- Berichten: 129
Amazon Combi B230T
- Gert van Beek
- Premium lid
voor je koeling probleem kun je ook denken aan een zogenaamd shroud, dit is een op maat gemaakte "tunnel" van kunsstof of metaal (aluplaat) die je plaatst tussen de neus en de radiateur. Je creëert zo als het ware een geforceerde luchtstroom vanaf de voorkant van de wagen.
Wel altijd in combinatie met een goede elektrische ventilator, anders krijg je problemen bij filerijden of lang stilstaan en stationair laten draaien.
Ik gebruikte deze oplossing vaak in door mij gebouwde Cobra's.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Het mechanische fan idee heb ik ondertussen ook weer los gelaten, voordeel van een elektrische is dat die enkel draait als die moet draaien, en de motor 'vrij' houdt van extra onnodige belasting, of dat zou toch het idee moeten zijn.
Ik heb ondertussen kunnen vaststellen dat de fan wel degelijk in de goede richting zit (vóór de radiator zit en blaast, niet zuigt) en dat de fan bladen inderdaad ook goed zitten. Toch merk ik dat er voor de fan precies een veel sterkere (zuigende) luchtstroom is, dan aan de andere kant uit de radiator (uitgeblazen) komt. Het gaas van de radiator zit niet dicht.
Ik denk dat ik het hele boeltje moet demonteren om een grondige analyse van het probleem te kunnen maken.
Voorlopig houd ik het op een grotere fan zoeken die eventuele luchtweerstand beter overkomt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Premium lid
- Berichten: 129
Voor de elektrische fans gebruikte ik heel vaal een dubbele fan uit een Citroën BX diesel, die ik dan met de dremel helemaal pas maakte t.o.v. de shroud én de beschikbare ruimte voor in de neus.
Ter overweging; in de neus van een Cobra is echt minder ruimte dan in de Volvo Amazon, dus het zou moeten kunnen.
Heb je overigens je radiateur al eens door een gespecialiseerd bedrijf laten testen op prestaties?
Vaak hebben oudere radiateurs inwendige kalkaanslag, die zorgt voor een mindere warmte afgifte.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Een dubbele fan heb ik ook al aan gedacht, als ik iets vind wat past wil ik het graag proberen maar ik heb net geen 7cm tussen de cooler en de radiator.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert van Beek
- Premium lid
- Berichten: 129
Even afgezien van het goed functioneren ( of niet ) van je koelsysteem,
heb je al eens aan de mogelijkheid gedacht van een goede oliekoeler?
Koelingsproblemen worden vaak veroorzaakt door allerlei kleinigheden bij elkaar,
dus als je olie te heet wordt kan dat ook een oorzaak zijn.
Groet Gert.
De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sanne Hagendoorn
- Premium lid
- Amazon sleeper
- Berichten: 126
Leuk, ik zit eens even wat af te struinen op het forum. Zie ik je Combi met B230 blok! En nu deze post over de rode. Nou, die heb ik gekocht. Ben er superblij mee, er kan zeker altijd iets verbeterd worden. Zo was ik verbaasd dat je er ook nog een intercooler tussen hebt gekregen! En dat terwijl er al 0 ruimte isIvo Van Antwerpen schreef : Bedankt voor jullie reacties,
De rode stond ook op de beurs met de kap open.
Ik heb de body en de techniek niet in detail bekeken maar het lijkt me ook een fijne wagen, staat al aan een tijdje te koop en nu opnieuw aangeboden.
Alvast een goeie basis waar een goed deel al aan gedaan is maar moest ik deze auto kopen ging er ik verder mee aan de slag.
Een grotere turbo, flinke intercooler, turbo performance nokkenas, boostcontroler programmeerbare ecu en grotere injectoren laten zo'n ombouw pas optimaal tot zijn recht komen, waarom niet als je dan al zo ver bent?
Er rijden inderdaad wel meer amazon's rond met jongere/andere krachtbronnen (vb. B30,B21,B23,B230,B200)
Er liepen en lopen helaas ook een aantal projecten die strandde of dat lijken te gaan doen.
Ik zou een wilde schatting durven maken van het aantal rijdende in de Benelux en denk dan tien, (vijftien max.?)
Als het er meer zijn wil ik die graag tegenkomen in het echt of op plaatjes. Ik heb er al een hoop verzameld maar daar zitten ook Zweden, Noorwegen, Engelsen, Amerikanen enz...tussen.
Met alle respect voor de bouwers, maar andere merken (BMW blokken), diesels, V8 blokken en dergelijke buiten beschouwing gelaten. Dikwijls knappe projecten en waanzinnige auto's, maar dat zijn in mijn ogen geen volvo's meer :roll: , al zullen er dan inderdaad ook zijn die zeggen dat mijn auto geen amazon meer is :lol:
Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.