ff de remtrommel drrrr af?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2004 19:43 #54306 door
ff de remtrommel drrrr af? is gemaakt door
Wie heeft er ervaring met het vervangen van de steekassen. De remtrommels van mijn amazone willen er slecht af. Met een vijfpootstrommeltrekker de remtrommel er proberen af te halen is op de linkerzijde gelukt. De knal was zo hard dat deze in huis (25 meter verderop) hoorbaar was. Rechts is een minder groot succes. Na het op druk brengen van de trommeltrekker is de stift van de trommeltrekker een mollegang door mijn achteras gaan maken. As weer opgelast maar het ergste is dat de verrekte trommel er nog opzit. wanneer deze eraf is wil ik de steekas vervangen maar heb geen idee (nog geen wp handboek) of dit een redelijk uit te voeren klus is. Wie heeft dit eerder gedaan en kan daar iets zinnigs over zeggen? Mijn dank zal groot zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2004 19:49 #70371 door
Beantwoord door in topic ff de remtrommel drrrr af?
Een paar tikken op de centrale bout met een hamer wil wel eens werken om de trommel los te schrikken.<br>Je steekas vervangen is redelijk goed te doen, je hebt alleen shims/vulplaatjes in diverse maten nodig om het lager op de 1/1000 inch te kunnen uitvullen. Maar waarom zou je een steekas willen vervangen? Hij is niet gebroken kennelijk want je trommel zit er nog aan. Dus wat is de reden?<br>Gebruik geen gebruikte steekassen als je niet weet of ze van links of rechts uit het differentieel kwamen, en dus ook nooit je steekassen van links naar recht uitwisselen...<br>Kijk eens op www.tinustechniek.tk daar staat wel wat info omtrend de achteras.
Maar waarom dus die andere steekas??

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2004 20:23 #70370 door
Beste Ben, wat een leuke pagina. Waarom de steekas er uit?, omdat de stif van de trommeltrekker het schroefdraad heeft gemolt nauw ja.. ik dus kan het ding ook niet helpen. Ik ga wel proberen het schoefdraad weer te herstellen maar vreest het ergste. ps zag nog een achteras staan op de onderdelen lijst van tinus.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2004 20:30 #70369 door
Leuke pagina vindt je? Dat is leuk, want het is de mijne... <br>Ik zoek trouwens ook nog een snijijzer voor het schroefdraad van de steekassen (ik heb een supersperdifferentieel waar een paar gochems op het schroefdraad hebben zitten rammen...)<br>Als je zo'n snijijzer koopt, mag ik hem dan een keertje huren? Ik heb ze namelijk niet zo groot.<br>groeten Ben Flierman (tinustechniek)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2004 22:34 #70368 door
Ik kreeg door dat het de jouwe was bij het afsluiten. Je wil het niet geloven maar nog steeds geen succes met de laatste remtrommel. Luchthamer vol gas op de trommeltrekker en een vete braam aan mijn slagpijp, nog ff en maak er een driewieler van. De vraag met het snijijzer is oke maar moet nog ff uitzoeken wel type draad er opzit.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2004 22:57 #70367 door
Vijfpoots trommeltrekker? Dan heb je het waarschijnlijk niet over de officiële Volvo-tool, neem ik aan. Die heeft n.l. geen poten.<p>Ik heb meer dan eens gelezen om niets anders dan de officiële Volvo-tool te gebruiken. Ik heb ermee gewerkt, en dat gaat perfect. <br>Deze wordt over de tapeinden waar het wiel normaal op vastzit geplaatst, en middels de wielmoeren vastgezet. <br>De stift bevat geen centreerpunt - zoals gebruikelijk voor trekkers - maar een platte schijf die kan ronddraaien. Ik vroeg me tot ik dit bericht las af waarom de schijf i.p.v. de punt. Nu dus niet meer: deze verdeelt de druk gelijk over het hele oppervlak zodat een "mollegang" niet gemaakt kan worden.<p>Dus mijn advies aan eenieder die de trommels wil gaan verwijderen: gebruik alleen de officiële Volvo-tool hiervoor. Te koop bij o.a. het VOD of te leen bij je regio.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2004 23:29 #70366 door
Hi Lennard,Ik heb hetzelfde probleem en ook de originele volvo trekker ooit gekocht bij het VOD op de beurs. Maar ik heb het nog steeds niet los gekregen!!!! ook niet dmv de truc van de kleine bouten niet helemaal vast en dan met de grote bout de boel op spanning brenegen en dan kruislings de bouten aandraaien ook niet met een pneumatische trommeltrekker...Dus ik ben benieuwd of er nog andere mensen zijn met advies?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2004 08:43 #70365 door

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2004 08:53 #70364 door
Ik was ff te snel met mijn vorige bericht. Beste Frans, dit steunt mij in mijn strijd tegen de trommels. Fiets je nu nog steeds? of heb je er nu een andere achteras onder. Ik ben vandaag van plan de boel warm te stoken.Sander

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2004 13:20 #70363 door
Voor sander zal het niet meer gaan, maar een ander truukje wat nog wel eens wil werken is het volgende:Draai de kroonmoer 1 of 2 gangen los, zet de spie er weer door zodat de moer er niet af kan lopen en ga de wijk in en bochtjes rijden net zolang totdat je de zo graag gehoorde "kloenk" hoort bij je achterwiel. Je trommel is dan los en er met de hand af te pakken.Werkte bij mij perfect toen ik nog geen originele trommeltrekker had.......

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD