Olie bij luchtfilter

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-04-2011 07:24 #102271 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Olie bij luchtfilter
Aan de slang die aan het luchtfilter aangesloten zit hoort gezogen te worden (hij zit daar in de schone ruimte van je luchtfilterhuis om te zorgen dat je schone lucht in je carter trekt).
Als ik je foto zie is het behoorlijk duidelijk dat er geblazen wordt. Volgens mij 2 mogelijkheden:
1) Er zit toch ergens in het zuigende deel van de carterontluchting een verstopping (vlamdover, slang, aansluiting op spruitstuk);
2) Je hebt aardig wat overdruk in je carter (meer overdruk in je carter dan onderdruk in je spruitstuk).

1 heb je deels al onder controle, maar ik zou de nippel op je spruitstuk controleren.
2 is te controleren door bij draaiende motor de olievuldop er af te draaien en je hand er boven te houden (niet er op, wel er boven). Bij een "normale" situatie voel je de motor licht tot niet ademen, bij overdruk in je carter blaast deze echt (en dan heb je een structureler probleem; vesleten/gebroken/vastzittende zuigerveren).
suc6 en hou ons op de hoogte,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2011 11:12 #102272 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie bij luchtfilter
Hoi Rob,
Ik heb een kopie van de green Manual 164 '71, vraag mij af of die goed genoeg is om te kopeëren, is er iemand die de originele versie heeft ?? Dus oproep help je medebezitters van 164 '71 en stel hem ter beschikking om t ekunnen kopieëren

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-04-2011 16:59 #102275 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Olie bij luchtfilter
1: de nippel op het spruitstuk heb ik er laatst ook af gehaald, hij leek niet verstopt maar was ook niet echt schoon dus heb er een punt van een doek in gepropt en hem een tijd in een bakje met thinner gelegd, toen was hij goed schoon.
dit heb ik ook met de olievuldop gedaan en die nieuwe slang tussen die twee.

laatst heb ik met Han een compressietest gedaan: cil1 = 12, cil2 = 10, cil3 = 9,5, cil4 = 11.
prima druk en als ik de olievuldop eraf haal blaast hij ook niet echt.

dit geeft wel aan of er veel druk in het blok zit, maar als hij blaast uit de vulopening moet hij toch ook druk op de olievuldop en dus naar het spruitstuk zetten?
om de een of andere reden loopt die luchtstroom náár het luchtfilterhuis in plaats van de andere kant op en ik vraag mij af hoe dit nog kan komen..

ik kan ook altijd nog die slang eraf halen en zo'n klein filtertje op de olieval, maar ik vrees dat hij daar dan nog steeds olie eruit tuft.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2011 23:13 #102280 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Olie bij luchtfilter
Hoe bedoel je veel druk in het blok, de compressie op een cylinder is duidelijk minder, te verwachten is dat je dus positieve carter druk hebt. Hoe kan er anders olie in je luchtfilter komen. Zo'n filtertje met olietrap is wel een goed idee, dan zie je of het inderdaad zo is

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2011 11:52 #102288 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Olie bij luchtfilter

"E.S.G. Zee" schreef:
Hoe bedoel je veel druk in het blok, de compressie op een cylinder is duidelijk minder, te verwachten is dat je dus positieve carter druk hebt. Hoe kan er anders olie in je luchtfilter komen. Zo'n filtertje met olietrap is wel een goed idee, dan zie je of het inderdaad zo is

Maar Ed, De compressie op die ene cyiinder kan ook komen doordat de kleppen van die cilinder minder goed sluiten..
Je kan nog eens een compressietest doen bij koude motor: bougies eruit, olie op de zuigers spuiten en kijken of dan de waardes anders worden.

Helpt opzich niet je probleem op te lossen.

De aanpak die ik zou kiezen:
-Slangen controleren,
-Nippel slang inlaatspruitstuk checken.

Als je de slang los maakt van de vlammendover, voel je hem dan blazen? Als het wel 'meevalt' zou ik een zogenaamde 'oil catch tank'monteren.

Of voor de dure oplossing kiezen en je blok uit elkaar halen...

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2011 20:17 #102290 door Gijs Kirkels (GAST)
nadat ik vandaag naar eindhoven ben gereden nog eens gekeken hoeveel hij blies uit de olie vulopening, kwam toch wat druk uit.. jammer dan..

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2011 23:21 #102298 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Olie bij luchtfilter

"G. Kirkels" schreef:
nadat ik vandaag naar eindhoven ben gereden nog eens gekeken hoeveel hij blies uit de olie vulopening, kwam toch wat druk uit.. jammer dan..

Precies! Gewoon doorrijden of geld er tegenaan gooien en het goed aanpakken.

Je kan overwegen een B18 eitje te monteren dan heb je de zooi tenminste niet in je luchtfilter maar in de natuur. Blijft je cardantunnel mooi vet (scheelt weer een tectyl beurt) ;)

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-04-2011 14:29 #102305 door Gijs Kirkels (GAST)
hey boele, goeie tip van die oil catch tank.
ik heb laatst de slang los genomen en daar blies hij niet echt uit. hij puft de dampen er uit maar niet hard, kan ik makkelijk mijn hand tegenaan houden en er komt niet veel olie mee. ik vraag me wel af hoe zich dat gedraagt op de snelweg, dan zal het wel meer zijn. ik ga kijken of ik een oil catch tank kan krijgen.

ik heb liever geen olie onder de auto meer, de oprit zit ook al onder ;)
gister na een flink stuk rijden met en een warme motor blies hij dus toch wel uit de olievulopening, misschien ook een klein filtertje op die oil catch tank monteren zodat hij z'n druk evengoed kwijt kan.

volgens mij tuft hij er ook olie uit bij de peilstok, dus die druk moet hij wel kwijt kunnen.

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-05-2011 20:12 #102629 door Gijs Kirkels (GAST)
het lekken is nog steeds minimaal, uitstoot ook, maar ik heb niet meer in het luchtfilterhuis gekeken.
ik kwam vandaag wel dit verhaal tegen: www.cadillacfaq.com/faq/answers/ ... index.html

klinkt als een oplossing maar waar kan ik zo'n olieafscheider krijgen?
ik kan wel hieraan komen maar ik vraag me af of het werkt:

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-05-2011 18:09 #102843 door Gijs Kirkels (GAST)
vergeet dat vorige bericht, ik heb na een tip zelf een olieafscheider gemaakt.
zie mijn topic:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?uid=5...=38&t=17148&start=20 ">viewtopic.php?uid=5299&f=38&t=17148&start=20

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD