- Berichten: 38
OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
30-11-2023 15:29 - 30-11-2023 15:31 #1043125
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ik zie nu het probleem, de centrale as van de stationaire as moet er ook van de achterzijde in, en moet dan als het ware dwars door het tussenhuis heen. Heb er gisteren wel even over nagedacht en zag geen problemen. Ik ga er nog eens naar kijken vanavond. Is gelukkig niet het duurste lager daar.
Laatst bewerkt 30-11-2023 15:31 door Sietse Pelle.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
01-12-2023 07:29 - 01-12-2023 07:46 #1043133
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Voor het archief en de duidelijkheid: dit is het probleem. Doordat het tussenhuis al op de as zit is het onmogelijk om de stationare as nog recht in de versnellingsbak te steken. De stationaire as kan niet van tevoren gemonteerd, want dan gaat de hoofdas er niet in.
Nu maar weer lager verwijderd, en 1 bijbesteld, Gelukkig heb ik er nog 1, die moet straks in de OD. Doordat ik op het tussenhuis moest tikken en het lager via de buitenring heb verwijderd is deze nu beschadigd. Eerst maar eens de bak in elkaar gezet zonder tussenhuis. Dan kan ik later kijken op welke manier ik het tussenhuis met lager er netjes op kan tikken. (De stationaire as moet nog een stukje verder, maar wilde hem even zo laten zitten tot ik zeker weet dat het gaat lukken, dan zit deze niet zo vast)
Nu maar weer lager verwijderd, en 1 bijbesteld, Gelukkig heb ik er nog 1, die moet straks in de OD. Doordat ik op het tussenhuis moest tikken en het lager via de buitenring heb verwijderd is deze nu beschadigd. Eerst maar eens de bak in elkaar gezet zonder tussenhuis. Dan kan ik later kijken op welke manier ik het tussenhuis met lager er netjes op kan tikken. (De stationaire as moet nog een stukje verder, maar wilde hem even zo laten zitten tot ik zeker weet dat het gaat lukken, dan zit deze niet zo vast)
Laatst bewerkt 01-12-2023 07:46 door Sietse Pelle. Reden: Aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-12-2023 21:15 #1043190
door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Dat gaat niet goed, voordat de bovenste as ingebouwd wordt moet het achterste lager met huis en pakking er al op zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
05-12-2023 09:03 #1043194
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ik ben ondertussen wat verder. Voordat een 'Frankefort' tussenhuis gemonteerd kan worden moeten ook de schakelassen gemonteerd worden. Ook deze passen niet langs het tussenhuis af.
De volgende stap is de schakelassen erin, en de pakking erop:
Nu komt het 'moeilijke' stuk. Ik heb het lager in het tussenhuis gemonteerd, anders kan de borgring aan die zijde nooit meer geplaatst worden. Vervolgens heb ik met een brander de binnenring licht opgewarmd (IR thermometer gaf 40-50 °C aan). Nu schuift het geheel er zo overheen. De schroeven erin, en het lagerhuis aan de andere zijde. Volgens mij staat de bak nu correct in elkaar.
Ik heb geprobeerd met de hand te schakelen en dan te voelen of de bak van 'versnelling' veranderd door aan de prise as te draaien en te kijken naar de verdraaiing van de uitgaande as. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het is zeer moeilijk om dit met de hand te doen (bijna onmogelijk). In neutraal gaat het wel, maar dan draaien beide assen, en zijn ze niet met de hand los van elkaar te draaien. Is dit verwacht gedrag?
De volgende stap is de schakelassen erin, en de pakking erop:
Nu komt het 'moeilijke' stuk. Ik heb het lager in het tussenhuis gemonteerd, anders kan de borgring aan die zijde nooit meer geplaatst worden. Vervolgens heb ik met een brander de binnenring licht opgewarmd (IR thermometer gaf 40-50 °C aan). Nu schuift het geheel er zo overheen. De schroeven erin, en het lagerhuis aan de andere zijde. Volgens mij staat de bak nu correct in elkaar.
Ik heb geprobeerd met de hand te schakelen en dan te voelen of de bak van 'versnelling' veranderd door aan de prise as te draaien en te kijken naar de verdraaiing van de uitgaande as. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het is zeer moeilijk om dit met de hand te doen (bijna onmogelijk). In neutraal gaat het wel, maar dan draaien beide assen, en zijn ze niet met de hand los van elkaar te draaien. Is dit verwacht gedrag?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-12-2023 15:04 #1043200
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Zeker als je nieuwe synchro's, veerringen en dogs hebt geplaatst, schakelt hij in het begin wat stram. Dat moet geleidelijk beter gaan, ik wissel de bakolie na ca. 3000 km omdat er wat slijpsel in komt. Wellicht dat de 'goedkopere' synchro's hier verantwoordelijk voor zijn. De originele zijn er niet meer dus ik accepteer dit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Graan
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 85
06-12-2023 20:47 #1043217
door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ik heb zelf problemen gehad met de veren gekocht bij volvokv. Daar bleken de uitstekende pikjes die onder de pallen gehaakt moeten worden te lang. Dus iets afgeknipt.
Ook heb ik verder een keer een montage fout gehad. Daardoor kreeg ik hem niet in zijn derde versnelling. Ik had hem wel 8x uit elkaar gehad voordat ik door had hoe het zat.
Ook heb ik verder een keer een montage fout gehad. Daardoor kreeg ik hem niet in zijn derde versnelling. Ik had hem wel 8x uit elkaar gehad voordat ik door had hoe het zat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 380
06-12-2023 23:32 #1043220
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Beste men sen,
Tip voor de volgende sleutelaars, de schakelassen, kunne er ook aan de voor zijde in
MVg Fred Kok
Tip voor de volgende sleutelaars, de schakelassen, kunne er ook aan de voor zijde in
MVg Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
07-12-2023 07:21 #1043221
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Fred,
Aan de voorkant zitten een soort doppen, daarvan kon ik niet inschatten of deze na uittikken nog te monteren waren. Dergelijke doppen worden in ontwerpen regelmatig aangebracht als eenmalig item, en zijn dus niet meer te herplaatsen. hoe werkt dat met deze?
Aan de voorkant zitten een soort doppen, daarvan kon ik niet inschatten of deze na uittikken nog te monteren waren. Dergelijke doppen worden in ontwerpen regelmatig aangebracht als eenmalig item, en zijn dus niet meer te herplaatsen. hoe werkt dat met deze?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-12-2023 16:37 #1043239
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Die doppen kunnen bij M40/41 gewoon eruit en hergebruikt worden, soms doe ik dat om ze goed schoon te kunnen maken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
09-12-2023 11:51 #1043247
door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Nou, dat van die doppen is goed om te weten. Heeft er nog iemand antwoord op mijn vraag:
Ik heb geprobeerd aan de prise as te draaien en te kijken naar de verdraaiing van de uitgaande as. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het is zeer moeilijk om dit met de hand te doen (bijna onmogelijk). In neutraal gaat het wel, maar dan draaien beide assen, en zijn ze niet met de hand los van elkaar te draaien, wat ik wel zou verwachten. Is dit verwacht gedrag?
Heeft iemand een idee?
Ik heb geprobeerd aan de prise as te draaien en te kijken naar de verdraaiing van de uitgaande as. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het is zeer moeilijk om dit met de hand te doen (bijna onmogelijk). In neutraal gaat het wel, maar dan draaien beide assen, en zijn ze niet met de hand los van elkaar te draaien, wat ik wel zou verwachten. Is dit verwacht gedrag?
Heeft iemand een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.