Trommel achterrem NIET los te krijgen.

  • Peter Leenders (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-09-2010 14:08 #48784 door Peter Leenders (GAST)
Trommel achterrem NIET los te krijgen. is gemaakt door Peter Leenders (GAST)
Ik probeer de trommels van de achterremmen (PV544) los te krijgen.Hiervoor heb ik een originele trommeltrekker.Ik ben al twee dagen bezig, maar ik krijg op de een of andere manier de trommel niet los.Wie heeft er een oplossing??Peter

Rij nooit harder, dan je beschermengel vliegen kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2010 14:18 #96507 door
Beantwoord door in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
<p>Hallo,</p><p> </p><p>Het kan zijn dat men de spie verkeerd om tussen de as en de trommel heeft geplaatst. De spie moet er zo in dat als je de trommel al op de as hebt zitten, je de spie er glijdend tussen kan krijgen. Uit mijn hoofd zit de afgeronde kant van de spie dan in de afgeronde kant van de trommel. Als dit verkeerd om zit dan zijn de trommel as en spie waarschijnlijk erg op elkaar ingevreten.</p><p>Ik zou dmv schokken de boel los proberen te halen. Misschien akn je een langere hefboom op de bout van de trommeltrekker maken die je dan klappen geeft met een kunststof hamer.</p><p> </p><p>Succes</p><p>JanDirk</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Roland Houweling (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-09-2010 16:17 #96506 door Roland Houweling (GAST)
Beantwoord door Roland Houweling (GAST) in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
<p>het bovenstaande klinkt al goed idd.</p><p> </p><p>en ik weet niet hoe veel haast je heb, maar de hele boel eens dik en de penetrrating oil(wd40 oid) zetten.</p><p>en dan eens een nacht laten weken en dan de volgende dag weer eens proberen glijd t licht beter.</p><p> </p><p>heel veel succes.</p><p> </p><p>roland.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-09-2010 16:21 #96505 door Huke Basart
Beantwoord door Huke Basart in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
<p>Ik doe het al jaren met behulp van de orginele trekker,en heb ze altijd los gekregen.Werk wijze als volgt.Moer van as verwijderen de dikke onderleg ring verwijderen en de moer weer terug plaatsen maar dan met 8mm speling t.o.v. de naaf.Dit is om te voorkomen dat de as splijt of de as dikker wordt.De trommeltrekker plaatsen maar zodanig dat de moeren net op de bouten zitten.De middelste dikkebout vast draaien.Nu kruislinks de wielmoeren vastdraaien met een slagmoersleutel en steeds vaster tot een doffe knal de zaak loskomt.Als hij nog niet loskomt kan je de naaf een keer goed heet stoken,</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Leenders (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-09-2010 17:55 #96504 door Peter Leenders (GAST)
Beantwoord door Peter Leenders (GAST) in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
Waarschijnlijk zit het probleem in de spie. Die zit waarschijnlijk zover erin, dat ik hem niet zie zitten.Ik heb ondertussen de boel dik in de WD40 zitten. Morgen de truuk van Huke proberen.Peter

Rij nooit harder, dan je beschermengel vliegen kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2010 08:29 #96503 door Peter Dapper (GAST)
Beantwoord door Peter Dapper (GAST) in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
<p>De kroonmoer oplossen en de kroonmoer een paar slagen terugdraaien een smallere splitpen plaatsen en met de auto gaan rijden en dat is niet gegarandeerd zal de remtrommel losschieten.</p><p>Is dat het geval; Reparatie uitvoeren?</p><p>Peter </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Leenders (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-09-2010 12:50 #96502 door Peter Leenders (GAST)
Beantwoord door Peter Leenders (GAST) in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
De manier van Huke geprobeerd, geen resultaat.De boel verhitten, geen resultaat.Wiel erop, rondje rijden, geen resultaat.Ik wordt er een beetje moedeloos van....Zijn er nog andere manieren?Peter

Rij nooit harder, dan je beschermengel vliegen kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2010 16:42 #96501 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
Doen wat Huke Basart zegt en als dat geen succes heeft ,de boel goed onder spanning zetten en met een zware hamer een enorme dreun op de bout van trekker geven in de lengterichting .Pas op, dat je de draad niet beschadigt.Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2010 11:06 #96500 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
<p>"...Zijn er nog andere manieren?"</p><p> </p><p>Ik denk het niet. Zelf gebruik ik de methode van Jandirk met een lange
hefboom van +-1 meter. Deze is gelast op zelf gemaakte dop van 32mm, met
stuk dikke buis van +-10cm lengte om te vermijden dat hendel tegen
carrosserie komt. </p><p>
Met deze kan men ook een enorm koppel op de bout
van de (originele) trommeltrekker uitoefenen (ipv van een
enorme dreun erop te geven zoals Niek voorstelt), bvb 75kgm of meer - ik weet
niet of dit met een slagmoersleutel nog meer is. Ik heb echter wel zelf een
tool gemaakt waarmee ik de remtrommel kan blokkeren, zodat dit niet hoeft te
gebeuren door bvb de handrem aan te trekken, waardoor de trommel dan nog wat
vaster komt te zitten. Zoals anderen reeds vermeldden: de as vd trommel wat
opwarmen, en een stevige mep geven op de bout helpen altijd.</p><p>
Vergeet ook niet de draad vd bout vd trommeltrekker wat in te smeren met
vet, om deze tegen vervorming te beschermen in geval van uitoefenen van
extreme krachten.</p><p>
Als laatste alternatief kan men ook naar een bekende Volvo garage stappen,
om daar de trommel los te maken.</p><p>
Als mijn AM deze week eens buitenkomt maak ik enkele foto's van mijn tools.
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2010 12:39 #96499 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Trommel achterrem NIET los te krijgen.
Het is ook belangrijk,dat je niet te veel speling op dop 32 mm en een verlengstuk hebt enz. Je kunt een stuk gereedschap kopen dat hierop neerkomt.Het is een zware ring 32mm met daaraan als een geheel een slagstuk,waar je met een zware hamer op kunt slaan.Je verliest dan eigenlijk geen kracht door speling enz.Zon stuk gereedschap kost ongeveer 30 euro.Als je in de buurt van tilburg woont wil ik het wel komen proberen. 06 24231515.Met heetstoken loopt mogelijk het vet uit het steekaslager.Als het echt niet gaat trommel er af slijpen,maar dit is een uiterst redmiddel,dat ik gelukkig nog nooit heb toegepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.