- Berichten: 48
trommels zitten vast
- Marcel van den Berg
- Senior lid
Minder
Meer
02-01-2014 17:32 #135785
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
trommels zitten vast is gemaakt door Marcel van den Berg
Beste mede-forummers,
Deze kerstvakantie heb de achteras onder mijn amazon-'62 vandaan gehaald om alle rubbers te kunnen vervangen en deze hele boel gelijk te ontroesten.
Om ook de remmerij schoon te kunnen maken (en uit nieuwsgierigheid) wil ik ook de trommels er af halen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Wat heb ik tot nu toe gedaan;
- een echte 5-gats trommeltrekker gekocht met 6-kant moer
- kroonmoer eraf
- de as rechtop gezet en 2 nachten laten inweken met kruipolie (en de andere kant ook)
- trommeltrekker erop, met een luchttol aangedraaid
- heet gestookt met een lucht/gasbrander
- een speciaal trommeltrek slagijzer gebruikt
- met een hamer slaan op de trommel
-Haynes er op na geslagen, maar daar word ik niet wijzer van.
- alle berichten over dit onderwerp op het forum gelezen.
En nu weet ik het niet meer. Ik heb inmiddels 3 behulpzame garagehouders aan het huilen gekregen, maar beide trommels geven geen krimp.
WAT DOE IK FOUT?
Er is over dit probleem al veel geschreven, maar ik durf wel te beweren dat mijn trommels toch nog net iets vaster zitten dan alle hiervoor beschreven trommels. Ik overweeg zelfs om mijn achteras op de volgende VKB als een soort kop-van-jut neer te zetten en daar mijn trommels tegen betaling los te laten slaan.
Maar zonder gekheid; wie heeft hiervoor het ei van Columbus of kan mij hierbij fysiek helpen?
Met wanhopige groeten,
Marcel van den Berg
Gouda
Deze kerstvakantie heb de achteras onder mijn amazon-'62 vandaan gehaald om alle rubbers te kunnen vervangen en deze hele boel gelijk te ontroesten.
Om ook de remmerij schoon te kunnen maken (en uit nieuwsgierigheid) wil ik ook de trommels er af halen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Wat heb ik tot nu toe gedaan;
- een echte 5-gats trommeltrekker gekocht met 6-kant moer
- kroonmoer eraf
- de as rechtop gezet en 2 nachten laten inweken met kruipolie (en de andere kant ook)
- trommeltrekker erop, met een luchttol aangedraaid
- heet gestookt met een lucht/gasbrander
- een speciaal trommeltrek slagijzer gebruikt
- met een hamer slaan op de trommel
-Haynes er op na geslagen, maar daar word ik niet wijzer van.
- alle berichten over dit onderwerp op het forum gelezen.
En nu weet ik het niet meer. Ik heb inmiddels 3 behulpzame garagehouders aan het huilen gekregen, maar beide trommels geven geen krimp.
WAT DOE IK FOUT?
Er is over dit probleem al veel geschreven, maar ik durf wel te beweren dat mijn trommels toch nog net iets vaster zitten dan alle hiervoor beschreven trommels. Ik overweeg zelfs om mijn achteras op de volgende VKB als een soort kop-van-jut neer te zetten en daar mijn trommels tegen betaling los te laten slaan.
Maar zonder gekheid; wie heeft hiervoor het ei van Columbus of kan mij hierbij fysiek helpen?
Met wanhopige groeten,
Marcel van den Berg
Gouda
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1725
02-01-2014 18:02 #135786
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic trommels zitten vast
Marcel, heb je van tevoren de remschoenen zo versteld dat ze zo ver mogelijk van de trommel af komen te staan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel van den Berg
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 48
02-01-2014 18:21 #135789
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic trommels zitten vast
Hallo Arno,
Bij aanvang niet. :oops: Ik dacht dat de remmen in losse stand ver genoeg van de trommel af waren. Later heeft een monteur ze verder los gesteld.
Groet,
Marcel
Bij aanvang niet. :oops: Ik dacht dat de remmen in losse stand ver genoeg van de trommel af waren. Later heeft een monteur ze verder los gesteld.
Groet,
Marcel
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
02-01-2014 18:27 #135790
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic trommels zitten vast
Ik neem aan dat je trommeltrekker een echte is met een gelagerd vlak spindeluiteinde, anders heb je veel wrijving en zeker met een spits uiteinde kapotte steekasschroefdraad. Naar mijn ervaring is een luchthamer vaak niet voldoende.
Mijn methode (tot nu toe altijd succes): moer op steekas draaien tot uiteinde steekas vrij is, trommeltrekker erop, trommel goed tegen wegdraaien zekeren (sommigen maken een lange staaf met flens eraan om met de wielmoeren vast te schroeven, ik zet een staaf klem tussen een wielmoer en de trommeltrekker maar dat kan wegschieten), grote ringsleutel op de moer en met een zwaardere rubberen of houten hamer (om de ringsleutel niet kapot te slaan) op het sleuteluiteinde slaan en zodoende de spindel zo vast mogelijk slaan en dit met ook langere tussenposen blijven herhalen. Na wat geduld (soms heel wat keren slaan en in totaal tot uren wachten) heb ik ze hiermee altijd los gekregen (als de moer er niet op zit kan het geheel, ofschoon het nogal wat weegt, een stuk weg van de as schieten en als je er dan naast staat je verwonden).
Daar de as gedemonteerd is gaat de minder subtiele methode niet meer: moer op steekas iets losdraaien en flink door bochten gaan rijden (beter niet op de openbare weg) en hopen dat hij hierbij los schiet.
succes, Rudi
Mijn methode (tot nu toe altijd succes): moer op steekas draaien tot uiteinde steekas vrij is, trommeltrekker erop, trommel goed tegen wegdraaien zekeren (sommigen maken een lange staaf met flens eraan om met de wielmoeren vast te schroeven, ik zet een staaf klem tussen een wielmoer en de trommeltrekker maar dat kan wegschieten), grote ringsleutel op de moer en met een zwaardere rubberen of houten hamer (om de ringsleutel niet kapot te slaan) op het sleuteluiteinde slaan en zodoende de spindel zo vast mogelijk slaan en dit met ook langere tussenposen blijven herhalen. Na wat geduld (soms heel wat keren slaan en in totaal tot uren wachten) heb ik ze hiermee altijd los gekregen (als de moer er niet op zit kan het geheel, ofschoon het nogal wat weegt, een stuk weg van de as schieten en als je er dan naast staat je verwonden).
Daar de as gedemonteerd is gaat de minder subtiele methode niet meer: moer op steekas iets losdraaien en flink door bochten gaan rijden (beter niet op de openbare weg) en hopen dat hij hierbij los schiet.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 797
02-01-2014 18:54 #135791
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic trommels zitten vast
as terug onder wagen monteren, en mijn methode met de lange hendel+32mm dop (+foto's) bekijken op:
Trommel achterrem NIET los te krijgen.
aldus kan men trommeltrekker aanspannen met momenten die deze van luchtsleutel ver overtreffen (80 a 100 kgm?).
Met originele Volvo-trekker moeten die trommels er af!
edit: het lukt me niet via copy-paste het juiste adres voor de genoemde site hier te plaatsen, sorry;
misschien zelf eens zoeken naar "remtrommels zitten vast" of "Trommel achterrem NIET los te krijgen"?
via
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=7975&p=48784&hilit=Trommel+achterrem+NIET+los+te+krijgen.&sid=aa145c15009119f24d4920a739a77548#p48784">viewtopic.php?f=142&t=7975&p=48784&hilit=Trommel+achterrem+NIET+los+te+krijgen.&sid=aa145c15009119f24d4920a739a77548#p48784
en verder via bijdrage van Leenders, komt men wel zonder fout op goed adres met foto's
Trommel achterrem NIET los te krijgen.
aldus kan men trommeltrekker aanspannen met momenten die deze van luchtsleutel ver overtreffen (80 a 100 kgm?).
Met originele Volvo-trekker moeten die trommels er af!
edit: het lukt me niet via copy-paste het juiste adres voor de genoemde site hier te plaatsen, sorry;
misschien zelf eens zoeken naar "remtrommels zitten vast" of "Trommel achterrem NIET los te krijgen"?
via
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=7975&p=48784&hilit=Trommel+achterrem+NIET+los+te+krijgen.&sid=aa145c15009119f24d4920a739a77548#p48784">viewtopic.php?f=142&t=7975&p=48784&hilit=Trommel+achterrem+NIET+los+te+krijgen.&sid=aa145c15009119f24d4920a739a77548#p48784
en verder via bijdrage van Leenders, komt men wel zonder fout op goed adres met foto's
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
- Berichten: 831
02-01-2014 19:50 #135794
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic trommels zitten vast
Ik hoop dat ik het goed uit kan leggen maar ik heb het als volgt gedaan:
Grote moer welke op de as zit niet verwijderen maar op het einde van de schroefdraad plaatsen, dit voorkomt dat deze mogelijk splijt door de grote kracht welke de trommeltrekker hierop uit oefent.
Tommeltrekker plaatsen maar niet tegen de trommel aan maar een kleine ruimte openlaten tussen trekker en trommel. Nu niet de trommeltrekker aandraaien maar een voor een de wielmoeren (wielmoeren niet plaatsen met het tapstoelopende eind naar de trekker maar met de vlakke kant) Net zolang tot de trekker tegen de trommel aanzit. Herhaal bovenstaand Bij mij ging dit prima, hier lukte het ook niet op andere manieren.
Hoop dat het duidelijk is.
Succes!
Grote moer welke op de as zit niet verwijderen maar op het einde van de schroefdraad plaatsen, dit voorkomt dat deze mogelijk splijt door de grote kracht welke de trommeltrekker hierop uit oefent.
Tommeltrekker plaatsen maar niet tegen de trommel aan maar een kleine ruimte openlaten tussen trekker en trommel. Nu niet de trommeltrekker aandraaien maar een voor een de wielmoeren (wielmoeren niet plaatsen met het tapstoelopende eind naar de trekker maar met de vlakke kant) Net zolang tot de trekker tegen de trommel aanzit. Herhaal bovenstaand Bij mij ging dit prima, hier lukte het ook niet op andere manieren.
Hoop dat het duidelijk is.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel van den Berg
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 48
02-01-2014 22:00 #135801
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic trommels zitten vast
Dank voor jullie reacties.
Ik dacht een goede trommeltrekker te hebben gekocht, maar na de omschrijving van Rudi ga ik twijfelen. Mijn trommeltrekker heeft een spitse punt. Ik dacht dat dit juist goed was omdat deze punt mooi in het holletje op de kop v/d as past.
Na het weekeinde ga ik eerst de methode van Jeroen proberen (het is me helemaal duidelijk). Als dat niet wil de geduldmethode van Rudi en als laatste de methode van Willy.
Als dat ook niet lukt zal ik toch met hangende pootjes en een achteras naar Dries Bakkenes moeten.
Groet,
Marcel
Ik dacht een goede trommeltrekker te hebben gekocht, maar na de omschrijving van Rudi ga ik twijfelen. Mijn trommeltrekker heeft een spitse punt. Ik dacht dat dit juist goed was omdat deze punt mooi in het holletje op de kop v/d as past.
Na het weekeinde ga ik eerst de methode van Jeroen proberen (het is me helemaal duidelijk). Als dat niet wil de geduldmethode van Rudi en als laatste de methode van Willy.
Als dat ook niet lukt zal ik toch met hangende pootjes en een achteras naar Dries Bakkenes moeten.
Groet,
Marcel
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
02-01-2014 23:34 #135805
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic trommels zitten vast
Dat holletje zit er niet in voor een trommeltrekker maar om de steekassen op een draaibank te kunnen fabriceren. Juist door het daarin drukken met een puntvormig uiteinde van de spindel van een trommeltrekker gaat er regelmatig iets fout met de steekasuiteinden/schroefdraad (en heb je een hoop wrijving die het spannen moeilijker maakt). Met de originele volvo trommeltrekker (dus met een gelagerd plat uiteinde aan de spindel) is de moer op het steekasuiteinde eigenlijk alleen om veilig te werken nodig, niet voor de steekas.
succes, Rudi
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-01-2014 12:04 #135827
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic trommels zitten vast
Allen is die originele nergens meer te krijgen... Ik heb de trekker van Scandcar gekocht en een langere buis op de hendel gemonteerd om meer hefboomwerking te krijgen. Werkt perfect hoor!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
03-01-2014 12:32 #135828
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic trommels zitten vast
De originele trommeltrekker is nog nieuw te koop, ook in de club-onderdelenshop onderdeelnummer 9991791, maar kost ondertussen wel iets meer dan € 200 (die van Scandcar inclusief BTW bijna € 110, ze hebben er trouwens bij staan dat deze voor hobbygebruik is, bij Nordicar en Dries Bakkenes bieden ze beide varianten aan). Het verschil in prijs zit hem hier niet alleen in het origineel volvo, als je beide gezien hebt begrijp je meteen dat de originele duurder is (en bij echt vast zittende remtrommels merk je het verschil ook). Als de remtrommels regelmatig (regulier onderhoud) losgehaald worden en ze niet te overdreven vast gezet worden zal de goedkopere versie zeker ook werken (maar ik wil de originele niet missen, gelukkig gekocht toen ze nog niet zo duur waren).
groeten, Rudi
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.