- Berichten: 85
ontsteking tijd en type b18D
- Kevin de Graan
- Premium lid
Minder
Meer
17-01-2021 18:01 #192067
door Kevin de Graan
ontsteking tijd en type b18D is gemaakt door Kevin de Graan
Ik zou graag willen weten wat nu de juiste ontsteking is op mijn B18D en welke tijd deze nu exact zou moeten staan. Ook rekening gehouden met LPG.
Ik rij al jaren rond met mijn amazon uit 65, maar recent heb ik mijn motor weer ingebouwd na restauratie. Ik begin nu ineens te twijfelen of alles wel correct is en ben ik eigenlijk de juiste tijd vergeten.
Mijn motortje heeft het nummer 4968-02 94826. Dat komt neer op een B18D met dubbele SU. Deze zitten er ook nog op (dat weet je nooit na zoveel jaar).
De ontsteking die erin zit is een Bosch JFR4 met nummer 0231153003. Klopt dit? Ik heb trouwens ook hotspark erin gezet.
In het service manual staat dat de ontsteking bij 1500 r.p.m. voor type 1: 22-24 en voor type 2+3: 17-19 moet zijn.
Ik denk dat ik 17-19 moet aanhouden omdat type 2 volgens mij vanaf 1964 is. Maar er staat bij: vacuum regulator disconnected) Betekend dat deze op mijn ontsteking hoort te zitten en ik dus verkeerd heb of hoorde dat op een type 1?
Moet ik trouwens door LPG ook nog rekening houden met 1 of meer graden voorontsteking?
Ik rij al jaren rond met mijn amazon uit 65, maar recent heb ik mijn motor weer ingebouwd na restauratie. Ik begin nu ineens te twijfelen of alles wel correct is en ben ik eigenlijk de juiste tijd vergeten.
Mijn motortje heeft het nummer 4968-02 94826. Dat komt neer op een B18D met dubbele SU. Deze zitten er ook nog op (dat weet je nooit na zoveel jaar).
De ontsteking die erin zit is een Bosch JFR4 met nummer 0231153003. Klopt dit? Ik heb trouwens ook hotspark erin gezet.
In het service manual staat dat de ontsteking bij 1500 r.p.m. voor type 1: 22-24 en voor type 2+3: 17-19 moet zijn.
Ik denk dat ik 17-19 moet aanhouden omdat type 2 volgens mij vanaf 1964 is. Maar er staat bij: vacuum regulator disconnected) Betekend dat deze op mijn ontsteking hoort te zitten en ik dus verkeerd heb of hoorde dat op een type 1?
Moet ik trouwens door LPG ook nog rekening houden met 1 of meer graden voorontsteking?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-01-2021 08:33 #192082
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic ontsteking tijd en type b18D
Volgens mij heeft geen enkele D of B motor vacuumvervroeging, maar ik ga even zoeken..
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 622
18-01-2021 15:19 #192083
door Leo Foederer
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leo Foederer in topic ontsteking tijd en type b18D
Ik dacht het wel:
www.volvokv.nl/producten/product/3921-st...l/category_pathway-2
www.volvokv.nl/producten/product/3921-st...l/category_pathway-2
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-01-2021 15:26 #192084
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic ontsteking tijd en type b18D
Volgens mij verlaat hij het ontstekingstijdstip op vacuum...
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-01-2021 15:28 #192085
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic ontsteking tijd en type b18D
En hoort de JFR4 inderdaad op de B en D motoren.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 622
18-01-2021 18:04 #192086
door Leo Foederer
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leo Foederer in topic ontsteking tijd en type b18D
De JFR4 schijnt inderdaad geen vacuumvervroeger te hebben. Dan zou het plaatje in de webshop niet kloppen.
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 622
19-01-2021 10:42 #192088
door Leo Foederer
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leo Foederer in topic ontsteking tijd en type b18D
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Evert van Rossum
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 61
19-01-2021 10:43 - 19-01-2021 10:46 #192089
door Evert van Rossum
Beantwoord door Evert van Rossum in topic ontsteking tijd en type b18D
Laatst bewerkt 19-01-2021 10:46 door Evert van Rossum. Reden: Bijlagen verdwenen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-01-2021 11:36 - 19-01-2021 11:37 #192091
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic ontsteking tijd en type b18D
En ik vond dit in mijn documentatie: (geen idee waar het vandaan is gekomen, misschien wel van deze site!)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 19-01-2021 11:37 door Tom Steverink.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
19-01-2021 15:09 - 19-01-2021 15:11 #192098
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic ontsteking tijd en type b18D
Beste allemaal,
Het afstellen van een originele "D" verdeler zonder vacuüm is inderdaad een beetje duister qua voor ontsteking. het is niet expliciet vermeld in nagenoeg al de manuals.
Maar hierbij nog wat ervaring met de verdeler zonder vacuüm vervroeging of verlating (bestaan ook).
Toen ik in 1976 mijn eerste amazon kocht (op advies van Pa). Bleek dat dit een 122S met 2 SU te zijn. Auto reed harder dan de Ama van Pa, maar ja die had maar 1 carburator. Het vreemde vond ik toe dat die van mij geen vacuüm vervroeging had. Toen ben ik begonnen mij daarin te verdiepen. Kwam er achter dat dit een"D" motor was.
Toen kort na ons huwelijk "77 de auto 's ochtends door even niet op te letten de auto total loss ging, bleek de motor gelukkig gespaard en kon in een deels te restaureren combi terecht. Kwam met de te verwachten gezins uitbreiding mooi uit. , Kort daarna kwamen er blauwe stinkende dampen uit de machine kamer. maw er moest een ander blok in.
Op de sloop kon ik zo een B20 blok kopen en monteren. Intussen werd de motor van Pa z'n ama niet beter, Maar niet getreurd, mijn oude B18 voorzien van nieuwe lagers en zuigerveren (low Budget) Hierbij bleek dat in het blok an bovenzijde een"D" was ingeslagen. Die blokken bleken ook iets meer PK's te hebben en had ook een "D" nokken as.
Die verdeler -zonder- vacuum heb ik altijd gebruikt en zit nu al zo'n 30 jaar in mijn PV met een B20B. Deze verder heb ik zo'n 12 jaar geleden van een "Ignitor" simpele elektronische ontsteking voorzien en ook nu na de revisie van dit blok met een "K" nokkenas functioneert hij geweldig.
Heb ter wille van de zekerheid met grote ritten een reserve standaard verdeler identiek als reserve.
En deze in de machinekamer.
Dus wees gerust zo'n verdeler doet het goed op een snel blok. Nadeel is dat de contactpuntjes wat zeldzamer worden.
Groet Fred
Het afstellen van een originele "D" verdeler zonder vacuüm is inderdaad een beetje duister qua voor ontsteking. het is niet expliciet vermeld in nagenoeg al de manuals.
Maar hierbij nog wat ervaring met de verdeler zonder vacuüm vervroeging of verlating (bestaan ook).
Toen ik in 1976 mijn eerste amazon kocht (op advies van Pa). Bleek dat dit een 122S met 2 SU te zijn. Auto reed harder dan de Ama van Pa, maar ja die had maar 1 carburator. Het vreemde vond ik toe dat die van mij geen vacuüm vervroeging had. Toen ben ik begonnen mij daarin te verdiepen. Kwam er achter dat dit een"D" motor was.
Toen kort na ons huwelijk "77 de auto 's ochtends door even niet op te letten de auto total loss ging, bleek de motor gelukkig gespaard en kon in een deels te restaureren combi terecht. Kwam met de te verwachten gezins uitbreiding mooi uit. , Kort daarna kwamen er blauwe stinkende dampen uit de machine kamer. maw er moest een ander blok in.
Op de sloop kon ik zo een B20 blok kopen en monteren. Intussen werd de motor van Pa z'n ama niet beter, Maar niet getreurd, mijn oude B18 voorzien van nieuwe lagers en zuigerveren (low Budget) Hierbij bleek dat in het blok an bovenzijde een"D" was ingeslagen. Die blokken bleken ook iets meer PK's te hebben en had ook een "D" nokken as.
Die verdeler -zonder- vacuum heb ik altijd gebruikt en zit nu al zo'n 30 jaar in mijn PV met een B20B. Deze verder heb ik zo'n 12 jaar geleden van een "Ignitor" simpele elektronische ontsteking voorzien en ook nu na de revisie van dit blok met een "K" nokkenas functioneert hij geweldig.
Heb ter wille van de zekerheid met grote ritten een reserve standaard verdeler identiek als reserve.
En deze in de machinekamer.
Dus wees gerust zo'n verdeler doet het goed op een snel blok. Nadeel is dat de contactpuntjes wat zeldzamer worden.
Groet Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 19-01-2021 15:11 door Fred Kok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.