- Berichten: 120
Olie bij luchtfilter
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Als ik je foto zie is het behoorlijk duidelijk dat er geblazen wordt. Volgens mij 2 mogelijkheden:
1) Er zit toch ergens in het zuigende deel van de carterontluchting een verstopping (vlamdover, slang, aansluiting op spruitstuk);
2) Je hebt aardig wat overdruk in je carter (meer overdruk in je carter dan onderdruk in je spruitstuk).
1 heb je deels al onder controle, maar ik zou de nippel op je spruitstuk controleren.
2 is te controleren door bij draaiende motor de olievuldop er af te draaien en je hand er boven te houden (niet er op, wel er boven). Bij een "normale" situatie voel je de motor licht tot niet ademen, bij overdruk in je carter blaast deze echt (en dan heb je een structureler probleem; vesleten/gebroken/vastzittende zuigerveren).
suc6 en hou ons op de hoogte,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb een kopie van de green Manual 164 '71, vraag mij af of die goed genoeg is om te kopeëren, is er iemand die de originele versie heeft ?? Dus oproep help je medebezitters van 164 '71 en stel hem ter beschikking om t ekunnen kopieëren
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
- Berichten: 109
dit heb ik ook met de olievuldop gedaan en die nieuwe slang tussen die twee.
laatst heb ik met Han een compressietest gedaan: cil1 = 12, cil2 = 10, cil3 = 9,5, cil4 = 11.
prima druk en als ik de olievuldop eraf haal blaast hij ook niet echt.
dit geeft wel aan of er veel druk in het blok zit, maar als hij blaast uit de vulopening moet hij toch ook druk op de olievuldop en dus naar het spruitstuk zetten?
om de een of andere reden loopt die luchtstroom náár het luchtfilterhuis in plaats van de andere kant op en ik vraag mij af hoe dit nog kan komen..
ik kan ook altijd nog die slang eraf halen en zo'n klein filtertje op de olieval, maar ik vrees dat hij daar dan nog steeds olie eruit tuft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"E.S.G. Zee" schreef:
Hoe bedoel je veel druk in het blok, de compressie op een cylinder is duidelijk minder, te verwachten is dat je dus positieve carter druk hebt. Hoe kan er anders olie in je luchtfilter komen. Zo'n filtertje met olietrap is wel een goed idee, dan zie je of het inderdaad zo is
Maar Ed, De compressie op die ene cyiinder kan ook komen doordat de kleppen van die cilinder minder goed sluiten..
Je kan nog eens een compressietest doen bij koude motor: bougies eruit, olie op de zuigers spuiten en kijken of dan de waardes anders worden.
Helpt opzich niet je probleem op te lossen.
De aanpak die ik zou kiezen:
-Slangen controleren,
-Nippel slang inlaatspruitstuk checken.
Als je de slang los maakt van de vlammendover, voel je hem dan blazen? Als het wel 'meevalt' zou ik een zogenaamde 'oil catch tank'monteren.
Of voor de dure oplossing kiezen en je blok uit elkaar halen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
- Berichten: 109
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"G. Kirkels" schreef:
nadat ik vandaag naar eindhoven ben gereden nog eens gekeken hoeveel hij blies uit de olie vulopening, kwam toch wat druk uit.. jammer dan..
Precies! Gewoon doorrijden of geld er tegenaan gooien en het goed aanpakken.
Je kan overwegen een B18 eitje te monteren dan heb je de zooi tenminste niet in je luchtfilter maar in de natuur. Blijft je cardantunnel mooi vet (scheelt weer een tectyl beurt)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
- Berichten: 109
ik heb laatst de slang los genomen en daar blies hij niet echt uit. hij puft de dampen er uit maar niet hard, kan ik makkelijk mijn hand tegenaan houden en er komt niet veel olie mee. ik vraag me wel af hoe zich dat gedraagt op de snelweg, dan zal het wel meer zijn. ik ga kijken of ik een oil catch tank kan krijgen.
ik heb liever geen olie onder de auto meer, de oprit zit ook al onder

gister na een flink stuk rijden met en een warme motor blies hij dus toch wel uit de olievulopening, misschien ook een klein filtertje op die oil catch tank monteren zodat hij z'n druk evengoed kwijt kan.
volgens mij tuft hij er ook olie uit bij de peilstok, dus die druk moet hij wel kwijt kunnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
- Berichten: 109
ik kwam vandaag wel dit verhaal tegen: www.cadillacfaq.com/faq/answers/ ... index.html
klinkt als een oplossing maar waar kan ik zo'n olieafscheider krijgen?
ik kan wel hieraan komen maar ik vraag me af of het werkt:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
- Berichten: 109
zie mijn topic:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?uid=5...=38&t=17148&start=20 ">viewtopic.php?uid=5299&f=38&t=17148&start=20
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.