- Berichten: 278
waarom ik BP ultimate 98 tank
- Remon Kosse
- Elite lid
Minder
Meer
30-09-2018 08:42 - 30-09-2018 08:44 #179430
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
waarom ik BP ultimate 98 tank is gemaakt door Remon Kosse
Zoals bij velen bekend is, wordt in de huidige benzine minimaal 5% ethanol toegevoegd. Dit is Europees bepaald. Let wel, dit is een jaarlijks gemiddeld wat toegevoegd moet worden. Bio ethanol wordt gehaald uit oogst restproducten. Op dit moment is de oogst in volle gang, zijn de prijzen lager en daardoor voegen oliemaatschappijen extra bio ethanol toe (dit kan dus de 5% overstijgen om aan het jaarlijkse minimum van 5% te komen).
Dat bio ethanol slecht is voor onze geliefde oldtimer is wel bekend, de gevolgen kunnen erg vervelend zijn.
Na wat zoeken op internet en navraag kwam ik erachter dat er in BP ultimate 98 GEEN bio ethanol wordt toegevoegd. Dit is dus ethanol vrije benzine en veilig om te tanken (zeker bij winterstalling).
Daarom tank ik sinds vorig jaar alleen nog BP ultimate 98, door het hogere octaan is de motor ook iets zuiniger.
Dit vond ik op de site van ANWB:
Voor wat betreft uw tweede vraag: De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs.
N.B ik heb geen aandelen BP
Dat bio ethanol slecht is voor onze geliefde oldtimer is wel bekend, de gevolgen kunnen erg vervelend zijn.
Na wat zoeken op internet en navraag kwam ik erachter dat er in BP ultimate 98 GEEN bio ethanol wordt toegevoegd. Dit is dus ethanol vrije benzine en veilig om te tanken (zeker bij winterstalling).
Daarom tank ik sinds vorig jaar alleen nog BP ultimate 98, door het hogere octaan is de motor ook iets zuiniger.
Dit vond ik op de site van ANWB:
Voor wat betreft uw tweede vraag: De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs.
N.B ik heb geen aandelen BP
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Laatst bewerkt 30-09-2018 08:44 door Remon Kosse.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-09-2018 11:04 - 30-09-2018 11:04 #179434
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
Interessant !, hoe zit dit in Duitsland ?. Ik tank vaak net over de grens en tank 'super' blei frei.
Die BP ultimate is behoorlijk prijzig, maar denk dat het inderdaad te overwegen valt zo voor de winter.
Dus die Shell en andere merken 98 octaan zit ook ethanol in ?.
Ik had juist begrepen dat er nieuwe Europese richtlijnen komen en de ethanol benzien met blauw zou worden aangemerkt
Die BP ultimate is behoorlijk prijzig, maar denk dat het inderdaad te overwegen valt zo voor de winter.
Dus die Shell en andere merken 98 octaan zit ook ethanol in ?.
Ik had juist begrepen dat er nieuwe Europese richtlijnen komen en de ethanol benzien met blauw zou worden aangemerkt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 30-09-2018 11:04 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mattijs van Biesen (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 32
30-09-2018 13:52 - 30-09-2018 13:53 #179441
door Mattijs van Biesen (GAST)
Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
Als regelmatige gebruiker van 102 competition wil ik nog toevoegen, mocht je dit niet perse nodig hebben, zou ik deze benzine niet gebruiken (alleen bij hogere compressies, pingelen e.d.). Ik heb met deze benzine vaker last van lekkende aansluitingen dan ik voorheen met 98 heb gehad. verder is het evident dat bij het gebruik van 102 er ook andere ontstekingstijdstippen aangehouden moeten worden, wil er voordeel gehaald kunnen worden uit deze benzine ik denk ik zeg het nog even!
maar duidelijk verhaal over het ethanol in 98 benzines, dit wist ik niet! bedankt!
maar duidelijk verhaal over het ethanol in 98 benzines, dit wist ik niet! bedankt!
Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63
Laatst bewerkt 30-09-2018 13:53 door Mattijs van Biesen (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 278
30-09-2018 21:45 #179457
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
Hoe het met de benzines in Duitsland zit weet ik niet. Dat is vast te achterhalen.
De super 97 is inderdaad duurder maar het brandstofverbruik is ook lager.
Mathijs, wat je schrijft over de 102competition zou kunnen met het ontsteking tijdstip.
Bij de super 98 geeft dit geen problemen immers zijn onze motoren geboren in de periode toen euro 95 nog niet bestond en beschikbaar was en er alleen 98 te tanken was.
De super 97 is inderdaad duurder maar het brandstofverbruik is ook lager.
Mathijs, wat je schrijft over de 102competition zou kunnen met het ontsteking tijdstip.
Bij de super 98 geeft dit geen problemen immers zijn onze motoren geboren in de periode toen euro 95 nog niet bestond en beschikbaar was en er alleen 98 te tanken was.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
01-10-2018 00:52 #179460
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
Mijn vraag waarom is bio ethanol slecht voor de motor?
Ik kan hier niet anders dan 95 tanken met bio ethanol.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik kan hier niet anders dan 95 tanken met bio ethanol.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 364
01-10-2018 11:21 #179463
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
Ik tank al jaren BP ultimate. Mijn Amazon sedan loopt er beter op en ook mijn Jaguar X-Type uit 2002 met kleine hoogtoerige motor (2,1 ltr v6) loopt er merkbaar beter op want die wil met 95 nog wel eens wat inhouden met optrekken. Gelukkig hebben we hier in Weesp zo'n BP tankstation en dat het wat duurder is is in mijn geval niet zo erg ik maak maar weinig kilometers per jaar z\o'n 10.000.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
02-10-2018 10:56 - 02-10-2018 10:59 #179483
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
@Johan:
Bio-ethanol is chemisch agressiever dan de 'gewone' benzine en is berucht omdat het oudere rubbers, kurk en andere pakkingen en soms ook aluminiumdelen wegvreet (hangt van legering af). Nog niet zo heel lang geleden circuleerden nog verhalen over benzinepompen van Opels die aangetast werden. In moderne motoren worden materialen gebruikt die daar beter tegen bestand zijn. Verder trekt bio-ethanol meer water aan dan traditionele benzines en vergumt ook sneller, extra redenen om je auto niet 's winters stil te zetten met E85 in de tank.
Bio-ethanol is chemisch agressiever dan de 'gewone' benzine en is berucht omdat het oudere rubbers, kurk en andere pakkingen en soms ook aluminiumdelen wegvreet (hangt van legering af). Nog niet zo heel lang geleden circuleerden nog verhalen over benzinepompen van Opels die aangetast werden. In moderne motoren worden materialen gebruikt die daar beter tegen bestand zijn. Verder trekt bio-ethanol meer water aan dan traditionele benzines en vergumt ook sneller, extra redenen om je auto niet 's winters stil te zetten met E85 in de tank.
Laatst bewerkt 02-10-2018 10:59 door Rudolf Kleyn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
03-10-2018 00:53 #179506
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
Beste Rudolf, hetgene wta ik er van weet is dat het klepzittingen aantast van oudere motoren vooral Engelse en Italeaanse autos hebben daar last van.
Maar als je auto om is omgebouwd naar gas, zoals die van mij zou je daar geen last meer van mogen hebben.
Tevens heb ik ook een elctriesche benzienepomp van het moderne soort en zijn mij benzieneleidingen van gepansert matrilaal.
En rubber welk rubber van onze motoren komt in aanraking met benziene?
Ik zie voor onze Volvo motoren voorlopig geen zwaar weer in het voruitzicht.
Dat 98 beter is voor je motor ben ik met je eens, ik wou dat ik het hier ook kon krijgen want ik heb minimaal 97 nodig (B20E met carburators) en ik kan hier in ons stadje alleen maar 95 krijgen waar hij overigs goed op loopt zonder pingelen.
Maar hier staat op de pomp het minimale octaan gehalte wat de benziene heeft, dus staat er 95 dan is de benziene minimaal 95, dus best kans dat hij in werkelijk hoger is.
De enige pomp die 98 is een Shell pomp 45km hier vandaan.
m.vr.gr.
Johan Geers
Maar als je auto om is omgebouwd naar gas, zoals die van mij zou je daar geen last meer van mogen hebben.
Tevens heb ik ook een elctriesche benzienepomp van het moderne soort en zijn mij benzieneleidingen van gepansert matrilaal.
En rubber welk rubber van onze motoren komt in aanraking met benziene?
Ik zie voor onze Volvo motoren voorlopig geen zwaar weer in het voruitzicht.
Dat 98 beter is voor je motor ben ik met je eens, ik wou dat ik het hier ook kon krijgen want ik heb minimaal 97 nodig (B20E met carburators) en ik kan hier in ons stadje alleen maar 95 krijgen waar hij overigs goed op loopt zonder pingelen.
Maar hier staat op de pomp het minimale octaan gehalte wat de benziene heeft, dus staat er 95 dan is de benziene minimaal 95, dus best kans dat hij in werkelijk hoger is.
De enige pomp die 98 is een Shell pomp 45km hier vandaan.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
03-10-2018 13:35 #179521
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
Rubber: wat dacht je van benzineslang en membraan in een stromberg of SU?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
03-10-2018 13:36 #179522
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic waarom ik BP ultimate 98 tank
Rubber: wat dacht je van benzineslang en membraan in een stromberg of SU?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.