- Berichten: 8
Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
- Menno Roymans
- Nieuw lid
Minder
Meer
20-02-2024 17:28 #1044092
door Menno Roymans
Beantwoord door Menno Roymans in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Dank je wel allemaal, ik ga voor de 2mm!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-02-2024 09:31 #1044147
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Ja, kijk goed naar welke combinatie Volvo toepast, dat geeft meestal de beste resultaten, hiermee bedoel ik de compressie, nokkenas, naald en carburateur. De grote kleppen van de B20E/F kop met de bijpassende compressie is hoe ver Volvo ging met de D-jetronic. B20B heeft een hele andere ontsteking, met B20A configuratie heb je lang plezier van je blok en prima rijdend op LPG. Bepaal aan de hand van de kilometers die je per jaar rijdt of LPG interessant is. Vaak rijden mensen met meerdere Klassieke Volvo's niet meer dan 3000 km per jaar, hou dan rijden op benzine aan en gebruik 98 octaan vrij als brandstof (Shell, BP en ARAL in Duitsland)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Louis van der Vloet
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 137
04-04-2024 10:29 - 04-04-2024 10:58 #1044750
door Louis van der Vloet
Beantwoord door Louis van der Vloet in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Lpg heeft een oktaangetal van 100 tot 108.
Dus veel minder vlug problemen met detonatie ook al is je compressie net iets hoger (bijvoorbeeld door een dunnere koppakking).
Ik heb een koppakking van 1.2 mm, een TT3 nokkenas en helemaal geen problemen met detonatie, ook niet met aanhanger.
Lpg heeft nog wel wat voordelen meer:
Een geheel versleten carburateur (kwaal bij oude Volvo's) kan nog prima functioneren op LPG
Tevens is LPG veel milieu vriendelijker.
Dus veel minder vlug problemen met detonatie ook al is je compressie net iets hoger (bijvoorbeeld door een dunnere koppakking).
Ik heb een koppakking van 1.2 mm, een TT3 nokkenas en helemaal geen problemen met detonatie, ook niet met aanhanger.
Lpg heeft nog wel wat voordelen meer:
Een geheel versleten carburateur (kwaal bij oude Volvo's) kan nog prima functioneren op LPG
Tevens is LPG veel milieu vriendelijker.
Laatst bewerkt 04-04-2024 10:58 door Louis van der Vloet. Reden: off topic verwijdert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-04-2024 16:49 #1044855
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
De 1,2 mm koppakking met TT3 en LPG is een prima combinatie, doe ik standaard bij iedere B20 revisie. Let wel op de dikte van je kop en bij voorkeur grote kleppen zoals bij E / F kop
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.