Nieuwe lederen manchet voor Girling rembekrachtiger Amazon B18
- Michael CM
- Nieuw lid
- P1800S (1968)
Minder
Meer
19-06-2024 08:38 #1045539
door Michael CM
Beantwoord door Michael CM in topic Nieuwe lederen manchet voor Girling rembekrachtiger Amazon B18
Mijn 1800S uit 1968 heeft ook zo’n Girling. Toen ik de pot had geopend bleek dat er niet veel van de originele manchet over was. Het was duidelijk geen rubber, maar een vezelachtige materie en ik begrijp nu dat het (ooit) leer moet zijn geweest. Inmiddels heb ik de zuiger helemaal schoongemaakt, maar nu lijkt de nieuwe manchet (de rubberen versie) niet om de zuiger te passen. De diameter klopt wel, maar de rubberen ring is te dik om tussen de flenzen van de zuiger te passen. Heeft iemand hier ervaring mee? En als revisie niet mogelijk is, wat is dan een goed alternatief voor een vervangende rembekrachtiger?
Groet, Michael
Groet, Michael
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Elite lid
Minder
Meer
19-06-2024 09:27 #1045540
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Nieuwe lederen manchet voor Girling rembekrachtiger Amazon B18
Dag Michael. De rubberen manchet past perfect. MAAR je mag deze niet zomaar proberen tussen de twee flenzen te steken. Je moet beide delen uit elkaar persen, de ring zit geperst op het andere deel. Niet zo eenvoudig zonder beschadigen. Om het goed te doen moet je eerst het oud leder wegsnijden en dan met een hydraulische-, of desnoods met een handpers de twee delen uit elkaar persen door onder het boordje van de ring zoveel mogelijk gelijke dikte , 4-5 mm plaatjes te leggen zodat de drukpunten goed verdeeld zijn. Daarna de nieuwe manchet er op plaatsen en de ring terug met de juiste ondersteuning onder het andere deel, en de goede verdeling over de ring, er terug oppersen zodat deze stevig afsluitend terug op zijn plaats zit. Om het heel netjes en goed te doen is het eigenlijk best om eerst flensen en steunstukken te draaien met de juiste diameters. Eerlijk gezegd ziet uw zuiger er al goed belabberd uit !!! Vraag mij af of dit nog goed komt? is de pot niet eveneens met putten ingeroest? indien wel, dan komt het niet meer goed met enkel de manchet te vervangen.
- Michael CM
- Nieuw lid
- P1800S (1968)
Minder
Meer
19-06-2024 16:27 #1045543
door Michael CM
Beantwoord door Michael CM in topic Nieuwe lederen manchet voor Girling rembekrachtiger Amazon B18
Beste Eric,
Dank voor het verlossende woord. Ik had mij al afgevraagd of die zuigerflenzen gesplitst konden worden, het onderdelenboek geeft de zuiger weer als één geheel. Ik geef toe dat de foto niet al te flatteus is, maar inmiddels is de zuiger van de lederen manchet ontdaan en schoongeborsteld. Gelukkig geen putten, alleen wat oppervlakkige roest. Als het splitsen en persen is gelukt zal ik een epoxycoating aanbrengen. De pot was van binnen nog onaangetast, de buitenzijde en deksel heb ik laten poedercoaten. Kortom, ik ga met jouw advies aan de slag. Hartelijk dank!
Groet, Michael
Dank voor het verlossende woord. Ik had mij al afgevraagd of die zuigerflenzen gesplitst konden worden, het onderdelenboek geeft de zuiger weer als één geheel. Ik geef toe dat de foto niet al te flatteus is, maar inmiddels is de zuiger van de lederen manchet ontdaan en schoongeborsteld. Gelukkig geen putten, alleen wat oppervlakkige roest. Als het splitsen en persen is gelukt zal ik een epoxycoating aanbrengen. De pot was van binnen nog onaangetast, de buitenzijde en deksel heb ik laten poedercoaten. Kortom, ik ga met jouw advies aan de slag. Hartelijk dank!
Groet, Michael
- Yves Tonnaer
- Nieuw lid
Minder
Meer
18-11-2024 17:49 #1047231
door Yves Tonnaer
Beantwoord door Yves Tonnaer in topic Nieuwe lederen manchet voor Girling rembekrachtiger Amazon B18
Beste Eric, goedenavond! Momenteel zelf ook bezig met het vervangen van dit lederen membraam voor een Girling rembekrachtiger (B18, enkel werkend remsysteem 1967 Amazon). Weet je toevallig nog waar je dit membraam destijds besteld had in het VK?
En heb je nog goede tips om die twee helften uit elkaar te krijgen? Hoe heb jij dat toen gedaan? Met een pers? Graag jouw bevindingen. Als het niet gewerkt heeft, dan kan ik wellicht beter ook naar een goed alternatief zoeken. Alvast bedankt! Grts Yves!
En heb je nog goede tips om die twee helften uit elkaar te krijgen? Hoe heb jij dat toen gedaan? Met een pers? Graag jouw bevindingen. Als het niet gewerkt heeft, dan kan ik wellicht beter ook naar een goed alternatief zoeken. Alvast bedankt! Grts Yves!
- Eric Dezittere
- Elite lid
Minder
Meer
18-11-2024 18:59 #1047232
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Nieuwe lederen manchet voor Girling rembekrachtiger Amazon B18
Dag Yves. Hierboven heb ik al beschreven hoe je de twee delen kan scheiden. Absoluut zorgen voor nauwkeurige vlakke ondersteuning, met een degelijke liefst hydraulische pers. Het membraan is huidig al hier en daar te verkrijgen onder nr 662755. Oa in webshop volvo vereniging; scandcar; en andere. groeten eric