- Berichten: 642
Koud: alles OK. Warm: inhouden
- Leof
- Platinum lid
Minder
Meer
05-02-2025 11:52 #1048059
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Koud: alles OK. Warm: inhouden is gemaakt door Leof
Elders op dit forum heb ik geschreven dat ik mijn slecht lopende B18A met Stromberg carburator had gerepareerd. O.m. door het membraan van de Stromberg en de bobine te vervangen.
Helaas heb ik te vroeg gejuicht en ben het spoor bijster. Daarom wend ik mij tot de experts hier in de hoop een goede hint te krijgen.
Hoe het begon: Ruim een jaar geleden reed ik op de snelweg toen plotsklaps de motor begon in te houden en te ploffen. Hij bleef echter wel doordraaien en rijdend op de vluchtstrook reed ik zo'n 10 km door. Daarna herstelde de motor zich enigszins, ging regelmatiger draaien en ik kon gewoon thuiskomen.
De volgende dag bekeek ik de motor eens en kon geen afwijkingen vaststellen. Wel bleek mij dat de motor stationair minder 'rond' draaide dan voorheen, alsof er valse lucht werd aangezogen. Dat voelde ik ook bij hogere snelheden.
Dus een grote beurt laten geven waarbij ook de carburator-aansluiting op het spruitstuk en de spriuitstukpakkingen zijn vervangen. Geen verbetering.
Eind vorig jaar werden de klachten echter dusdanig groot dat ik het carburatordeksel gedemonteerd heb om het membraan te bekijken. Dit bleek gescheurd. Membraan vervangen en mij al gelukkig geprijsd dat dit toch een wel heel makkelijke oplossing was.
Dat was het dus ook niet.
De klachten bleven, maar alleen bij warme motor. Koud draaide (en draait nog) alles als een zonnetje. Na een half uur begon de motor in te houden en liet af en toe een plofje in de uitlaat horen. Intussen raakte de radiateur lek en heb ik een nieuwe geplaatst.
Vervolgens heb ik de bobine vervangen (had ik nog liggen) omdat die in de warme toestand dit soort problemen wel eens wil geven. In eerste instantie dacht ik het probleem hiermee alsnog opgelost te hebben. Een wat langere rit hielp mij uit die droom: geen verandering.
Nu zit ik dus met een mooi lopende B18 totdat na een half uur het inhouden begint, steeds erger wordt en tenslotte loopt de motor rauw alsof maar 3 cilinders meedoen. Ik denk zelf nu aan een lekke koppakking of gescheurde kop, maar ik hoop dat iemand nog een ander idee heeft. En anders gaat de kop er af.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Leo
Helaas heb ik te vroeg gejuicht en ben het spoor bijster. Daarom wend ik mij tot de experts hier in de hoop een goede hint te krijgen.
Hoe het begon: Ruim een jaar geleden reed ik op de snelweg toen plotsklaps de motor begon in te houden en te ploffen. Hij bleef echter wel doordraaien en rijdend op de vluchtstrook reed ik zo'n 10 km door. Daarna herstelde de motor zich enigszins, ging regelmatiger draaien en ik kon gewoon thuiskomen.
De volgende dag bekeek ik de motor eens en kon geen afwijkingen vaststellen. Wel bleek mij dat de motor stationair minder 'rond' draaide dan voorheen, alsof er valse lucht werd aangezogen. Dat voelde ik ook bij hogere snelheden.
Dus een grote beurt laten geven waarbij ook de carburator-aansluiting op het spruitstuk en de spriuitstukpakkingen zijn vervangen. Geen verbetering.
Eind vorig jaar werden de klachten echter dusdanig groot dat ik het carburatordeksel gedemonteerd heb om het membraan te bekijken. Dit bleek gescheurd. Membraan vervangen en mij al gelukkig geprijsd dat dit toch een wel heel makkelijke oplossing was.
Dat was het dus ook niet.
De klachten bleven, maar alleen bij warme motor. Koud draaide (en draait nog) alles als een zonnetje. Na een half uur begon de motor in te houden en liet af en toe een plofje in de uitlaat horen. Intussen raakte de radiateur lek en heb ik een nieuwe geplaatst.
Vervolgens heb ik de bobine vervangen (had ik nog liggen) omdat die in de warme toestand dit soort problemen wel eens wil geven. In eerste instantie dacht ik het probleem hiermee alsnog opgelost te hebben. Een wat langere rit hielp mij uit die droom: geen verandering.
Nu zit ik dus met een mooi lopende B18 totdat na een half uur het inhouden begint, steeds erger wordt en tenslotte loopt de motor rauw alsof maar 3 cilinders meedoen. Ik denk zelf nu aan een lekke koppakking of gescheurde kop, maar ik hoop dat iemand nog een ander idee heeft. En anders gaat de kop er af.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Leo
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2090
05-02-2025 11:58 #1048060
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Even een snel idee dat goedkoop op te lossen zou zijn:
eventueel de ontluchting van de tank verstopt?
Dan denkt men dat het aan het afkoelen ligt, maar de tijd die men op afkoelen wacht vult het vacuum in de tank zich weer met lucht.
Succes,
Rudi
eventueel de ontluchting van de tank verstopt?
Dan denkt men dat het aan het afkoelen ligt, maar de tijd die men op afkoelen wacht vult het vacuum in de tank zich weer met lucht.
Succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 642
05-02-2025 16:01 #1048064
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Dank Rudi. Ik heb het natuurlijk direct getest. Gereden tot hij ging haperen en toen de tankdop verwijderd. Helaas geen verandering.
Ook sprak ik vanmiddag met een zeer ervaren monteur (van Ferrari's, Porsches en Alfa's). HIj adviseerde mij eerst nog het volgende te doen:
- klepspeling goed checken en eventueel corrigeren;
- benzinepomp reinigen of vervangen samen met de slangen. Tevens een los filtertje in de leiding opnemen;
- benzineleiding tussen pomp en carburateur niet langs de kop maar vóór het thermostaathuis langs laten lopen;
- compressie meten koud en warm.
Hij sloot een kapotte koppakking of scheur uit. De symptomen zouden dan anders zijn.
Groet,
Leo
Ook sprak ik vanmiddag met een zeer ervaren monteur (van Ferrari's, Porsches en Alfa's). HIj adviseerde mij eerst nog het volgende te doen:
- klepspeling goed checken en eventueel corrigeren;
- benzinepomp reinigen of vervangen samen met de slangen. Tevens een los filtertje in de leiding opnemen;
- benzineleiding tussen pomp en carburateur niet langs de kop maar vóór het thermostaathuis langs laten lopen;
- compressie meten koud en warm.
Hij sloot een kapotte koppakking of scheur uit. De symptomen zouden dan anders zijn.
Groet,
Leo
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 141
05-02-2025 16:54 #1048065
door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Leo,
Ik heb de laatste tijd meermaals ervaren dat - bij een goed onderhouden Amazon- een tot wanhoop drijvend probleem een kleinigheid blijkt te zijn.
Suggestie: vervang je condensator eens.
Succes,
Sjef
Ik heb de laatste tijd meermaals ervaren dat - bij een goed onderhouden Amazon- een tot wanhoop drijvend probleem een kleinigheid blijkt te zijn.
Suggestie: vervang je condensator eens.
Succes,
Sjef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 642
05-02-2025 16:57 #1048066
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Bedankt Sjef. De condensator is bij de grote beurt vervangen. Hiervoor èn hierna zelfde probleem.
Groet,
Leo
Groet,
Leo
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1224
05-02-2025 21:47 #1048072
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Koud: alles OK. Warm: inhouden
Vermoedelijk is het een probleem in de ontsteking. Al is het niet verkeerd om een keertje het CO te meten, soms staat dat er gruwelijk naast ....
Gaat de zuiger van de Stromberg carburateur wel soepel op en neer? Ook als ie warm is?
Maar terug naar de ontsteking, critische componenten als condensator en bobine zijn al vervangen. Wat bij de B18 wel eens mis gaat is de montage van de contactpunten. Zijn alle isolatieringetjes wel in orde? Daar waar het boutje door het verdenrhuis naar buiten gaat.
Ook eens meegemaakt dat de veer van de contactpunten vlak langs het verdelerhuis loopt waardoor er daar valse vonken konden overspringen naar het verdelerhuis.
Snelste check is het uitwisselen van de stroomverdeler
Gaat de zuiger van de Stromberg carburateur wel soepel op en neer? Ook als ie warm is?
Maar terug naar de ontsteking, critische componenten als condensator en bobine zijn al vervangen. Wat bij de B18 wel eens mis gaat is de montage van de contactpunten. Zijn alle isolatieringetjes wel in orde? Daar waar het boutje door het verdenrhuis naar buiten gaat.
Ook eens meegemaakt dat de veer van de contactpunten vlak langs het verdelerhuis loopt waardoor er daar valse vonken konden overspringen naar het verdelerhuis.
Snelste check is het uitwisselen van de stroomverdeler
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.