- Berichten: 380
OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
10-12-2023 16:09 #1043264
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Sietse,
Ik ben bang dat de synchromesh van de 4e versnelling qua inkeping van de slotjes niet tegen over die van de 3e versnelling zitten.
Tip ik markeer op de schakel mof tpv de inkeep van de 3e versnelling, de 4e synchromesh met wat vet op de cone.
Succes fred
Ik ben bang dat de synchromesh van de 4e versnelling qua inkeping van de slotjes niet tegen over die van de 3e versnelling zitten.
Tip ik markeer op de schakel mof tpv de inkeep van de 3e versnelling, de 4e synchromesh met wat vet op de cone.
Succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
10-12-2023 19:10 #1043267
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Fred,
Dat is een stukje ervaring waar ik heel blij mee ben. Het is tijdens het plaatsen van de assen zonder achterlager een stukje lastiger om ook deze orientatie nog te borgen en deze is waarschijnlijk ergens per ongeluk verschoven.
Ik ben even op onderzoek uit gegaan. Ik heb even wat foto's gemaakt van boven. Als ik de schakelmof tussen de 3e en 4e versnelling naar links en/of rechts schuif, zou ik inderdaad verwachten dat ik zowel links als rechts een inkeping moet kunnen zien voor de schakelpal. Anders kan deze inderdaad niet in de synchromeshring schuiven. Ik heb even wat foto's gemaakt, en deze inkepingen lijnen inderdaad niet uit. Ik schuif de schakelmof naar achteren, en verdraai de as zo dat de inkeping voor de schakelpal in de synchromeshring naar boven ligt:
ALs ik nu de schakelmof naar voren schuif, zie ik bij de synchromeshring van de 3e versnelling inderdaad GEEN inkeping voor de schakelpal:
De boel gaat vandeweek dus weer uit elkaar. Beter nu, dan dat ik dadelijk alles kapotdraai onder de auto..
Dat is een stukje ervaring waar ik heel blij mee ben. Het is tijdens het plaatsen van de assen zonder achterlager een stukje lastiger om ook deze orientatie nog te borgen en deze is waarschijnlijk ergens per ongeluk verschoven.
Ik ben even op onderzoek uit gegaan. Ik heb even wat foto's gemaakt van boven. Als ik de schakelmof tussen de 3e en 4e versnelling naar links en/of rechts schuif, zou ik inderdaad verwachten dat ik zowel links als rechts een inkeping moet kunnen zien voor de schakelpal. Anders kan deze inderdaad niet in de synchromeshring schuiven. Ik heb even wat foto's gemaakt, en deze inkepingen lijnen inderdaad niet uit. Ik schuif de schakelmof naar achteren, en verdraai de as zo dat de inkeping voor de schakelpal in de synchromeshring naar boven ligt:
ALs ik nu de schakelmof naar voren schuif, zie ik bij de synchromeshring van de 3e versnelling inderdaad GEEN inkeping voor de schakelpal:
De boel gaat vandeweek dus weer uit elkaar. Beter nu, dan dat ik dadelijk alles kapotdraai onder de auto..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
12-12-2023 16:40 - 12-12-2023 17:16 #1043284
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Fred Kok stuurde me een PB dat ik hem even moest bellen voor een truukje waardoor niet de hele bak uit elkaar hoeft! Het is ondertussen gelukt en vrij simpel. Je verwijdert het lagerhuis aan de voorkant (motorzijde):
Vervolgens tik je voorzichtig de schakelas wat naar voren, ik heb met een hamer getikt op de aangewezen plaats.
Hierdoor komt de prise as iets naar buiten.
Dit geeft dan genoeg ruimte om de synchromesh ring op zijn plek te draaien.
Ik kan nu met de hand in alle versnellingen de prise as draaien, en door alle versnellingen schakelen en de overbrengverhouding voelen. De bak is nu dus klaar. Later de laatste demontage van de hydraulische delen in de OD.
Vervolgens tik je voorzichtig de schakelas wat naar voren, ik heb met een hamer getikt op de aangewezen plaats.
Hierdoor komt de prise as iets naar buiten.
Dit geeft dan genoeg ruimte om de synchromesh ring op zijn plek te draaien.
Ik kan nu met de hand in alle versnellingen de prise as draaien, en door alle versnellingen schakelen en de overbrengverhouding voelen. De bak is nu dus klaar. Later de laatste demontage van de hydraulische delen in de OD.
Laatst bewerkt 12-12-2023 17:16 door Sietse Pelle.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-12-2023 18:25 - 12-12-2023 18:27 #1043288
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ik vindt het knap hoor, in de tijd dat ik mijn eerste 142 kocht , was er bij Volvo maar één monteur (in Den Haag) die zo'n bak reviseerde: toen ik de opgegeven onderdelen in Amsterdam ging halen vroeg men mij of ik het zeker wist: niemand in de hoofdvestiging kon het aan!
In de tussentijd hebben we hier in de club specialisten de er hun hand niet voor omdraaien! Vooruitgang!
In de tussentijd hebben we hier in de club specialisten de er hun hand niet voor omdraaien! Vooruitgang!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 12-12-2023 18:27 door Tom Steverink.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-12-2023 19:49 #1043291
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
De Volvo dealers zien liever geen Klassieker, de monteurs van tegenwoordig vervangen alleen maar op kilometerstand en kunnen de stekker van de fout uitlezer niet vinden....
Ik reviseer ook bakken voor Harrie Arendsen en een kreeg ik prompt terug omdat ze dachten dat de bak niet goed was, bleek dat er een te smalle glijlager was gemonteerd.
Helaas bij het VKO aangeschaft... maar we maken allemaal fouten
Ik reviseer ook bakken voor Harrie Arendsen en een kreeg ik prompt terug omdat ze dachten dat de bak niet goed was, bleek dat er een te smalle glijlager was gemonteerd.
Helaas bij het VKO aangeschaft... maar we maken allemaal fouten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-12-2023 20:44 #1043292
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Tsja, maar ik had het over 1980 - 1981
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
14-12-2023 07:13 #1043302
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Zo, toen was ik nog niet eens geboren, ik ben van 1984. Het scheelt ENORM dat er tegenwoordig zoiets bestaat als een forum, youtube, en de rest van het internet bovenop de wandelende kennisbanken van de VKV. Het is een stuk makkelijker om aan een dergelijke klus te beginnen dan vroeger, toen moest je de juiste persoon zien te spreken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-12-2023 08:14 #1043303
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Klopt Sietse, en bovendien moet je durven om te beginnen. Maar dat was voordat we internet hadden ook zo! De basis heb ik ooit geleerd van een vriend die chef monteur was geweest bij Volvo dealer Alexandergarage in Den Haag.
Daar kocht ik mijn eerste Volvo, een 142 uit 1972. Dat was in 1980.......
Ik kon de auto kopen door geen garantie te nemen en met hulp van de vriend de auto te leren onderhouden en repareren.
Inmiddels haal ik wat ik niet weet natuurlijk ook van de fora en het internet en kan ik af en toe iemand verder helpen. Ik ben 29 jaar ouder dan jij trouwens, maar blijf gewoon bij hoor!
Maar je reparatie van de bak laat zien dat je alles kunt opzoeken, maar je moet het ook durven om eraan te beginnen. Respect hoor.
Daar kocht ik mijn eerste Volvo, een 142 uit 1972. Dat was in 1980.......
Ik kon de auto kopen door geen garantie te nemen en met hulp van de vriend de auto te leren onderhouden en repareren.
Inmiddels haal ik wat ik niet weet natuurlijk ook van de fora en het internet en kan ik af en toe iemand verder helpen. Ik ben 29 jaar ouder dan jij trouwens, maar blijf gewoon bij hoor!
Maar je reparatie van de bak laat zien dat je alles kunt opzoeken, maar je moet het ook durven om eraan te beginnen. Respect hoor.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
14-12-2023 10:38 #1043307
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Tom,
Bedankt voor het compliment. Durven te beginnen is de belangrijkste les die ik heb geleerd in mijn leven. Het brengt je steeds verder.
Bedankt voor het compliment. Durven te beginnen is de belangrijkste les die ik heb geleerd in mijn leven. Het brengt je steeds verder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
20-12-2023 08:56 - 20-12-2023 08:57 #1043380
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Nou we zijn weer een stapje verder. Ik heb de hydraulische componenten gemonteerd. Eerst heb ik alles gedemonteerd en schoongemaakt:
Daarna heb ik met hulp van de lijst in de Overdrive documentatie van Buckeye Triumphs alle O-ringen uit de pakkingset uitgezocht. De bronlijst was in inch maten, dus die heb ik even geconverteerd. Zo is duidelijk te zien wat waar terecht hoort te komen. Ik had wel 1 O-ring over, die niet in het overzicht stond. Ik kwam er later achter dat deze op de 'dashpot body' hoort te zitten, een onderdeel dat niet bestaat, of in ieder geval geen O-ring heeft in de oudere J-type ODs. Mijne zijn beiden wat recenter en hebben deze 'body' wel. De interne O-ringen voor de solenoid zitten niet in de pakkingset. Vervangen jullie deze ooit? Hier is het overzicht:
Hierna heb ik met een redelijke hoeveelheid vaseline alle O-ringen gemonteerd:
Toen het hydraulisch huis geheel zuiver gemaakt en doorgeblazen, en goed gelet op het doorblazen van de kleine boring richting de solenoid. Monteren is daarna redelijk vanzelfsprekend. Om de doppen op het benodigde moment van 22 Nm te krijgen heb ik een stuk speciaal gereedschap gemaakt, door 2 spanstiften in een staalplaat te steken. Eerst wilde ik een vierkant gat vijlen voor de ratel, maar toen ik na 100 keer op en neer met de sleutelvijl nog maar een klein deukje zag, was dit teveel werk. Ik heb er uiteindelijk een oude inbusdop maat 6 met een grote hamer vast ingeslagen.
Nu zit alles weer in elkaar. De deksel zit er nog even tijdelijk op, ik ga voor het definitief monteren nog even voorzien van vloeibare pakking. Die tip kreeg ik nog van Fred.
Het einde nadert, en ik zou graag de hele unit willen testen. Ik heb van Fred Kok wel het aanbod gekregen om bij hem te komen testen, maar hij zit nogal ver weg voor mij. Ik zit net ten noorden van Eindhoven, en vroeg me af of er iemand dichterbij woont die ook een testopstelling heeft die de bak kan laten draaien en de uitgaande druk van de OD kan uitlezen. Ik hoor het graag, het hoeft niet voor niks uiteraard.
Daarna heb ik met hulp van de lijst in de Overdrive documentatie van Buckeye Triumphs alle O-ringen uit de pakkingset uitgezocht. De bronlijst was in inch maten, dus die heb ik even geconverteerd. Zo is duidelijk te zien wat waar terecht hoort te komen. Ik had wel 1 O-ring over, die niet in het overzicht stond. Ik kwam er later achter dat deze op de 'dashpot body' hoort te zitten, een onderdeel dat niet bestaat, of in ieder geval geen O-ring heeft in de oudere J-type ODs. Mijne zijn beiden wat recenter en hebben deze 'body' wel. De interne O-ringen voor de solenoid zitten niet in de pakkingset. Vervangen jullie deze ooit? Hier is het overzicht:
Hierna heb ik met een redelijke hoeveelheid vaseline alle O-ringen gemonteerd:
Toen het hydraulisch huis geheel zuiver gemaakt en doorgeblazen, en goed gelet op het doorblazen van de kleine boring richting de solenoid. Monteren is daarna redelijk vanzelfsprekend. Om de doppen op het benodigde moment van 22 Nm te krijgen heb ik een stuk speciaal gereedschap gemaakt, door 2 spanstiften in een staalplaat te steken. Eerst wilde ik een vierkant gat vijlen voor de ratel, maar toen ik na 100 keer op en neer met de sleutelvijl nog maar een klein deukje zag, was dit teveel werk. Ik heb er uiteindelijk een oude inbusdop maat 6 met een grote hamer vast ingeslagen.
Nu zit alles weer in elkaar. De deksel zit er nog even tijdelijk op, ik ga voor het definitief monteren nog even voorzien van vloeibare pakking. Die tip kreeg ik nog van Fred.
Het einde nadert, en ik zou graag de hele unit willen testen. Ik heb van Fred Kok wel het aanbod gekregen om bij hem te komen testen, maar hij zit nogal ver weg voor mij. Ik zit net ten noorden van Eindhoven, en vroeg me af of er iemand dichterbij woont die ook een testopstelling heeft die de bak kan laten draaien en de uitgaande druk van de OD kan uitlezen. Ik hoor het graag, het hoeft niet voor niks uiteraard.
Laatst bewerkt 20-12-2023 08:57 door Sietse Pelle.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.