Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
14-08-2024 22:41 #1046214 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen

Beste Han, je zou toch zeggen dat een fiber tand wiel het eerder zou begeven dan een stalen tandwiel altans dat zou ik toch achter de logica van Volvo zoeken.
Zou in dit geval de tanden op de aandrijfas pomp verdeler al niet zwak geweest zijn? omdat de nokkenas niets mankeerde?

En als ik vragen mag waardoor is de verdeler vastgelopen? Gebrek aan smering/onderhoud?

m.vr.gr.

Johan Geers


 
Johan, heb je wel eens naar de materiaaleigenschappen gekeken? 
Als ik kijk naar de treksterkte van gietijzer en Pertinax (zo te zien zijn de "fiber" tandwielen van Pertinax) dan zie je iets verrassends.
De treksterkte van gietijzer is 170MPa, Pertinax is 120MPa (dus best wel sterk spul!!)
Verder speelt er nog iets mee en dat is de diameter van de tandwielen. Radius van het distributietandwiel = 70mm, die van het oliepompasje =15mm
Uit de natuurkunde weten we dat kracht x arm = constant. Oftewel de kracht op het distributietandwiel is 70/15=4,66 keer zo klein.
Ook interessant is het aantal tanden; 42 op het distributietandwiel tegen 12 op het oliepompasje.
Dus de krachtverdeling per tand is 42/12=3,5 keer kleiner op het distributietandwiel.
Verder weten we ook dat de efficientie van een haakse overbrenging vele malen slechter is als die van normale tandwielen. Hier doe ik een gok; is schat een factor 3 kleinere belasting.
Als ik deze drie factoren met elkaar verreken: 4,66 x 3,5 x 3 =49. M.a.w. de kracht op de tanden van het oliepompasje is ca 50 maal hoger als die op de tanden van het distributietandwiel. Dus hiermee is het zeer plausibel dat bij mij het oliepomptandwiel de geest heeft gegeven.
Als iemand mijn bovenstaande redenering kan lekschieten dan hoor ik het graag.

Dus als een stroomverdeler vastloopt is het dus absoluut niet zo dat per definitie het fiber tandwiel zal sneuvelen!!!!!
Dat bij sommigen het distributietandwiel toch kapotgegaan is in een dergelijke situatie kan best; naarmate het fiber tandwiel slijt (lees meer speling krijg) zal het krachtenspel op de tanden ook anders zijn.

In mijn geval was een centrifugaalgewichtje gebroken op het draaipunt; een kwestie van materiaalmoeheid denk ik. Het fiber distributietandwiel was ca. 90.000km oud

Lekschieten gaa me wat ver, ik vind het een mooi relaas om an te tonen dat je iets verder moet kijken, dneken en rekenen dan je op eerste gezicht zou denken.
Ik vraag me wel af of je de krachtverdeling per tand mag nemen, de tanden zijn immers niet allemaal tegelijk 'actief'. Alleen de 'actieve' contactmakende tanden zullen de kracht 'voelen'. Doet verder niet af aan betoog, alleen de waarde is mogelijk wat anders dan geschat.
Draaien beide trouwens op zelfde toerental, of zit er nog een verschil in overbrnegen tussen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2024 20:25 #1046224 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Dag Bart,
Heb even zitten te twijfelen of het aantal tanden relevant is. Ik ben uitgegaan van de volgende redenatie. Een tandwiel moet een bepaalde hoeveelheid energie overdragen; hoe meer tanden des te kleiner is de energie per tand. Dus vandaar dat het aantal tanden is meegenomen.
Bij nader inzien schiet me nog wel iets te binnen. In normaal bedrijf moet het distributietandwiel zowel de energie voor de kleppen-trein als de oliepomp oeverbrengen. Dus het distributietandwiel wordt zwaarder belast. Echter op het moment dat de boel vastloopt door een defecte stroomverdeler blijft de eerder redenatie (denk ik) overeind.
Hopelijk is er iemand onder de forum volgers met meer mechanische competentie die dit verhaal kan vervolmaken.

PS. het toerental van de nokkenas is gelijk aan het toerental van de stroomverdeler. De krukas draait 2x zo snel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
15-08-2024 21:04 #1046225 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Hallo Han,
Misschien is de energie per tandwiel inderdaad wel relevant voor levensduurja. Maar die hangt weer af van de kracht die er overgebracht wordt, en dus van wat je nu, terecht, bijvoegt: de weerstand van wat er aangedreven moet worden. Dat is meer dan toeren, tanden en diameters alleen. 
Zoals gezegd, je punt is zonder meer geldig, je berekening een goede illustratie. Verder kan ik dit aanvullen of scherpslijpen, dus dat laat ik aan de echte techneuten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-08-2024 01:01 #1046226 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Er van uitgaan dat Han z,n verhaal waar is waarom gaan we dan nog met aluminiumen/stalen tandwielen aan de slag, dan moet de nokkenas toch wel heel zwaar belast worden wil je daar voordelen uithalen.
Ik rijdt sind 1982 Volvo ik heb het tot nu toe nog niet aan de hand gehad defecte tandwielen(afkloppen)
En dan worden de tandwielen als set verkocht snap ik ook niet want ik kan mij eigen niet voorstellen dat het metalen tandwiel slijt op het Fiber tandwiel, dus waarom beide wissellen?

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2024 17:47 #1046252 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
En kijk: weer een met dezelfde ervaring:
www.facebook.com/share/p/nkPJQ2X6QDbbC6RR/

 

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD