Smiths toerenteller aansluiten icm 123 ontsteking
- Lars Rengersen
- Platinum lid
Bij deze een plaatje van de aansluitingen:
Ik heb dus:
- 2 witte draden
- Aansluiting waar bij staat +
- Aansluiting waar bij staat 12V
- Rode draad voor lampje
Nu heb ik al gelezen dat de toerenteller in serie moet komen te staan met de 123 en de bobine.
Vraag: Maakt het nog uit welke witte draad aan de 123 komt en welke aan de bobine?
(Lijkt me niet, want die witte draden maken zo te zien gewoon een lusje.)
Het lijkt me dat de aansluiting waar 12V bij staat zodanig aangesloten moet worden dat hij 12V krijgt als het contact aanstaat.
Rest nog de vraag waar de draad waat + bij vermeld staat op de toerenteller heen moet.
Bovenop de bobine soms? (Daar waar ook een van de witte dus komt)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Kan je niet echt helpen, maar bij het aansluiten van mijn 123 ging de zwarte draad naar de witte van de toerenteller! Dan staat hij in serie. Het andere uiteinde zou dan dus weer naar de - van de bobine moeten.
Kan de andere + niet toevallig van het lampje zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zo'n witte draad zit alleen op de R-V-IE uitvoering voor injectie.
Ik ga in mijn geval de witte draden wel even in serie proberen met de zwarte draad vanuit de 123 naar de - van de bobine.
Vervolgens zet ik 12V op de aansluiting waar 12V staat.
Hopelijk doet die het dan al en blijft die van de + ongebruikt.
Die zal waarschijnlijk wel niet op de - van de bobine moeten.
Het lampje werkt al als de toerenteller massa krijgt en ik 12V zet op het rode draadje uit het lampje.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
moderne toerentellers hebben de volgende draden,,
rood - geschakelde +
bruin of zwart massa
wit meestal verlichting
groen , soms zwart pulsdraad , parallel aan de - van de bobine ofwel de zwarte draad 123 ign
een toerenteller die in serie komt tussen de min van de bobine en de zwarte van de 123 ign het volgende
de smiths toerenteller komt uit het contactpuntentijdperk.
door de serieschakeling loopt de primaire spanning door de toerenteller wat vervolgens ook de weerstand van de primaire kring beinvloed , door de inwendige weerstand van de toerenteller (spoel) zal de totale weerstand van de primaire kring groter worden.
nou maakt dat bij een contactpuntensysteem weinig uit.
mogelijk zal een 123 ign die veel gevoeliger is hierdoor buiten zijn werkgebied komen te vallen.
m.a.w. ik twijfel aan de geschiktheid van een oude tmiths toerenteller i.c.m. een computergestuurde ontsteking zoals de 123.
een ander ding is dat bij storing aan de toerenteller de ontsteking het zal laten afweten door de serieschakeling.
op de website van 123 ign wordt alleen ingegaan op parallel geschakelde toerentellers.
ik zou de nodige informatie bij 123 ign opvragen hiervoor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Op dat 123 forum staat:
To get the Smith's Tachometer to work properly you will need to wire the 123 in series with the Tach. Here is how to do it.
The White wire goes to the + terminal on the coil in the original configuration and should stay that way. In order to put the tach in series with the 123 all you will need to do now is connect the red wire from the 123 to the fuse block where the white wires connect. And the black from the 123 will go to the -ve post on the coil.
Nu begrijp ik dat nog niet helemaal, zeker niet omdat ik een diode setup heb. Ik haal m'n 12V voor de 123 (rode draad) gewoon van het contact (en tijdens starten van startmotor).
In bovenstaand schema zit de zwarte draad vanuit de 123 gewoon rechtstreeks op de - van de bobine (dus dat is goed, dan vormt de toerenteller geen zwakke schakel in dit circuit).
Wat ik nog niet snap ik hoe de toerenteller dan in serie eindigt.
Even een poging om een schema te maken:
Danny, hoe zit hij bij jou precies aangesloten?
Jij hebt ook gewoon de 123 R-V versie, toch?
Ik zal 123ignition ook nog wel even benaderen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
www.123ignition.nl/forum/read.ph ... #reply_740
Met daar het volgende schema:
Daar staat de toerenteller wel echt in serie tussen de - van de bobine en de 123 (zwarte draad).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Rest alleen nog de vraag welke witte draad aan de 123 moet en welke aan de bobine.
Of kan het geen kwaad om dat proefondervindelijk vast te stellen?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.