- Berichten: 1207
s'morgens slecht starten
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
22-04-2024 17:43 - 22-04-2024 18:01 #1044967
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic s'morgens slecht starten
Dag Peter, nu snap ik wat jij bedoelt met smering. Echter dat is een beetje een klok / klepel verhaal.
Als een motor op een heel arm mengsel draait, dan worden de verbrandingsgassen inderdaad heter. Maar dan praten we over een CO percentage kleiner dan 0,1% op vollast.
Onze B18 / B20 motoren draaien op ca 0,5% CO tijdens vollast dus je hoeft je geen zorgen te maken over te hoge verbrandingstemperatuur.
Met een te rijk mengsel bereik je overigens het tegenovergestelde van wat je beoogt. Als een motor te rijk staat dan heb je:
Op het moment dat de uitlaatklep open staat stromen daar de hete verbrandingsgassen lang (ca. 700C). Als de klep gesloten is, dan draagt de klep zijn warmte over aan de cilinderkop. Als er veel koolafzetting op de klep zit, dan is die warmteoverdracht minder en zal de klep dus heter worden. In het ergste geval levert dat een verbrande klep op. Heb zo’n exemplaar in mijn trofeeënkastje. Moraal van het verhaal, houd je aan de fabrieksspecificaties, de ontwerpers van Volvo waren beslist niet gek. Je moet van goeden huize komen wil je hun werk verbeteren.Een Colortune zoals door Johan wordt voorgesteld is beslist geen slecht idee maar er gaat niets boven een CO meter.
Als een motor op een heel arm mengsel draait, dan worden de verbrandingsgassen inderdaad heter. Maar dan praten we over een CO percentage kleiner dan 0,1% op vollast.
Onze B18 / B20 motoren draaien op ca 0,5% CO tijdens vollast dus je hoeft je geen zorgen te maken over te hoge verbrandingstemperatuur.
Met een te rijk mengsel bereik je overigens het tegenovergestelde van wat je beoogt. Als een motor te rijk staat dan heb je:
- · Een onvolledige verbranding
- · Meer luchtverontreiniging
- · Meer interne vervuiling van de motor
- · Koolafzetting op je kleppen.
Op het moment dat de uitlaatklep open staat stromen daar de hete verbrandingsgassen lang (ca. 700C). Als de klep gesloten is, dan draagt de klep zijn warmte over aan de cilinderkop. Als er veel koolafzetting op de klep zit, dan is die warmteoverdracht minder en zal de klep dus heter worden. In het ergste geval levert dat een verbrande klep op. Heb zo’n exemplaar in mijn trofeeënkastje. Moraal van het verhaal, houd je aan de fabrieksspecificaties, de ontwerpers van Volvo waren beslist niet gek. Je moet van goeden huize komen wil je hun werk verbeteren.Een Colortune zoals door Johan wordt voorgesteld is beslist geen slecht idee maar er gaat niets boven een CO meter.
Laatst bewerkt 22-04-2024 18:01 door Han Misdom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
22-04-2024 18:36 #1044968
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic s'morgens slecht starten
Hallo Han,
Bedankt voor de reactie,
Duidelijk en weer wat geleerd !!!
gr. Peter
Bedankt voor de reactie,
Duidelijk en weer wat geleerd !!!
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-04-2024 21:21 - 22-04-2024 21:27 #1044970
door Robert Walstra
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Beantwoord door Robert Walstra in topic s'morgens slecht starten
Hoi Peter,
Ben hier in het verleden ook een paar keer tegenaan gelopen.
Kan ook liggen aan contactpuntjes, bougie kabels, bougies, accu en nog veel meer. Afijn, heb mijn speurtochten altijd in mijn blog opgeschreven, dus wellicht dat het je kan helpen. Kijk eens bij volvo1800s.up2dateprojecten.nl/?s=startproblemen&searchsubmit= of volvo1800s.up2dateprojecten.nl/?s=accu&searchsubmit= . Wellicht dat het helpt. Succes.
Ben hier in het verleden ook een paar keer tegenaan gelopen.
Kan ook liggen aan contactpuntjes, bougie kabels, bougies, accu en nog veel meer. Afijn, heb mijn speurtochten altijd in mijn blog opgeschreven, dus wellicht dat het je kan helpen. Kijk eens bij volvo1800s.up2dateprojecten.nl/?s=startproblemen&searchsubmit= of volvo1800s.up2dateprojecten.nl/?s=accu&searchsubmit= . Wellicht dat het helpt. Succes.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Laatst bewerkt 22-04-2024 21:27 door Robert Walstra.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
23-04-2024 00:34 #1044971
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic s'morgens slecht starten
En als je met de sproeiers gaat spelen 1/16 slag is al een hoop.
Ik heb het verhaaltje van hoe Olyslager het doet er bij gedaan misschien heb je er wat aan.
succes
Johan Geers
Ik heb het verhaaltje van hoe Olyslager het doet er bij gedaan misschien heb je er wat aan.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
23-04-2024 12:59 #1044973
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic s'morgens slecht starten
Hallo Robert en Johan,
Bedankt voor de reactie en meedenken,
Robert,
Alles doorgelezen en inderdaad het hoeft niet persé aan het benzine circuit te leggen, omdat het weinig kost ook maar 4 nieuwe bougies gekocht, kwaad kan het niet.
Johan,
Ik zal het met kleine stukjes gaan proberen, wist niet dat het er zo precies toe deed.
De twee Olyslager verhaaltjes ook gelezen, ga opnieuw beginnen met 1.5 slag.
gr. Peter
Bedankt voor de reactie en meedenken,
Robert,
Alles doorgelezen en inderdaad het hoeft niet persé aan het benzine circuit te leggen, omdat het weinig kost ook maar 4 nieuwe bougies gekocht, kwaad kan het niet.
Johan,
Ik zal het met kleine stukjes gaan proberen, wist niet dat het er zo precies toe deed.
De twee Olyslager verhaaltjes ook gelezen, ga opnieuw beginnen met 1.5 slag.
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
23-04-2024 19:06 #1044974
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic s'morgens slecht starten
Hallo Robert,
Ik heb dezelfde bougies gekocht als jij, NGK BP6HS, als ik bougies uit onze webshop bestel krijg ik NGK BPR6HS met een 6 ertussen.
Weet jij, of iemand, het verschil in deze twee ??
gr. Peter
Ik heb dezelfde bougies gekocht als jij, NGK BP6HS, als ik bougies uit onze webshop bestel krijg ik NGK BPR6HS met een 6 ertussen.
Weet jij, of iemand, het verschil in deze twee ??
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-04-2024 20:41 #1044975
door Robert Walstra
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Beantwoord door Robert Walstra in topic s'morgens slecht starten
Hoi Peter,
Bougies met een R in de typeaanduiding zijn bij mijn weten zogenaamde ontstoorde bougies en hebben volgens mij een hogere weerstand.
Ik zweer al jaren bij de NGK BP6HS. Heb ooit wel eens andere geprobeerd, maar altijd weer terechtgekomen bij de NGK BP6HS.
Bougies met een R in de typeaanduiding zijn bij mijn weten zogenaamde ontstoorde bougies en hebben volgens mij een hogere weerstand.
Ik zweer al jaren bij de NGK BP6HS. Heb ooit wel eens andere geprobeerd, maar altijd weer terechtgekomen bij de NGK BP6HS.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
23-04-2024 21:04 #1044977
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic s'morgens slecht starten
Ik heb de afgelopen 30 jaar al heel wat soorten bougies gebruikt; Bosch, NGK, Beru, Volvo, Champignons etc. Ik heb nooit enig verschil gemerkt.
De R staat inderdaad voor een interne weerstand, echter er zit al zoveel weerstand in het hoogspanningscircuit, dat ga je echt niet merken. Mits uiteraard de rest van de motor en ontsteking in orde is!
De R staat inderdaad voor een interne weerstand, echter er zit al zoveel weerstand in het hoogspanningscircuit, dat ga je echt niet merken. Mits uiteraard de rest van de motor en ontsteking in orde is!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
24-04-2024 00:33 #1044980
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic s'morgens slecht starten
Met een R ertussen heb je in principe geen ontstoorde bougiekappen nodig, ontstoring zit al in de bougie.
nogmaals succes
Johan Geers
nogmaals succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
24-04-2024 00:35 #1044981
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic s'morgens slecht starten
Hoe is de kleur van de bougies?
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.