Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-02-2015 16:08 #148960
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Hi Boele,
Mooie beugeltjes gemaakt! Maar narigheid wat betreft de vastloper. Lijkt alsof er iets van het mechaniek in de trommel is losgeraakt en een van de schoenen heeft laten oplopen. Misschien weer losgeraakt door "hobbeldebobbel" op de trailer. In ieder geval zal de boel toch open moeten. Ik neem aan dt het probleem niet in de remkauw zit.
Ben benieuwd, in ieder geval veel succes gewenst,
Teun
Mooie beugeltjes gemaakt! Maar narigheid wat betreft de vastloper. Lijkt alsof er iets van het mechaniek in de trommel is losgeraakt en een van de schoenen heeft laten oplopen. Misschien weer losgeraakt door "hobbeldebobbel" op de trailer. In ieder geval zal de boel toch open moeten. Ik neem aan dt het probleem niet in de remkauw zit.
Ben benieuwd, in ieder geval veel succes gewenst,
Teun
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-03-2015 20:30 #149055
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Probleem gevonden, easy fix gelukkig. Ik had al een vermoeden dat het wel eens een wiellager kon zijn, dus uit voorzorg alvast twee sets gekocht. Linkerkant ook losgehad, die zag er keurig uit, dus met nieuw vet weer in elkaar gezet.
Het viel mij op dat er GEEN shims tussen zaten, en er toch een heel klein beetje speling op zat. In het onderdelenboek gekeken, maar daar wordt ook niet over shims gesproken. Raar. Hoe stel je ze dan af?
Wat ik overigens niet goed begrijp, is waarom de lagers er schuin aflopend naar buiten op de as gemonteerd zitten.
Andersom had ik vele malen logischer gevonden. op het moment dat er kracht op het wiel staat, krijgt dat lager het te verduren ipv andersom.
Stel ik maak een bocht naar links met de auto, dan staat er op het rechtse wiel de meeste kracht, maar wordt er aan het linker achterlager getrokken door as. Hoe zien jullie dat? Ik heb mijn eigenwijsheid onder controle, dus toch maar de instructie van Haynes/Volvo aangehouden.
Het viel mij op dat er GEEN shims tussen zaten, en er toch een heel klein beetje speling op zat. In het onderdelenboek gekeken, maar daar wordt ook niet over shims gesproken. Raar. Hoe stel je ze dan af?
Wat ik overigens niet goed begrijp, is waarom de lagers er schuin aflopend naar buiten op de as gemonteerd zitten.
Andersom had ik vele malen logischer gevonden. op het moment dat er kracht op het wiel staat, krijgt dat lager het te verduren ipv andersom.
Stel ik maak een bocht naar links met de auto, dan staat er op het rechtse wiel de meeste kracht, maar wordt er aan het linker achterlager getrokken door as. Hoe zien jullie dat? Ik heb mijn eigenwijsheid onder controle, dus toch maar de instructie van Haynes/Volvo aangehouden.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-03-2015 20:51 #149056
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
je drukt hem zo in het conische huis, dus mooi strak.
Afstellen doe je met de aanhaalmomenten.
Conische lagers kunnen het beste zijdelingse krachten opvangen.
Als je een scherpe harde bocht neemt, dan schuift de auto tegen het buitenste wiel aan. en die conische lagers vangen dat op.
Op het binnenste wiel komt de minste kracht te staan. Dus die mag je "eruit trekken"
Afstellen doe je met de aanhaalmomenten.
Conische lagers kunnen het beste zijdelingse krachten opvangen.
Als je een scherpe harde bocht neemt, dan schuift de auto tegen het buitenste wiel aan. en die conische lagers vangen dat op.
Op het binnenste wiel komt de minste kracht te staan. Dus die mag je "eruit trekken"
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-03-2015 23:31 #149074
door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Lekker idee hè, dat de hele auto aan één krimpring hangt?