- Berichten: 72
B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm
- Goossen Foppen
- Senior lid
De ontsteking moet volgens Haynes afgesteld worden op 21-23 grd. bij 1500rpm en afgekoppelde vacuumvervroeger. Maar hoe weet ik nu of de motor 1500 toeren maakt. Iedereen praat er over alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar ik kan zo snel echt niet tellen en een toerenteller viel destijds niet onder de standaard accessoires van een 121 Ik heb nu op het gehoor de motor met behulp van de choke een keer zo hoog in toeren laten lopen en de vervroeging staat dan op 23gr, maar weet dus niet of het toerental juist is.
Daarnaast vraag ik me af dat als de ontsteking dus op 23gr. BTDC staat het de moeite loont om te proberen hem op 21gr. te zetten?
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Een fijn apparaat (tot hij ermee ophield). Nu heb ik die voor de toeren en een low budget voor het flitsen.
Je kunt natuurlijk ook een losse universele toerenteller kopen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
- Senior lid
- Berichten: 72
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
- Berichten: 619
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Over die 21 of 23 gr vervroeging waar je dit topic mee begint zou ik me maar helemaal geen zorgen maken.
Mijn persoonlijke ervaring is (en ik hoop niet dat ik nu het halve forum over me heen krijg) dat je je ontsteking zo vroeg mogelijk kan zetten, zolang je motor maar niet gaat pingelen op benzine, in dat geval ietsje later zetten.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi de Groot
- Senior lid
- Berichten: 77
Na verder zoeken op internet vond ik ergens dat 21-23 gr bij 1500 rpm overeenkomt met 10-12 gr bij statische afstelling met een testlamp. Heb hem hierop afgesteld en de motor loopt prima zonder te pingelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
- Senior lid
- Berichten: 72
"Hans Latenstein" schreef:
Mijn persoonlijke ervaring is (en ik hoop niet dat ik nu het halve forum over me heen krijg) dat je je ontsteking zo vroeg mogelijk kan zetten, zolang je motor maar niet gaat pingelen op benzine, in dat geval ietsje later zetten.
Als ik goed opgelet heb Hans, is het toch de bedoeling om je ontsteking zo af te stellen dat op het moment van de 'explosie' de zuiger precies op het dode punt is. Vanwege de vertraging van de ontsteking stel je hem daarom net iets voor het dode punt af. In het geval van een B18A op 21-23° voor het dode punt. Volgens mij leidt nog vroeger afstellen alleen maar tot vermogensverlies omdat de zuiger dan het laatste stukje voor het bereiken van het dode punt, tegen de kracht van de 'explosie' in moet duwen.
Overigens start en loopt mijn motor prima. Ik ben alleen geen autotechneut (wel een technische achtergrond) en wil gewoon wat ervaring opdoen met het afstellen en na het bijstellen van de contactpunten kan het volgens mij zo zijn dat de ontsteking niet helemaal goed staat. Dat wil ik vooral even controleren. Het lastige is dus alleen dat ik niet precies weet wanneer de motor op 1500 toeren draait. Misschien komt dat ook niet heel precies, maar dat weet ik dus niet.
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En dat heet pingelen dus volgens mij bedoelen jullie precies hetzelfde."Goossen Foppen" schreef:
Volgens mij leidt nog vroeger afstellen alleen maar tot vermogensverlies omdat de zuiger dan het laatste stukje voor het bereiken van het dode punt, tegen de kracht van de 'explosie' in moet duwen.
Het lastige aan "zolang je motor maar niet gaat pingelen op benzine" is alleen dat pingelen op hoge toeren erg moeilijk te horen kan zijn terwijl het wel optreedt.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Goossen Foppen
- Senior lid
- Berichten: 72
"Lars Rengersen" schreef:
En dat heet pingelen dus volgens mij bedoelen jullie precies hetzelfde.
oké, weer wat geleerd!
Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.