Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2015 15:23 #148622 door Boele Braaksma
Afgelopen weekend heb ik de oude achteras verwijderd van de Amazon (1967, nieuw type as) en vervangen door een nagekeken en gepoedercoate 1800E / ES as. Alles redelijk plug and play. Mijn P1800 stond ernaast als voorbeeld. Altijd handig.

Ik had reeds een 1800E ES handremkabel gekocht, echter krijg ik die niet passend! Hij is iets te kort en ik kan ze dan niet aan de originele ophangpunten monteren.

Nu zie ik op internet dat een kabel van een 140-serie 20 cm langer is. Dat komt dan al beter in de buurt qua buitenkabels, maar nog niet helemaal.

Wie heeft hier ervaring mee, en weet welk type past? Is een hand remkabel van een 164 nog iets langer? De aansluitingen tussen 1800E remsysteem achter en 140/164 is namelijk gelijk.

Ik wil namelijk liever niet zonder handremaansluiting gaan rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2015 17:55 #148624 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Hi Boele,

Je moet toch sowieso een aanpassing maken om de 1800-kabel op het mechaniek van de Amazon aan te sluiten?
Ik heb het ding op de bijgevoegde foto (die heb je toch wel?) aan het bestaande mechaniek gemonteerd/gelast en geen enkel lengteprobleem gehad.

Succes,
Teun

Bijlage hr1800e.jpg niet gevonden

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2015 19:47 #148636 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Hoi Teun,

Ja ik heb hem echt compleet van de 1800E!
Het aanpassen van het stelmechaniek is niet het issue. Maar wel hoe ik de buitenkabels vast zet.
In de achteras zitten ogen, daar gaan de kabels tegenaan met vervolgens een veer etc. Maar hoe zit de buitenkabel aan de voorzijde van de auto vast? Bij mij zijn ze te kort om ze met de U beugels van de trommel-handremkabel vast te zetten.

Snappie?

Donderdag maar even foto's maken om mijn verhaal te verduidelijken. ;)

Op interwebs een foto gevonden:

Als je naar de handremkabel kijkt zie je de beugeltjes waar de handremkabel ingeschroefd moet worden.
Heb jij een 69-er waardoor het wel past? Ik heb eigenlijk niet zo veel zin om dat te lassen.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2015 20:42 #148671 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Oke, snap 'm nu helemaal Boele,

Helaas, helaas. Je zult toch beugeltjes moeten maken en aan de carrosserie bevestigen. Of lassen of boren en boute.
De Ama staat momenteel bij de spuiter, dus ik kan je even geen foto's leveren.
Heb je iemand die de beugeltjes kan maken?
Bijgaand een schets van hoe het er bij mij ongeveer uitziet. Ik heb ze van RVS laten maken. En lassen is tenslotte ook in een vloek en een zucht gebeurd.

Teun

Bijlage hr1800.jpeg niet gevonden

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2015 23:28 #148724 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Hallo Teun,

Op de website van Nordicar zag ik dat de handremkabels van de 140 serie 20cm langer zijn dan die van de 1800E. Ik kwam aan beide kanten een stukje te kort. Even op marktplaats gekeken voor een tweedehands exemplaar, maar ik vond een nieuwe voor 20 euro incl verzenden! Vandaag ontvangen en die past!

Nu moest ik nog wel even lipjes maken. Lassen had ik echt geen trek in. Vind ik vervelend zonder brug en ik heb afgelopen zomer alles in de fluidfilm/permafilm gezet. Zo blijf ik bezig. Aan de bestaande lipjes heb ik een stukje hoekprofiel gemaakt met 16mm gaten en een sleuf voor de kabel. Zit nu perfect met borgmoeren. Mooi dat het gelukt is.

Dank voor de hulp

• Lodewijk van Donselaar (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2015 01:15 #148727 door Lodewijk van Donselaar (GAST)
Beantwoord door Lodewijk van Donselaar (GAST) in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Ziet er goed uit!!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2015 16:34 #148732 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
mooie update, dit mechaniek is zo veel beter dan het originele bij trommels..... maar dat wist je al

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2015 23:03 #148937 door Boele Braaksma
Toch nog even een update:

Na montage van de achteras een km of 20 gereden zonder problemen. Daarna ontstond een schurend geluid. Gelijk naar huis. Auto opgekrikt, wielen gedraaid, niets te horen. Vervolgens opgekrikt de wielen laten draaien in de derde versnelling, wederom niets raars. Schijfrem losgehaald, niet echt iets te zien, dus weer in elkaar gezet en nog een rondje rijden.

Als ik naar links stuurde was het schurende geluid weg, als ik naar rechts stuurde ging het weg. Ik dacht eerst aan een eventuele roestrand in de handremtrommel van de schijfrem. Bij harder rijden was het schuren weer weg.

Afgelopen zondag wilde ik met de Amazon naar de rallyclinic van de Volvo HRC. Die heb ik helaas niet gehaald. Na 40km snelweg 120/130kmh ging ik de afrit af bij Veghel, en toen blokkeerde de achteras terwijl ik ongeveer 70kmh reed.

Balen!! De ANWB was er vrij snel. De auto ging niet meer vooruit/achteruit. Dus er moet in ieder geval iets zichtbaar beschadigd zijn. De ANWB heeft de Amazon opgekrikt. Linkerachterwiel draaide gewoon, maar rechts zat echt geblokkeerd. Remmen voelden beide kanten niet heet aan. Vervolgens per bergingsauto naar Zeist gebracht. Met een soort glijblok hebben ze hem op de vrachtwagen getrokken. Vreemd was wel dat bij aankomst in Zeist de wagen gewoon weer rolt!?

Wat is nu wijsheid om te checken? Opgekrikt lijkt het rechterwiel vooruit zwaarder te draaien dan achteruit. Handremschoenen verkeerd om gemonteerd? Of een heet geworden lager? Als dat lager verrot is zou ik verwachten dat ik het moet horen als ik aan het wiel draai..

Een van jullie een (ervarings) tip?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2015 10:36 #148941 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welk type handrem op Volvo Amazon met 1800E ES achteras?
Hoi Boele,
Ik ken dit probleem van, vaak is de rubber remslang naar de achteras de boosdoener.
Rubber verslijt en dan raakt hij verstopt, soort van ventiel werkin, ergo controleer de rubber remslang achter deze moet - denk ik - worden vervangen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2015 11:31 #148946 door Boele Braaksma

"Ed van der Zee" schreef:
Hoi Boele,
Ik ken dit probleem van, vaak is de rubber remslang naar de achteras de boosdoener.
Rubber verslijt en dan raakt hij verstopt, soort van ventiel werkin, ergo controleer de rubber remslang achter deze moet - denk ik - worden vervangen

Hoi Ed,
Bedankt voor het meedenken. Ik heb vorig jaar RVS remslangen geplaatst van Goodridge. Lijkt mij dus niet waarschijnlijk. Tevens zit het aangesloten op de achteras dmv een T stuk, dus dan zou linksachter ook moeten hangen. Als een rem hangt zou ik dat ook ruiken/voelen, toch?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD