- Berichten: 2145
Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
- Boele Braaksma
- Platinum lid
"Rob Spoon" schreef:
"Boele Braaksma" schreef:
"Rob Funcke" schreef:
in serie?
Nee, de draad van bobine naar verdeler maakt met die winding achterop de toerenteller alleen een inductiestroom, geen echt elektrisch contact. Dus je kan de toerenteller gewoon loshalen, geen verschil voor de vonkjes.
Ok kan het dus niet aan liggen. Zal eens een andere toerenteller erin zetten. Misschien helpt het.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Edit: diagram bekeken, inductie dus. schema met loop.
nog een edit: de loop heeft een richting. Verkeerd om is verkeerd.
Ik heb geen 123, dus ik weet niet hoe dat beinvloed wordt. Wel weet ik dat inductie-toerentellers verbouwd, veranderd worden voor gebruik met 123.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
- Berichten: 534
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
Dat laatste is niet helemaal waar. Dezelfde discussie is veel gevoerd onder MG( bezitters waar ik achterkwam toen ik een huisgenoot heb geholpen een 123 te monteren. Als je zoekt op het 123 forum zal je daar meer over kunnen vinden. Het is prima te doen, maar de toerenteller moet 'aan de andere kant' gezet worden als ik het me goed herinner. Dit is veel te vaag opgeschreven, maar wellicht kan ik het morgen weer even opzoeken en wat verduidelijken.
Zou fijn zijn!
Ik heb even de twee stekkers los gehaald, weerstand gemeten en is keurig 0. Dus daar kan het haast niet in zitten.?
Heb de toerenteller er maar weer tussen gezet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
- Berichten: 534
123ignition.nl/forum/read.php?f=3&i=834&t=740#reply_834
Het komt op het volgende neer:
- zwarte draad 123 naar (-) van de bobine (zoals standaard)
- rode draad ergens naar een ongeschakelde 12 V (eventueel volledig ongeschakeld, dus voor het contactslot: de 123 schakelt uit na een paar seconden als de motor niet loopt) als het maar VOOR de toerenteller is.
- De draad die van de toerenteller komt zit waarschijnlijk op de + van de bobine, deze moet daar blijven zitten.
Ik heb dit even vluchtig opgeschreven zonder het na te kijken op het schema, maar dit zou moeten werken.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- K.W. Stoel
- Premium lid
- Berichten: 111
Ik heb een Smiths toerenteller gekocht van het type RVI 5000/00A via marktplaats. Met een onduidelijk schema:
*rood/wit voor verlichting;
*zwart en groen voor voor aarde;
*2 witte draden verdeler (tussen de puntjes)????
*rood op bobine.
Wie herkent dit schema en m.n. de witte draden hoe sluit ik die aan op mijn B 18 a/pv 544?
Ik heb eerder een toerenteller met succes aangesloten met de groene draad op bobine; witte draad voor verlichting en rood en zwart voor plus en min. Maar dit is blijkbaar een ander verhaal.
Ik hoor graag de reactie van ingewijden.
Grt
Klaas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- K.W. Stoel
- Premium lid
- Berichten: 111
Hartelijk dank voor je service. Ik waag nog een paar vragen in jouw richting.
Ik kan niet aan de 2 witte draden een markering rood en zwart zien -zoals in het schema is aangegeven. Is dat een kwestie van uitproberen zonder risico?
En de "optionele" zwarte draad tussen de bobine en verdeelkap in het schema heeft dat te maken met een (123) electronische ontsteking?
Ik hoor graag je reactie.
Bvd/grt
Klaas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als je schema die zwarte en de groene aangeeft als aarde, probeer dat dan.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.