- Berichten: 8
Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
- Menno Roymans
- Nieuw lid
Minder
Meer
18-02-2024 08:08 #1044044
door Menno Roymans
Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG is gemaakt door Menno Roymans
Hoi Er zijn 2 diktes van de koppakking te koop 2 mm en 1,2 mm.
Welke moet ik nemen. Het blok is B20A uit een 144 1971 met LPG.
Wat is het verschil in toepassing tussen deze 2 pakkingen (behalve dat het 0,8mm is
grt Menno
Welke moet ik nemen. Het blok is B20A uit een 144 1971 met LPG.
Wat is het verschil in toepassing tussen deze 2 pakkingen (behalve dat het 0,8mm is
grt Menno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
18-02-2024 10:27 - 18-02-2024 13:14 #1044045
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Dag Menno, het verschil in dikte maakt dat de compressie verhouding iets lager is als je de dikke koppakking gebruikt. Maar dat is vooral theoretisch. In de praktijk merk je daar met een motor van 50 jaar oud niet direct iets van...
Ik zou de dunne koppakking adviseren, weet uit ervaring dat dat prima kan en zeker als de motor vooral op LPG loopt is elk beetje compressie mooi mee genomen.
Ps, neem je gelijk de klepsteel keerringen mee in verband met olie gebruik?
Hans
Ik zou de dunne koppakking adviseren, weet uit ervaring dat dat prima kan en zeker als de motor vooral op LPG loopt is elk beetje compressie mooi mee genomen.
Ps, neem je gelijk de klepsteel keerringen mee in verband met olie gebruik?
Hans
Laatst bewerkt 18-02-2024 13:14 door Hansw. Reden: Schrijf fout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Menno Roymans
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 8
18-02-2024 11:32 #1044046
door Menno Roymans
Beantwoord door Menno Roymans in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Dank je Hans,
Jazeker die neem ik ook mee!
Jazeker die neem ik ook mee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
18-02-2024 23:27 #1044059
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Pas op als je ooit op EURO95 moet gaan rijden kan je jezelf wel eens tegenkomen.
Dan is je compressie te hoog.
m.vr.gr.
Johan Geers
Dan is je compressie te hoog.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Menno Roymans
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 8
18-02-2024 23:39 #1044060
door Menno Roymans
Beantwoord door Menno Roymans in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Ik rijd nauwelijks op benzine, maar dan toch beter de 2mm.
dank je
dank je
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
19-02-2024 04:38 #1044064
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Ik weet niet wat de toekomst is qua LPG en benziene, nu is er nog volop LPG en EURO 98 te krijgen in Nederland, maar hier b.v. (Bais CITY Filippijnen) is er nu al een tankstation wat alleen nog maar 91 verkoopt.
Ik weet ook niet hoe lang je met die auto wil blijven rijden.
Ik knijp mjn billen bij elkaar als er straks alleen nog maar 91 is
Hoe moet ik dan een motor die geschikt is voor octaan 97 op octaan 91 laten lopen? Is dan een koppakking van 2 mm wel genoeg voor mij, het heeft mij nu al veel werk gekost om de motor op 95 te laten lopen met een orginele koppakking.
Dus je moet het e.e.a. goed voor je eigen afwegen.
Ga je veel naar het buitenland toe, naar landen waar je alleen maar benziene kunt krijgen en dan alleen maar UERO 95.
Lukt het dan ook om op die 95 te rijden (vapor lock)
Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen met de keuze.
succes
Johan Geers
Ik weet ook niet hoe lang je met die auto wil blijven rijden.
Ik knijp mjn billen bij elkaar als er straks alleen nog maar 91 is
Hoe moet ik dan een motor die geschikt is voor octaan 97 op octaan 91 laten lopen? Is dan een koppakking van 2 mm wel genoeg voor mij, het heeft mij nu al veel werk gekost om de motor op 95 te laten lopen met een orginele koppakking.
Dus je moet het e.e.a. goed voor je eigen afwegen.
Ga je veel naar het buitenland toe, naar landen waar je alleen maar benziene kunt krijgen en dan alleen maar UERO 95.
Lukt het dan ook om op die 95 te rijden (vapor lock)
Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen met de keuze.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
19-02-2024 07:33 #1044065
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Pas op als je ooit op EURO95 moet gaan rijden kan je jezelf wel eens tegenkomen.
Dan is je compressie te hoog.
m.vr.gr.
Johan Geers
Johan , dat ben ik niet met je eens. Onderbouw het eens met een berekening over hoeveel hoger de compressie verhouding wordt, dat valt in een paar tienden van een bar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
19-02-2024 23:45 #1044081
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Brekenen kan ik niet maar wat lees ik in het Olyslager boekje;
Een B20E heeft een compressie van 12 tot 14bar met een cilinderkoppaking van 0.8 mm en is geschikt voor benziene met octaan 97
Een B20F heeft een compressie van 9 tot 11bar met een cilinderkoppaking van 1,2 mm en is geschikt voor benziene met octaan 94
Een B20F heeft een compressie van 10 tot 12bar met een cilinderkoppaking van 1,2 mm en is geschikt voor benziene met octaan 97
Daarbij hebben de A en de F een kophoogte van 87mm en de E een kophoogte van 84.9 mm.
dat is wat ik lees in het Olyslagerboekje.
Buiten dat Euro 95 is vluchtiger dan 98 en moet je de benziene koel houden anders krijg je vaporlock en geloof me ik heb het hele verhaaltje megemaakt en daar bij de nodige aanpassingen moeten doen.
Veel van die aanpassingen heb ik van Utube gehaalt, daar worden veel voorbeelden gegeven van oude Amirikaanse auto's met vaporlock problemen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Een B20E heeft een compressie van 12 tot 14bar met een cilinderkoppaking van 0.8 mm en is geschikt voor benziene met octaan 97
Een B20F heeft een compressie van 9 tot 11bar met een cilinderkoppaking van 1,2 mm en is geschikt voor benziene met octaan 94
Een B20F heeft een compressie van 10 tot 12bar met een cilinderkoppaking van 1,2 mm en is geschikt voor benziene met octaan 97
Daarbij hebben de A en de F een kophoogte van 87mm en de E een kophoogte van 84.9 mm.
dat is wat ik lees in het Olyslagerboekje.
Buiten dat Euro 95 is vluchtiger dan 98 en moet je de benziene koel houden anders krijg je vaporlock en geloof me ik heb het hele verhaaltje megemaakt en daar bij de nodige aanpassingen moeten doen.
Veel van die aanpassingen heb ik van Utube gehaalt, daar worden veel voorbeelden gegeven van oude Amirikaanse auto's met vaporlock problemen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
19-02-2024 23:50 #1044082
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Een B20F heeft een compressie van 10 tot 12bar met een cilinderkoppaking van 1,2 mm en is geschikt voor benziene met octaan 97
Ik bedoel een B20A tikfoutje, sorry
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik bedoel een B20A tikfoutje, sorry
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- VKV Regio zuid
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 8
20-02-2024 17:24 - 20-02-2024 17:40 #1044091
door VKV Regio zuid
Beantwoord door VKV Regio zuid in topic Welke dikte koppakking B20A Volvo 144 '71 LPG
Volgens het onderdelenboek is het nummer van de koppakking de 460552. Dit is een pakking van 2mm.
De technici van Volvo hebben na een gedegen ontwikkelingstraject besloten dat dit de juiste pakking is voor de configuratie van deze motor. Dus waarom zou je daarvan af willen wijken?
Hans heeft gelijk dat het verschil op compressie niet veel uitmaakt. Volgens de Haynes manual is de compressie-verhouding 1 : 8,7.
Als je naar een 1,2mm koppakking gaat krijg je een compressieverhouding van ca. 1 : 8,8. Vermoedelijk merk je in de praktijk daar weinig of niets van.
Johan praat over de compressie-einddruk van de diverse motoren (varierend van 9 tot 14 Bar). Daarbij komt gasdynamica om de hoek kijken. Een van de factoren die daarbij van invloed is , is onder andere de nokkenas die wordt toegepast.
Voor de meeste van ons is dit allemaal veel te hoog gegrepen, dan moet jij bij een tuner langsgaan om het onderste uit de kan te halen.
Dus nogmaals, mijn advies is om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke configuratie te blijven.
De technici van Volvo hebben na een gedegen ontwikkelingstraject besloten dat dit de juiste pakking is voor de configuratie van deze motor. Dus waarom zou je daarvan af willen wijken?
Hans heeft gelijk dat het verschil op compressie niet veel uitmaakt. Volgens de Haynes manual is de compressie-verhouding 1 : 8,7.
Als je naar een 1,2mm koppakking gaat krijg je een compressieverhouding van ca. 1 : 8,8. Vermoedelijk merk je in de praktijk daar weinig of niets van.
Johan praat over de compressie-einddruk van de diverse motoren (varierend van 9 tot 14 Bar). Daarbij komt gasdynamica om de hoek kijken. Een van de factoren die daarbij van invloed is , is onder andere de nokkenas die wordt toegepast.
Voor de meeste van ons is dit allemaal veel te hoog gegrepen, dan moet jij bij een tuner langsgaan om het onderste uit de kan te halen.
Dus nogmaals, mijn advies is om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke configuratie te blijven.
Laatst bewerkt 20-02-2024 17:40 door VKV Regio zuid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.