- Berichten: 37
Amazon Motor en subframe wissel
- Terwindt
- Junior lid
-
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om dit in 1 geheel te doen. (dus de auto hoog optakelen en t blok eronder uit te halen).
De rede dat ik het subframe ook vervang is omdat deze in beter staat is.
Zijn er nog handige tips voor iemand die dat nog niet heeft gedaan (bij een amazon dan)
alvast bedankt
Joey
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
- Berichten: 388
Ik zou het maar op een normale manier doen, eerst de motoren er uit, dan voorassen demonteren en wisselen, motor er weer in. En klaar is ??
P.S denk aan de opvulplaatjes die tussen de vooras en het chassis zitten voor de wielstanden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Kees Vos" schreef:
tja, alles kan natuurlijk, maar lijkt mij niet echt handig en wat is je winst twee moeren minder losdraaien ?
Ik zou het maar op een normale manier doen, eerst de motoren er uit, dan voorassen demonteren en wisselen, motor er weer in. En klaar is ??
P.S denk aan de opvulplaatjes die tussen de vooras en het chassis zitten voor de wielstanden.
Ik denk wel dat het makkelijker is om de motor aan de onderkant onder de auto vandaan te halen, want dan hoef je 't blok niet te kantelen. Geen motorkap die in de weg zit, balkje boven de radiator hoeft niet weg, radiator kan blijven zitten, bedrading van de verlichting zit niet in de weg. Scheelt dus zeker meer dan de twee motorsteunen.
Normaal gesproken is het niet de moeite om het hele subframe los te halen zodat de motor er via de onderkant uit kan (incl. remleidingen losmaken, en dus opnieuw remvloeistof bijvullen, gescheurde remleidingen vervangen, ontluchten, etc), maar als je het subframe toch los haalt (en dus de auto toch al optakelt), zou ik de motor ook gewoon via de onderkant verwijderen.
Ik zou de motor loshalen bij de aandrijfas (dus de motor incl. bak loshalen), versnellingsbak steun losmaken van het chassis (de steun kan aan de versnellingsbak blijven zitten; rotding om los te maken namelijk), motor losmaken (behalve de motorsteunen aan het subframe dus). Aan de voorkant steunt de motor dan op het subframe, aan de achterkant moet je de versnellingsbak ondersteunen met wat houtblokken/assteunen/ wat je maar voorhanden hebt. Als je slim bent zet je die ondersteuning op wieltjes, zodat je de complete voortrein incl. motor makkelijk onder de andere Amazon kunt rijden.
Leuk projectje, succes! Ben je wel een weekje zoet mee, voor een eerste keer..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Terwindt
- Junior lid
-
- Berichten: 37
Ik ben er zeker wel een weekje zoet mee. De remleidingen ben ik allemaal aan het vervangen voor nieuw dus ontluchten moet sowieso.
Radiator moet ook vervangen worden dus die haal ik er ook uit.
Zelf was ik nog niet op de hoogte van stelplaatjes.
Ga ik deze tegenkomen als ik het incl subframe vervang of kom ik deze tegen als ik het blok en subframe apart vervangen?
Daarnaast misschien de belangrijkste vraag.
Op hoeveel punten zit het blok en subframe vast aan de carrosserie?
bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Garage Pieter van der Ligt
- Nieuw lid
-
- Berichten: 17
Misschien is het handig als je even een afspraak maakt met mij,zodat je het e.e.a. kunt zien.
Plaats: HEIJEN.
Je hebt PB.
MvG,
Pieter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volvo doet het in de fabriek trouwens ook zo, laat ook de carrosserie boven op de voortrein & achteras zakken.
Als je een 2-koloms brug hebt, kun je alles losmaken en de wagen er gewoon vanaf tillen, zelfs de banden kun je gewoon laten zitten.
Het mooiste is als je de nieuwe klaar hebt staan, dan kan die er gelijk onder en blijft de wagen verrijdbaar.
Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Terwindt
- Junior lid
-
- Berichten: 37
Denk van de week een motortakel te huren/lenen om dit karwei voor elkaar te krijgen.
Uiteindelijk zal ik het toch 2x moeten doen voor deze wissel.
Tips zijn handig. En peter heeft een PB.
dank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Je auto moet namelijk anders best een eind omhoog.
Bovendien zul je je wielen eraf moeten halen (anders moet je echt hoog) en de voortrein met iets anders rijden.
En welke kant ga je dan op? Je takel zal al snel in de weg staan.
Zijn je subframes wel gelijk? Zo uit m'n hoofd heeft de latere sowieso andere steuntjes voor de remslangen (nl. dubbel systeem). Wellicht zijn er met hele vroege ook nog wel weer verschillen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Zolang je zorgt dat je zeker weet dat alles los zit zodat je niet meer aan/onder de auto hoeft te zijn tijdens het takelen zit het qua veiligheid ook wel goed. Dat betekent dus ook dat je iets moet bedenken dat je het subframe onder de auto weg kunt halen zonder er onder te hoeven kruipen. Zet 't geheel bijvoorbeeld op een palletwagen.
Dan ga ik er natuurlijk wel vanuit dat alle onderdelen die je gebruikt het gewicht ruim kunnen hebben (takel, kettingen, etc)
Hou in je hoofd wat er in het ergste geval kan gebeuren (ketting die knapt, takel die het opgeeft) en zorg dat er in die gevallen niks met je kan gebeuren. Doe zo'n operatie trouwens niet in je eentje maar zorg dat er op z'n minst 1 iemand bij is.
Genoeg bangmakerij: doe niks gehaast, denk rustig na en stoppen bij twijfel. Met een beetje common sense kom je een heel eind. Vergeet niet foto's te maken! (daar is die 2e persoon voor

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mocht je dit willen geef me dan een PB
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.