- Berichten: 339
Ontsteking 180 graden verkeerd
- Ben Bergmans
- Platinum lid
De bougies waren mooi koffiebruin. Toch verdacht ik de benzinetoevoer. Die heb ik toen wat rijker gezet, geen positief resultaat.
De 123-ontsteking heb ik geplaatst om de ontsteking uit te sluiten. Op de originele ontsteking liep hij hetzelfde. Hij staat op de goede curve. Op de vorige motor liep hij er ook goed op.
Niek, daar lijkt het wel op, zie bovenstaande. Maar ik zal het morgen nogmaals proberen. Vooral omdat hij onbelast zo goed loopt.
De motor heeft lang stil gestaan. Als de distributie geen olie krijgt, zou deze toch allang kapot zijn gegaan? Of valt dat mee?
Als je de ontsteking goed kunt af stellen kan de distributie toch niet verkeerd staan?
Johan, Niek, weer bedankt, Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
- Berichten: 420
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
- Berichten: 167
Je schrijft dat de motor lang heeft stil gestaan. Is dit een andere motor in je auto en indien dit niet het geval is, liep hij voor de stilstand wel goed?
Heb je werkzaamheden aan de auto gedaan waarna hij slecht is gaan lopen?
Heb je de compressie al eens gemeten? Hoe is die?
Demonteer eens het kleppendeksel en kijk eens of alle kleppen mee doen.
Het ratelen dat je omschrijft is dat als je rijdt of als je stil staat en de auto meer toeren laat maken.
Ik lees nergens om welke auto het gaat ( amazon of pv 444 of 544 ) en zit er een oliedrukmeter in je auto. Hoe is de oliedruk?
gr.
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
De motor heb ik in 2008 gekocht als reserve motor. Het gaat om een PV544 van 1960, B16a, 6 volt. De originele motor kreeg veel onderdruk en de tweede cilinder had bijna geen compressie meer. Daarom heb ik de reservemotor ingebouwd. Na inbouw bleek dus dat de motor goed liep totdat ik er mee ging rijden.
Daarna heb ik de kleppen gesteld. De kleppen bewegen juist. De compressie is goed en over de vier cilinders gelijk.
Er zit geen oliedrukmeter in. Als je even doorstart, gaat het oliedruklampje uit.
In de tijd dat de motor stilstond, heb ik deze regelmatig rondgedraaid. Er stond olie op de cilinders. Toen ik hem kocht werd mij verteld dat de motor een keer gereviseerd was. Foto’s van nieuwe cilinders en lagerschalen van de krukas zaten erbij. Motor ziet er ook goed uit. Natuurlijk zegt dit niet veel en de lange stilstand zal ook geen goed gedaan hebben.
Het ratelen is alleen als je optrekt en een beetje doortrekt in de versnellingen. Bij stilstand hoor je het niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3470
Hoe te controleren ontstelking statiesch afstellen en daarna met een stroboscoop controleren is dat verschil erg veel dan heb je waarschijnlijk lamme veertjes in je verdeler.
Bij de 123 zou ik eens met 0 graden statiesch proberen.
Mij lijkt er iets niet goed relatie nokkenas onsteking.
Je zou ook eens moeten kijken of dat wanneer de eerste cilinder met het merkteken op BDP staat of dat de kleppen van de eerste cilinder of vierde cilinder dicht staan.
Is dat niet het geval dan zit het distributie tandwiel van de nokkenas niet goed ten opzichte van het krukas tandwiel.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
- Berichten: 619
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
- Berichten: 339
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
- Berichten: 619
Dat weet ik niet, maar de tandwielen moeten natuurlijk wel met de merkpunten tegenover elkaar staan.Ben Bergmans schreef : Als je de ontsteking goed kunt af stellen kan de distributie toch niet verkeerd staan?
De vervroeging van de ontsteking (centrifugaal en vacuüm) komt erbij bij hogere toerentallen/acceleratie. En de stroomverdeleras moet spelingvrij zijn.
Ik weet niet of de motor stationair dan toch goed zou draaien als dat niet het geval is.
Als de benzinetoevoer in orde is, kan het eigenlijk alleen nog maar de ontsteking zijn.
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.