi B230T
Goed bezig!
En goed om te zien dat dit project nog steeds loopt.

Houd ons (mij) op de hoogte ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
07-09-2014 22:48 #143292 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Amazon Combi B230T
Mooi en helder verhaal 9en foto's , ik ga dit maar eens wat meer volgen.
Ooit zal ik er wel eens mee te maken krijgen :D

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Reuvers
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-11-2014 16:20 #145685 door Jeroen Reuvers
Beantwoord door Jeroen Reuvers in topic Amazon Combi B230T
loopt dit nog?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2014 23:38 - 27-11-2016 18:56 #145781 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T

"Jeroen Reuvers" schreef:
loopt dit nog?

Ja, het blok is zo goed als weer opgebouwd. De afgelopen maanden volop bezig geweest met de aankoop van een andere woning en nu druk bezig met verbouwingen en verhuis, vandaar even een pauze.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 27-11-2016 18:56 door Ivo Van Antwerpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2015 00:40 - 27-11-2016 18:57 #155314 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
De verhuis is al een poosje achter de rug, maar nog veel werk in het nieuwe huis. Ondertussen toch wat tijd vrij kunnen maken om het oude B20 blokje er weer uit te lepelen en de B230 er in te hangen.


Turbo en Dynamo gemonteerd.


Steuntje gemaakt




Lambda op de downpipe gemaakt en uitlaat weer gemonteerd
Laatst bewerkt 27-11-2016 18:57 door Ivo Van Antwerpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-11-2015 00:53 - 27-11-2016 18:58 #155315 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Er heeft ooit een vorige eigenaar een reuze gat in de firewall gemaakt en weer dicht geschroefd, nu kan ik dat gat gebruiken voor de kabelboom van de ECU, alleen is het gat echt wel GROOT. Uit een sloop 440 iets gevonden wat net iets kleiner is, dit uitgesneden, ingelast en de gromet herbruikt.




Wat een draden allemaal, net spaghetti maar dan met klerutjes :)




Het gaat langzaam maar zeker voort, ik hoop nog voor het echt weer koud wordt nog wat dingetjes te kunnen afwerken.
Laatst bewerkt 27-11-2016 18:58 door Ivo Van Antwerpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2015 00:17 - 27-11-2016 18:59 #155531 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
De bekabeling is zo goed als aangesloten, enkel nog de stroomdraad voor de brandstof pomp en de stekker voor de boost control valve (doe ik later). Ik moet de boom wel nog vastleggen, zo ziet het er nu uit:


Binnenin ligt alles ook nog los:


Ik krijg bij starten al een mooie vonk, aanvankelijk deed de ontsteking het niet, bleek de krukas sensor van Volvo te zijn, die deed het wel op een Renix systeem, maar de KDFI werkt blijkbaar met andere waarden. Omdat de nieuwe voeler wat langer is en tegen het vliegwiel aankwam heb ik daar een voetstukje onder gebouwd, mu zit die een goeie 5 mm hoger en loopt net niet aan.

Nu is het de beurt aan de benzine toevoer (en retour want die heeft de auto nog niet).
Alvast begonnen met deze accumulator te vervangen door een benzine filter en dan dit setje onder de auto hangen, want in het motorruim gaat het krap genoeg worden :mrgreen:
Bijlagen:
Laatst bewerkt 27-11-2016 18:59 door Ivo Van Antwerpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-11-2015 08:03 #155534 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon Combi B230T
Wow, gaaf, mooi dat het werkt / het begin er is. Wat een draadjes...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD