- Berichten: 652
Koud: alles OK. Warm: inhouden
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-02-2025 14:23 #1048100
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Ik heb eerst de klepstelling nagekeken. Die stond vrij krap. Eerder 0.40 dan 0.45 mm. Dus wat losser gezet.
Vervolgens heb ik een stroomverdeler opgeknapt met nieuwe kap, puntjes en condensator.
Flinke proefrit gemaakt: het lijkt opgelost! Ik hou nog een slag om de arm want ik heb me al twee keer eerder vergaloppeerd.
Aan de eerdere stroomverdeler was niks bijzonders te zien. Zaten ook nieuwe puntjes en condensator op. Wat kan daar nou nog aan kapot zijn dat pas opspeelt als hij warm wordt?
Dank voor alle reacties tot zover.
Groet,
Leo
Vervolgens heb ik een stroomverdeler opgeknapt met nieuwe kap, puntjes en condensator.
Flinke proefrit gemaakt: het lijkt opgelost! Ik hou nog een slag om de arm want ik heb me al twee keer eerder vergaloppeerd.
Aan de eerdere stroomverdeler was niks bijzonders te zien. Zaten ook nieuwe puntjes en condensator op. Wat kan daar nou nog aan kapot zijn dat pas opspeelt als hij warm wordt?
Dank voor alle reacties tot zover.
Groet,
Leo
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-02-2025 15:48 #1048103
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Teveel speling op de grondplaat of doorslaan via de isolatie?
Ik heb eens gehad dat het plaatje dat de kogel vasthoudt om de grondplaat te stabiliseren was afgebroken. Kun je ook nog lang naar zoeken.
Ik heb eens gehad dat het plaatje dat de kogel vasthoudt om de grondplaat te stabiliseren was afgebroken. Kun je ook nog lang naar zoeken.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 652
10-02-2025 22:11 #1048124
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
De oorzaak is waarschijnlijk de rotor. Ik heb die doorgemeten. Koud heeft hij een weerstand van 5kOhm. Als hij warmer wordt neemt dat snel toe. Na een paar minuten meet mijn multimeter een oneindige weerstand. Snappen doe ik het niet helemaal, want met zo'n grote weerstand zou er helemaal geen vonk meer moeten komen.
T.z.t. zal ik de rotor nog eens in de auto testen.
T.z.t. zal ik de rotor nog eens in de auto testen.
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1376
11-02-2025 20:13 #1048127
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Leo, de aanhouder vindt.. of wint... Zou super zijn als dit het is.
Hans
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 7
12-02-2025 11:09 #1048129
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Bij de kleine stroom die je multimeter geeft is de weerstand oneindig, maar met de klap van de bobine komt er toch nog behoorlijk wat stroom door. Had je de rotor destijds nog even over de straat gewreven voordat je verder ging zoeken, naar de oorzaak van de storing? Dan zit het echt ergens in de rotor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 652
12-02-2025 11:38 - 12-02-2025 11:39 #1048130
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Nee, ik had de rotor niet over de straat gewreven. Ik had de complete stroomverdeler vervangen. Toen dat de oplossing bleek te zijn heb ik de oude stroomverdeler goed bekeken en kon er niets geks aan vinden. De condensator was al eerder vervangen maar de rotor niet. Dus heb ik die doorgemeten. Ik heb de isolatie eens weggekrabd tussen de beide polen van de rotor. De breuk zat tussen de centrale verbinding en het veertje. Waarschijnlijk zit dat veertje gewoon tussen beide polen geklemd en niet gesoldeerd. Ik heb nu een draadje tussen beide polen gesoldeerd en er is nu geen weerstand meer, koud noch warm. T.z.t. ga ik die rotor ook nog eens in de auto testen.
P544B B16A, P220VE B18A
Laatst bewerkt 12-02-2025 11:39 door Leof. Reden: Typo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3518
12-02-2025 23:21 #1048135
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Volgens mij moet een rotor een weerstand hebben van 1 tot 4 Kohm.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 652
13-02-2025 10:24 #1048136
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Ik meen 1kOhm òf 5kOhm. Maar dat zou alleen voor de radio-ontstoring zijn.
Groet,
Leo
Groet,
Leo
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3518
13-02-2025 23:39 #1048140
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
De rotor zou een weerstand moeten hebben ongeveer 1-6 KOHM voor vonkstoornis. Deze dempt ongecontroleerde pieken met hoge spanning.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.