- Berichten: 490
Amazon Combi B230T
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
4 mm plaat, keihard staal! Boutgaatjes met een snijbrander moeten maken :geek: en de helft moeten inzagen om te kunnen plooien :roll: na plooien de ingesneden achterkant weer vol gelast. Als ik dit tevoren had geweten had ik toch iets zachter staal genomen :mrgreen:"Jeroen Reuvers" schreef:
Goed bezig! En nette motorsteunen.
Wat voor dikte plaat heb je hiervoor gebruikt?
Vorig weekend de benzinepomp met houder en filter schoon gemaakt en getest. Klaar om in te bouwen.
Morgen ga ik de slijtage op de cilinders toch maar laten opmeten, dan weet ik tenminste hoe groot de gok is om het gewoon eerst zonder boren te proberen.
Krukas balanceren met poulie, vliegwiel en drukplaat komt op iets van een 200 á 250 euro. Ik denk dat dit geen overdreven prijs is, misschien het overwegen waard omdat poulie, vliegwiel en krukas zijn bewerkt... ik verwacht niet echt grote onballans maar zeker weten kan je dat pas als het gemeten is, hiervoor moet de apparatuur worden opgesteld en dan is het in een moeite evengoed gecorrigeerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Het blok weer terug van de specialist, geboord op 1e overmaat, gehoond, gevlakt, en krukas-vliegwiel-drukplaat-poulie gebalanceerd:
Dan het leuke werk, nieuwe zuigers, hoofd en drijfstanglagers gemonteerd.
Ondertussen ook geleerd waarom mijn B20 oliepomp niet pastte op de B230 en wel op de B21 (beide liggen normaal schuin).
Blijkt dat om een B21/B23 rechtop te zetten, het trukje met de B20 oliepomp en carter wel werkt, maar bij de recente B230/B200 motoren NIET. Het Pomplichaam is eerder het probleem dan de olie pick-up, het lichaam zit namelijk aan de andere kant van de pomp en raakt dus net een tegengewicht van de krukas zoals ik hier eerder in dit draadje heb gepost.
Krukas en pomp had ik dus al aangepast, maar er is een betere / eenvoudigere manier.
Met wat zoeken op het wijde net de nodige info gevonden, een klein hapje uit het carter en inkorten van de olie pickup van de originele B230 pomp volstaan. Ondanks mijn eerdere modificaties aan B20 pomp en krukas, kon ik niet nalaten deze tweede methode ook uit te testen, en heb dus nu ook de B230 pomp aangepast. Het B20 exemplaar en het aangepaste buisje kunnen eventueel nog dienen voor mijn B21 blok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- Berichten: 107
En goed om te zien dat dit project nog steeds loopt.
Houd ons (mij) op de hoogte
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ooit zal ik er wel eens mee te maken krijgen
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Reuvers
- Premium lid
- Berichten: 107
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Turbo en Dynamo gemonteerd.
Steuntje gemaakt
Lambda op de downpipe gemaakt en uitlaat weer gemonteerd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Wat een draden allemaal, net spaghetti maar dan met klerutjes
Het gaat langzaam maar zeker voort, ik hoop nog voor het echt weer koud wordt nog wat dingetjes te kunnen afwerken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Binnenin ligt alles ook nog los:
Ik krijg bij starten al een mooie vonk, aanvankelijk deed de ontsteking het niet, bleek de krukas sensor van Volvo te zijn, die deed het wel op een Renix systeem, maar de KDFI werkt blijkbaar met andere waarden. Omdat de nieuwe voeler wat langer is en tegen het vliegwiel aankwam heb ik daar een voetstukje onder gebouwd, mu zit die een goeie 5 mm hoger en loopt net niet aan.
Nu is het de beurt aan de benzine toevoer (en retour want die heeft de auto nog niet).
Alvast begonnen met deze accumulator te vervangen door een benzine filter en dan dit setje onder de auto hangen, want in het motorruim gaat het krap genoeg worden :mrgreen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.