Las tips & tricks

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-07-2016 14:14 #162180 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Las tips & tricks
Laten afkoelen en goed schoonmaken met schone staalborstel, ik gebruik bij voorkeur epoxy 2K grondlak/basis dit geeft de beste hechting voor latere epoxylak/kit.
Naadjes afkitten en weer epoxy 2K (vroeger was dit vaak grijs of bruin, tegenwoordig als gele kleur leverbaar bij de betere verfboer)
Dan strak maken met epoxyfiller, bij ons doet de plaatwerker dit.
Het is belangrijk dat je afstemt met de plaatwerker/spuiter over de te gebruiken verfsystemen.
Zink geeft mindere hechting, maar kan ook.
Fertan gebruik ik niet, geeft rotzooi en hecht heel slecht

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2016 14:50 - 31-07-2016 14:56 #162225 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Las tips & tricks
Expres aan laten roesten zou ik niet doen.
Als het al schoon is, mooi schoon laten. Sinds mijn cursus staat Innotec Zinc Coat op mijn lijstje. Relatief weinig zink en een toplaag epoxy. Mijns inziens een prima basis voor een vervolg met een 2K systeem.

Wat bedoel je met las kit?
Strijk kit ofwel nadenkit?
Dat ga ik wel doen.
De lassen zelf trek ik waar nodig misschien nog mooi glad met debrasel plamuur.
Laatst bewerkt 31-07-2016 14:56 door Lars Rengersen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-08-2016 10:26 #162240 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Las tips & tricks
Hoi Lars, die Innotec lijkt me wel wat, is dat 2K of 1k ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-08-2016 11:25 #162242 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Las tips & tricks
Is wel gewoon 1K

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jacob van Zwet
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-08-2016 20:45 #162253 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Las tips & tricks

Lars Rengersen schreef : Expres aan laten roesten zou ik niet doen.
Als het al schoon is, mooi schoon laten. Sinds mijn cursus staat Innotec Zinc Coat op mijn lijstje. Relatief weinig zink en een toplaag epoxy. Mijns inziens een prima basis voor een vervolg met een 2K systeem.

Wat bedoel je met las kit?
Strijk kit ofwel nadenkit?
Dat ga ik wel doen.
De lassen zelf trek ik waar nodig misschien nog mooi glad met debrasel plamuur.


Hoi Lars,

Ja dat bedoel ik strijk en of naden kit. Dit zal indd zoiezo bij allen op nieuw punt gelasten delen moeten worden aan gebracht zoals bijvoorbeeld rond de voeten ruimte bij de voor stoelen om alles goed water dicht te maken.
En mogelijk de lassen zelf ook wat is jouw reden om niet gewoon plamuur te gebruiken maar debrasel?

groet Jacob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-08-2016 21:21 #162255 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Las tips & tricks
Ik weet niet hoe grondig je gaat, maar je zou kunnen overwegen om oude kitnaden te verwijderen, goede antiroest behandeling en dan opnieuw kitten.
Bij het loshalen van puntlasverbindingen bij mijn combi schrok ik ervan hoeveel roest er soms toch tussen de naad zat.

Debrasel is een stuk harder. Niet geschikt voor strakmaken maar wel putjes en oneffenheden opvullen met een streek met het rubber/plamuurmes.
Zie ook www.oudevolvo.nl/strakmaken voor een uiteenzetting van Debrasel vs staalplamuur vs epoxyplamuur (met dank aan Evert Boonen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD