Las tips & tricks
- Lars Rengersen
- Platinum lid
Misschien compleet met voorbeeld foto's.
Zo vind ik 5 mm gaten voor proplassen prima werken en bevalt de pneumatische ponstang die ik op basis van eerdere tips heb aangeschaft erg goed. Een proplas (en eigenlijk ook gewone las) wil ik zo vlak mogelijk hebben, temeer omdat slijpen niet mijn hobby is. Afbramen doe ik bij voorkeur met een afbraamschijf (de kopse kant op de las).
Zelf las ik met een synergetisch MAG apparaat (Cebora Mono star) en zet voor proplassen mijn vlamboog wat hoger (naar +3V). Voor gewoon lassen soms juist wat lager.
Qua lasrichting heb ik eerder de tip gekregen om stuwend te lassen (voor een betere inbranding) en dat bevalt erg goed.
Grootste uitdaging qua lassen op dit moment:
Hoe zorg ik dat ik een zo min mogelijk dikke lasbobbel op m'n werk krijg die ik er weer af moet slijpen.
Hierbij wat proplassen van mijn bumpersteunhouder. Voor mijn gevoel zijn sommige toch nog vrij dik.
De stroom hoger zetten hielp niet echt. Doordat de machine synergetisch is, zet hij dan ook de draadsnelheid hoger.
Uiteindelijk werkte spelen met de vlamboog instelling het beste, maar dat ben ik nog wat aan het variëren.
Mijn vraag betreft lasdraad:
Ik heb er net een rol van 0,6 mm SgTi doorheen gewerkt ( deze ). Die zou beter geschikt zijn voor verzinkt of roestig plaatwerk.
Nu zit er een rol 0,6 mm Esab Autrod verkoperde massieve draad (staal) in ( deze ).
In een ander topic las ik de suggestie van 0,8 mm beter zou zijn. Toch wordt in de omschrijving van die Esab genoemd dat de 0,6 prima werkt voor "dunnere" plaat tot 10mm. De SgTi omschrijving heeft het bij die 0,6 over tot 2 a 3 mm en voor de 0,8 van 2 mm of meer.
Mijn vraag: Met welke diameter draad lassen jullie en welk merk of type?
En als je andere soorten geprobeerd hebt, waarom de huidige?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- Berichten: 1725
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wellicht is het een kwestie van apparaat beter/anders instellen en de toorts met dat mondstuk er gewoon midden op houden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Lassen zien er over het algemeen goed uit, iets vlakker zou nog kunnen door nog warmer te lassen.. maar echte winst ga je niet halen.
Gewoon slijpen of een puntlastang kopen.
Las zelf met 0,6mm huismerk van de grossier word het tenminste gebracht.
Geloof niet in die roestlasdraad je moet gewoon met schoon materiaal werken dat is de enige goede manier, zitten ook bestandsdelen in die je er helemaal niet in wilt hebben eigenlijk.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Premium lid
- Berichten: 82
Vroeger heb ik nog gelast met lasdraad van 0,6 en 0.8 mm, maar dat gaf mij niet de voldoening tegenover het lassen met 1 mm lasdraad.
Ik las met een oude esab lasapparaat waarover ik nog de volledige controle heb in het instellen van draadsnelheid en stroomsterkte.
De 1 mm lasdraad gebruik ik zowel voor fijn plaatwerk als dik materiaal zonder problemen, het komt er gewoon op aan welk apparaat je gebruikt. Het verschil tussen een beroeps en een hobby apparaat is groot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
- Berichten: 880
Johan Laveyne schreef : het komt er gewoon op aan welk apparaat je gebruikt. Het verschil tussen een beroeps en een hobby apparaat is groot.
Oneens, heb gelast met digitale watergekoelde apparaten die even duur zijn als onze volvo's en "hobby" spul.
juiste instellingen weten wat je aan het doen bent, SCHOON materiaal dat zijn dé prioriteiten.
Leuke van een hobbyapparaat is dat ze meestal wat lager voltage(dus kouder) kunnen lassen ideaal voor plaatwerken.
1mm is niet echt geschikt voor dun plaatwerk maar als je er goed mee uit de voeten kan why not?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
- Berichten: 167
Ik gebruik een draad van 0,8 mm en vind deze zeer geschikt voor laswerk aan het plaatwerk van auto's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1356
Stroomsterkte)
Het wordt eentonig, ik heb al jaren enzelfde pons/ verzettang van Rodac, net als jij nu hebt. Werkt super. Door de las stroom wat hoger te zetten en precies in het midden te starten vloeit hij erg mooi dicht.
Hiervoor had ik een Ferm hobby apparaatje die max 0,6 mm dikte kon hebben. Ik zou nu niet meer terug willen maar voor het geld wat hij kostte heeft hij het jaren lang goed gedaan.
Door gewoon veel te lassen wen je ook aan je eigen apparaat.
Eens in de twee/3 jaar maak ik de wieltjes schoon die de draad door de slang duwen, haal ik de draad uit de slang en spuit ik wat wasbenzine door de lege slang. Daarna met lucht goed doorspuiten en dat zorgt ervoor dat je draad gelijkmatig doorloopt. Erg belangrijk voor een goed resultaat.
Ook heb ik een spuitbus gekocht om de lastoorts af en toe mee in te spuiten, dan pakt die minder lasspetters aan
Ongeveer 25 jaar gelden... slik, wat wordt je toch snel oud..... Heb ik een eigen 10 l fles gekocht, een vulling kost dan een paar tientjes. Eens in de 10 jaar moet je hem dan laten keuren. Maar door hem na 9,5 jaar of zo iets nog eens te laten vullen, en met een vulling soms wel 2-3 jr te doen heb ik hem afgelopen voorjaar voor de tweede keer laten keuren en kan hij weer mee tot 2026. Is echt goedkoper als huren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Premium lid
- Berichten: 130
Na het lassen wat doen jullie met het dan nog mooie staal?
Zo snel mogelijk een zinkspray (zag dat Lars dit aanraden op zijn blog/cursus).
Laten aan roesten en daarna in een roest preventie RX of Fertan etc.. en doe je dit een dag, week en of maand later en maakt dit uit?
Gelijk na het lassen in de 2K epoxy of in een primer?
Of iets anders.......?
Zijn al deze manieren goed en wat is dan het makkelijkst om na te bewerken?
Smeer je ook alle lassen nog in met een Las kit?
Dus een kort verhaal nog korter hoe hoe werk jij je lassen af?
Groet, Jacob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.