- Berichten: 66
123 ontsteking in een Amazon
- Berry Mensen
- Senior lid
Minder
Meer
13-03-2011 10:34 #101390
door Berry Mensen
123 ontsteking in een Amazon is gemaakt door Berry Mensen
Heeft iemand een simpel schema voor het aansluiten van een 123 ontsteking in een Amazon met pantserkabel en toerenteller? Ik lees allerlei verhalen (o.a. over dubbele diodes etc), maar geen ervan maakt me duidelijk hoe het precies moet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
13-03-2011 11:15 #101391
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 ontsteking in een Amazon
er zijn meerdere wegen naar Rome.
waar het om gaat is dat in die pantserkabel de geschakelde plus draad vanaf het contactslot zich bevindt.
die draad moet je te pakken zien te krijgen en dat levert het nodige sloopwerk op.
het openbreken van de kabel zelf of de bobine..
die draad moet verlengd worden en gaat naar de plus van een nieuwe bobine die geschikt is voor de 123 ignition.
parallel hieraan de rode draad van de 123 ignition.
de zwarte draad van de 123 ignition gaat naar de min van de bobine.
ook is het mogelijk de nieuwe bobine op de montageplaat van de originele bobine te lijmen of kitten.
maar die originele bobine moet dus gesloopt worden om bij de plus draad te komen en de originele bobine is ongeschikt i.c.m. de 123 ignition omdat de inwendige weerstand mogelijk<1 ohm is wat de 123 ignition overbelast en stuk gaat.
het gaat dus om een bobine waarvan de inwendige of primaire weerstand meer dan 1 ohm is.
deze is in de reguliere handel naast de 123 ignition verkrijgbaar.
waar het om gaat is dat in die pantserkabel de geschakelde plus draad vanaf het contactslot zich bevindt.
die draad moet je te pakken zien te krijgen en dat levert het nodige sloopwerk op.
het openbreken van de kabel zelf of de bobine..
die draad moet verlengd worden en gaat naar de plus van een nieuwe bobine die geschikt is voor de 123 ignition.
parallel hieraan de rode draad van de 123 ignition.
de zwarte draad van de 123 ignition gaat naar de min van de bobine.
ook is het mogelijk de nieuwe bobine op de montageplaat van de originele bobine te lijmen of kitten.
maar die originele bobine moet dus gesloopt worden om bij de plus draad te komen en de originele bobine is ongeschikt i.c.m. de 123 ignition omdat de inwendige weerstand mogelijk<1 ohm is wat de 123 ignition overbelast en stuk gaat.
het gaat dus om een bobine waarvan de inwendige of primaire weerstand meer dan 1 ohm is.
deze is in de reguliere handel naast de 123 ignition verkrijgbaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Berry Mensen
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 66
13-03-2011 11:22 #101392
door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic 123 ontsteking in een Amazon
Dus...... een simpel schema is er niet! Of wel?
Niemand heeft me verteld dat ik ook een nieuwe bobine zou moeten kopen!
Ook in de gebruiksaanwijzing bij de 123 niet!!
Niemand heeft me verteld dat ik ook een nieuwe bobine zou moeten kopen!
Ook in de gebruiksaanwijzing bij de 123 niet!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
13-03-2011 11:40 #101394
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 ontsteking in een Amazon
buiten het schema van 123 ignition zelf , download aerea b18 b20 is mij niets bekend voor volvo.
uiteraard blijft dit hobbywerk , 123 ignition waarschuwd voor het gebruik van oude bobines waarvan de primaire weerstand lager dan 1 ohm is , en dat zijn dus de oude volvo bobines al dan niet veroorzaakt door ouderdom.
p.s. de toerenteller kan gewoon worden aangestoten als bij de conventionele ontsteking dus de zwarte pulsdraad op de min van de bobine.
uiteraard blijft dit hobbywerk , 123 ignition waarschuwd voor het gebruik van oude bobines waarvan de primaire weerstand lager dan 1 ohm is , en dat zijn dus de oude volvo bobines al dan niet veroorzaakt door ouderdom.
p.s. de toerenteller kan gewoon worden aangestoten als bij de conventionele ontsteking dus de zwarte pulsdraad op de min van de bobine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Berry Mensen
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 66
13-03-2011 19:25 #101405
door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic 123 ontsteking in een Amazon
Op diverse websites wordt gesproken over "high-energy" bobines met een voorschakelweerstand, waardoor die weerstand ongeveer 1,8 Ohm wordt.
Is het plaatsen van een voorschakelweerstand alleen dan niet goed genoeg? Lijkt me voordeliger!
Dat lost dan nog niet het probleem op van een niet originele bobine plaatsen, immers: doordat de pantserkabel vervalt, vervalt ook de aansluiting die achter het dashboard zit (en waar alle electra wordt aangesloten). Hoe los je dan het probleem op van de startsleutel, want die moet in de aansluiting achter het dashboard gemonteerd worden?!?
Is het plaatsen van een voorschakelweerstand alleen dan niet goed genoeg? Lijkt me voordeliger!
Dat lost dan nog niet het probleem op van een niet originele bobine plaatsen, immers: doordat de pantserkabel vervalt, vervalt ook de aansluiting die achter het dashboard zit (en waar alle electra wordt aangesloten). Hoe los je dan het probleem op van de startsleutel, want die moet in de aansluiting achter het dashboard gemonteerd worden?!?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-03-2011 20:48 #101409
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123 ontsteking in een Amazon
Op de website van Ben Flierman (Tinustechniek) staat een uitleg inclusief een mooi schema voor de diodesetup
www.tinustechniek.nl/shop/Tinust ... eSetup.pdf
Zie ook mijn blogposts over de diodes die ik had gekocht en de montage .
www.tinustechniek.nl/shop/Tinust ... eSetup.pdf
Zie ook mijn blogposts over de diodes die ik had gekocht en de montage .
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 746
02-04-2011 20:12 #101963
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic 123 ontsteking in een Amazon
Ik ben al een tijdje de gelukkige bezitter van een 123 ontsteking, werk goed, alleen heb ik nu een toerenteller die ik er op aan wil sluiten en dat wil niet goed lukken.
Aan de toerenteller zitten 3 draden zwart / rood / groen , zwart is volgens mij de min, rood de plus en de groene zou aan de min van de bobine moeten komen (draad die naar de 123 gaat)
Toerenteller ingesteld op 4 cilinders echter de toerenteller geeft veeeel te weinig aan en reageert zeer traag
ik krijg de toerenteller niet boven de 1000rpm.
Wat doe ik fout???
Aan de toerenteller zitten 3 draden zwart / rood / groen , zwart is volgens mij de min, rood de plus en de groene zou aan de min van de bobine moeten komen (draad die naar de 123 gaat)
Toerenteller ingesteld op 4 cilinders echter de toerenteller geeft veeeel te weinig aan en reageert zeer traag
ik krijg de toerenteller niet boven de 1000rpm.
Wat doe ik fout???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
03-04-2011 14:37 #101976
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 ontsteking in een Amazon
Joost,, je doet volgens mij niks fout , e.e.a. is goed aangesloten , lijkt mij een fout in de toerenteller.
probeer de toerenteller eens op een andere auto??
heb je de gebruiksaanwijzing van de toerenteller nog?
voor sommige toerentellers is het nodig om een weerstand in serie te zetten tussen de groene pulsdraad en de min van de bobine omdat de pulsspanning anders te hoog is.
bij mij werkt het perfect i.c.m. de 123 ign , ik meen dat er een serie-weerstand van 100 ohm tussen zit.
weet je zeker dat hij op de 4 cilinder stand staat? probeer een andere stand.
probeer de toerenteller eens op een andere auto??
heb je de gebruiksaanwijzing van de toerenteller nog?
voor sommige toerentellers is het nodig om een weerstand in serie te zetten tussen de groene pulsdraad en de min van de bobine omdat de pulsspanning anders te hoog is.
bij mij werkt het perfect i.c.m. de 123 ign , ik meen dat er een serie-weerstand van 100 ohm tussen zit.
weet je zeker dat hij op de 4 cilinder stand staat? probeer een andere stand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 746
03-04-2011 17:10 #101981
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic 123 ontsteking in een Amazon
Als ik een andere stand kies dan geeft hij nog minder aan dus dat klopt wel,
in de gebruiksaanwijzing staat niets over een weerstand, ik moet wel zeggen dat de toerenteller aangesloten word op een
bobine met wat meer vermogen, maar dat heeft volgens mij hierop geen invloed.
Met die weerstand kan ik natuurlijk wel even proberen.
in de gebruiksaanwijzing staat niets over een weerstand, ik moet wel zeggen dat de toerenteller aangesloten word op een
bobine met wat meer vermogen, maar dat heeft volgens mij hierop geen invloed.
Met die weerstand kan ik natuurlijk wel even proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 746
15-04-2011 20:46 #102292
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic 123 ontsteking in een Amazon
Ik heb het geprobeerd om er een weerstand van 100ohm tussen te zetten maar dat heeft geen invloed.
Als ik de toerenteller in een andere stand zet word het alleen maar slechter wat natuurlijk ook logisch is.
Als ik de toerenteller in een andere stand zet word het alleen maar slechter wat natuurlijk ook logisch is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.