- Berichten: 245
TT3 versus K-Nokkenas
- Chris Caenen
- Elite lid
Ik wil de nokkenas vervangen van mijn auto. Het is nu een B18A en ik wil naast de nokkenas ook de Stromberg vervangen voor 2x HIF's, en Simons uitlaat. Hiermee hoop ik rond de 110 / 115 pk uit te komen.
Voor de nokkenas ben ik aan het twijfelen tussen de TT3 en de K-Nokkenas. Qua prijs is de TT3 ongeveer 100 euro duurder. (Voor beide wil ik de standaard nokvolgers gebruiken) en zodoende ben ik benieuwd hoeveel het verschil daadwerkelijk is. Ik ben niet iemand die hogen toeren rijdt maar wel iemand die graag koppel vanuit lagere toeren heeft.
Ik heb op het forum gezocht en er wordt veel geschreven over de TT3 maar kan nergens duidelijkheid vinden over de verschillen.
Ik heb nog een tweede vraag. Hoeveel is het verschil qua hoogte tussen een B18A cilinderkop en een B18B? Klopt het dat een B18A een koppakking heeft van 2,4mm en de B18B 0,8mm?
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Elite lid
- Berichten: 245
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zelf ben ik ook een fan van veel koppel onderin. Ik heb uiteindelijk echter gekozen voor nóg meer koppel onderin inde vorm van conversie naar elektrisch. Maar tot die tijd stond de TT3 op mijn verlanglijst. Een mooie allround as waar ook mede gezinsleden prima mee kunnen rijden.De Tinustuning-nokkenassen kenmerken zich door moderne nokprofielen en aangepaste noktiming, openingssnelheden, lift en duratie. Daarbij is bij de TT3, 5, 7 en 9 assen gebruikt gemaakt van "dual-lobe design" waarbij de in- en uitlaatnokken elk een ander profiel hebben. Met de Tinustuning nokkenassen daardoor een hoger gecombineerd koppel en vermogen haalbaar dan met de oude Volvo assen.
Wat ik heb begrepen is dat een TT3 hetzelfde vermogen heeft als K-as, maar beter koppel bij laag toeren.
Daarnaast zijn de profielen dus ontworpen naar de huidige moderne inzichten (dual lobe) en in mijn ogen dus hoe dan ook beter dan het 50/60 jaar oude ontwerp van de K-as.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sieds Hiddema
- Senior lid
- Berichten: 68
- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
- Berichten: 136
B18a 75 din pk 88 mm kophoogte
B18b1 100 ,, 87 mm ,,
B18b2 108 ,, 86.2 mm ,,
B18b3 115 ,, 86.2 mm ,,
B18d 90 ,, 88 mm ,,
De verschillen in koppakking dikte ken ik niet. Hoor graag van wie 't weet.
Groeten,
Sjef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Elite lid
- Berichten: 245
SIEDS Hiddema schreef : En hoe ziet je uitlaatspruitstuk er uit?
Voor dubbele pijp
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Elite lid
- Berichten: 245
Sjef van Giersbergen schreef : Heb ooit het volgende uitgezocht en genoteerd Chris;
B18a 75 din pk 88 mm kophoogte
B18b1 100 ,, 87 mm ,,
B18b2 108 ,, 86.2 mm ,,
B18b3 115 ,, 86.2 mm ,,
B18d 90 ,, 88 mm ,,
De verschillen in koppakking dikte ken ik niet. Hoor graag van wie 't weet.
Groeten,
Sjef
In het onderdelen boek staan drie types voor de b18. 0,8 mm voor octaan 100, 1,6 mm voor octaan 95-100, 2,4 voor octaan 90-95. Maar dan weet ik nog niet welke er standaard gebruikt wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Dan, na een behoorlijk aantal jaren ervaring:
In de combi zit een B20, puntenontsteking en enkele SU Hif. Ik denk uit een late 140. De B20 kop met grote kleppen een jaar of 8 terug gereviseerd en toen de nokkenas (standaard B20a) vervangen door een K as. Fors koppelwinst merkbaar, bijna stationair weg te rijden in zijn twee en zijn drie is eigenlijk een soort automaat tussen 15-65km/h. Veel koppel dus onderin en rijdt fantastisch. Nadeel is dat je merkt dat de motor minder graag toeren maakt, bij 65 graag naar 4e, bij 85 naar OD met een 4.56 achteras.
Onze combi met overdrive zou, voor je gevoel, bij 110km/h nog wel een versnelling extra kunnen gebruiken.
Nu rijdt ik sinds een jaar met een TT3 nokkenas, die ik samen met nieuwe nokvolgers heb gemonteerd. Het blijft onhandig dat je de kop daarvoor eraf moet halen trouwens..
Minstens zoveel koppel maar hij trekt veel makkelijker / soepeler door, ik heb er echt een andere auto door gekregen. In mijn beleving de beste investering die ik de afgelopen jaren heb gedaan. Met een gewone puntenontsteking loopt hij wel iets onregelmatiger stationair. De K-as liep, met koude motor, 650 t/min, mooi stil en trillingvrij, de TT3 voelt zich fijner met 750-800t/min. Een 123-ontsteking zou dit oplossen.
Daarbij geeft Ben Flierman gewoon goed advies, ook op wat spoed vragen als je aan het monteren bent (geen aandelen Tinus Techniek...). Inmiddels heeft hij ook een dubbele set SU HS6 carburateurs voor me gereviseerd en heb ik twee van zijn LPG mengstukken in huis. Dat moet de ideale combi zijn, samen met een gesloten luchtfilterhuis (met dank aan de beurs).Ik hoop ze voor de zomer te monteren.
Kortom, ik zou voor een TT3 nokkenas gaan..
Hans
Ps, meten is weten, hoe mooi zou het zijn als er ergens een keer een overzichtje komt met wat koppel/vermogens kromme’s met daarbij type motor/carb/nokkenas?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Elite lid
- Berichten: 245
Heb jij standaard of verzwaarde nokvolgers?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.