- Berichten: 56
Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
- Sjoerd Dijkstra
- Senior lid
Minder
Meer
12-08-2024 21:15 #1046180
door Sjoerd Dijkstra
Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen is gemaakt door Sjoerd Dijkstra
In de winkel zijn er staal en alu/staal distributie tandwiel sets.
Prijs verschilt weinig, wat is de beste set?
Huidige pertinax wiel heeft kleine scheurtjes dus moet vervangen.
Prijs verschilt weinig, wat is de beste set?
Huidige pertinax wiel heeft kleine scheurtjes dus moet vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 283
12-08-2024 23:15 #1046181
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Een aantal jaren geleden heb ik staal laten plaatsen, prima vind ik. Staal is nog een beetje sterker dan Aluminium.
Moeilijk kiezen als je keuze hebt tussen 3 verschillende materialen, het moeten kiezen is een beetje een luxe probleem voor een oldtimeronderdeel
Moeilijk kiezen als je keuze hebt tussen 3 verschillende materialen, het moeten kiezen is een beetje een luxe probleem voor een oldtimeronderdeel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
13-08-2024 00:44 #1046183
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Bij een stalen of aluminium blijft de nokkenas doordraaien wanneer je toevallig een vastloper van de oliepomp of verdele zou krijgen, bij een fiber/pertinex breken de tanden af en is de schade beperkt.
Volvo heeft niet voor niets fiber/pertinex gebruikt voor dat tandwiel.
succes
Johan Geers
Volvo heeft niet voor niets fiber/pertinex gebruikt voor dat tandwiel.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 245
13-08-2024 09:59 #1046184
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Hoi Sjoerd, ik heb in het verleden twee maal gekozen voor origineel Volvo staal, voor twee verschillende auto's. Origineel Volvo onderdelen wil zeggen dat je de beste kwaliteit krijgt, en dat de tandmodule van beide tandwielen tot op 0,01MM is geslepen met minimaal geluidproductie tot gevolg. Het gaat nooit stuk als de oliesproeier zijn werk blijft doen. Over de imitatie aluminium tandwielen kan ik geen oordeel geven maar ik vermoed dat de bewerking niet door de Volvo kwaliteits controle is gekeurd. Het wil niet zeggen dat ze ongeschikt zijn, want een goede aluminium soort is net zo sterk als staal. Groeten Albert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
13-08-2024 10:10 - 13-08-2024 10:53 #1046185
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Ik moet Johan Geers helaas tegenspreken. Zie hier het gevolg van een vastgelopen stroomverdeler.
Hier is te zien dat de tanden van de aandrijfas voor de oliepomp / stroomverdeler afgebroken zijn door een vastgelopen stroomverdeler.
Gelukkig geen schade aan het wormwiel op de nokkenas. Ook het fiber tandwiel heeft deze aanslag overleefd!
Hier is te zien dat de tanden van de aandrijfas voor de oliepomp / stroomverdeler afgebroken zijn door een vastgelopen stroomverdeler.
Gelukkig geen schade aan het wormwiel op de nokkenas. Ook het fiber tandwiel heeft deze aanslag overleefd!
Laatst bewerkt 13-08-2024 10:53 door Han Misdom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjoerd Dijkstra
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 56
13-08-2024 10:27 #1046186
door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Bedankt voor de reacties,
Deze auto is voor normaal gebruik, geen rallye oid.
Ik weet niet hoe lang het huidige wiel erop heeft gezeten.
Deze auto is voor normaal gebruik, geen rallye oid.
Ik weet niet hoe lang het huidige wiel erop heeft gezeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-08-2024 12:17 #1046187
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Bij mijn zoon's 140 liep de stroomverdeler muurvast en was alleen het fiber tandwiel stuk. Ik gok niet op een kapot tandwiel onder de verdeler, die is m.i. sterker. Geluk gehad Han?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
14-08-2024 00:48 #1046197
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Beste Han, je zou toch zeggen dat een fiber tand wiel het eerder zou begeven dan een stalen tandwiel altans dat zou ik toch achter de logica van Volvo zoeken.
Zou in dit geval de tanden op de aandrijfas pomp verdeler al niet zwak geweest zijn? omdat de nokkenas niets mankeerde?
En als ik vragen mag waardoor is de verdeler vastgelopen? Gebrek aan smering/onderhoud?
m.vr.gr.
Johan Geers
Zou in dit geval de tanden op de aandrijfas pomp verdeler al niet zwak geweest zijn? omdat de nokkenas niets mankeerde?
En als ik vragen mag waardoor is de verdeler vastgelopen? Gebrek aan smering/onderhoud?
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
14-08-2024 19:48 #1046211
door Han Misdom
Als ik kijk naar de treksterkte van gietijzer en Pertinax (zo te zien zijn de "fiber" tandwielen van Pertinax) dan zie je iets verrassends.
De treksterkte van gietijzer is 170MPa, Pertinax is 120MPa (dus best wel sterk spul!!)
Verder speelt er nog iets mee en dat is de diameter van de tandwielen. Radius van het distributietandwiel = 70mm, die van het oliepompasje =15mm
Uit de natuurkunde weten we dat kracht x arm = constant. Oftewel de kracht op het distributietandwiel is 70/15=4,66 keer zo klein.
Ook interessant is het aantal tanden; 42 op het distributietandwiel tegen 12 op het oliepompasje.
Dus de krachtverdeling per tand is 42/12=3,5 keer kleiner op het distributietandwiel.
Verder weten we ook dat de efficientie van een haakse overbrenging vele malen slechter is als die van normale tandwielen. Hier doe ik een gok; is schat een factor 3 kleinere belasting.
Als ik deze drie factoren met elkaar verreken: 4,66 x 3,5 x 3 =49. M.a.w. de kracht op de tanden van het oliepompasje is ca 50 maal hoger als die op de tanden van het distributietandwiel. Dus hiermee is het zeer plausibel dat bij mij het oliepomptandwiel de geest heeft gegeven.
Als iemand mijn bovenstaande redenering kan lekschieten dan hoor ik het graag.
Dus als een stroomverdeler vastloopt is het dus absoluut niet zo dat per definitie het fiber tandwiel zal sneuvelen!!!!!
Dat bij sommigen het distributietandwiel toch kapotgegaan is in een dergelijke situatie kan best; naarmate het fiber tandwiel slijt (lees meer speling krijg) zal het krachtenspel op de tanden ook anders zijn.
In mijn geval was een centrifugaalgewichtje gebroken op het draaipunt; een kwestie van materiaalmoeheid denk ik. Het fiber distributietandwiel was ca. 90.000km oud
Beantwoord door Han Misdom in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Johan, heb je wel eens naar de materiaaleigenschappen gekeken?Beste Han, je zou toch zeggen dat een fiber tand wiel het eerder zou begeven dan een stalen tandwiel altans dat zou ik toch achter de logica van Volvo zoeken.
Zou in dit geval de tanden op de aandrijfas pomp verdeler al niet zwak geweest zijn? omdat de nokkenas niets mankeerde?
En als ik vragen mag waardoor is de verdeler vastgelopen? Gebrek aan smering/onderhoud?
m.vr.gr.
Johan Geers
Als ik kijk naar de treksterkte van gietijzer en Pertinax (zo te zien zijn de "fiber" tandwielen van Pertinax) dan zie je iets verrassends.
De treksterkte van gietijzer is 170MPa, Pertinax is 120MPa (dus best wel sterk spul!!)
Verder speelt er nog iets mee en dat is de diameter van de tandwielen. Radius van het distributietandwiel = 70mm, die van het oliepompasje =15mm
Uit de natuurkunde weten we dat kracht x arm = constant. Oftewel de kracht op het distributietandwiel is 70/15=4,66 keer zo klein.
Ook interessant is het aantal tanden; 42 op het distributietandwiel tegen 12 op het oliepompasje.
Dus de krachtverdeling per tand is 42/12=3,5 keer kleiner op het distributietandwiel.
Verder weten we ook dat de efficientie van een haakse overbrenging vele malen slechter is als die van normale tandwielen. Hier doe ik een gok; is schat een factor 3 kleinere belasting.
Als ik deze drie factoren met elkaar verreken: 4,66 x 3,5 x 3 =49. M.a.w. de kracht op de tanden van het oliepompasje is ca 50 maal hoger als die op de tanden van het distributietandwiel. Dus hiermee is het zeer plausibel dat bij mij het oliepomptandwiel de geest heeft gegeven.
Als iemand mijn bovenstaande redenering kan lekschieten dan hoor ik het graag.
Dus als een stroomverdeler vastloopt is het dus absoluut niet zo dat per definitie het fiber tandwiel zal sneuvelen!!!!!
Dat bij sommigen het distributietandwiel toch kapotgegaan is in een dergelijke situatie kan best; naarmate het fiber tandwiel slijt (lees meer speling krijg) zal het krachtenspel op de tanden ook anders zijn.
In mijn geval was een centrifugaalgewichtje gebroken op het draaipunt; een kwestie van materiaalmoeheid denk ik. Het fiber distributietandwiel was ca. 90.000km oud
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-08-2024 19:56 - 14-08-2024 20:05 #1046212
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verschil staal en Alu/staal distributietandwielen
Interessant, Han ik neem de berekening zo voor kennisgeving aan .... Waar het dus om gaat, is een metalen distributie gevaarlijk ?. Neen, maar het oliepompasje is nieuw flink aan de prijs 205,70 euro bij de shop en de kwaliteit van de gebruikte asjes loopt hard achteruit, te zien aan de scherpe tandjes. Mijn punt; de fiber distributie tandwielen gaan op de vervelendste momenten kapot en dát wil ik niet meer. Ik verdenk Volvo er wel van dat de kracht die nodig is om de tanden van een fibertandwiel met 'ervaring' eraf te krijgen veel minder is dan om je oliepompasje te beschadigen, dat is met opzet gedaan. Wat me opvalt is dat ik op dit forum lees dat ze veel eerder kapot gaan, ik heb nog maar twee keer de tandwielen eraf gereden maar je staat wel helemaal stil. Ik gebruik de Alu variant, is welliswaar iets lastiger te verwijderen, maar wel de stilste van de metalen jongens. Tenslotte het lawaai welke de originele Volvo stalen distributie maakt, wordt overdreven en meestal is het na een paar duizend km niet meer hoorbaar
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 14-08-2024 20:05 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.