olielek
- Bezoeker
05-02-2003 17:10 #63157
door
Beantwoord door in topic olielek
de slangen die vanaf het blok komen, moeten 'afgezogen' worden door inlaat spruitstuk of luchtfilter. je kan allereerst eens proberen of je zelf kan aanzuigen (daarna maar een lekkere slok van het een of ander nemen, het gaat tenslotte om het resultaat)door de slang(en) bij luchtfilter en/of spruitstuk los te nemen. je merkt dan vrij snel of de boel inderdaad dicht zit. ik ben benieuwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-02-2003 20:08 #63156
door
Beantwoord door in topic olielek
Hoe de slangen horen te zitten hangt van de motor af. Bij een B20 loopt de slang van de olievuldop naat het inlaatspruitstuk en de slang vanuit het rode doosje naar het luchtfilter. De stroming bij die motor is van het luchtfilter naar het carter (wordt dus NIET afgezogen) en dan door het carter naar het kleppendeksel, door de olievuldop het inlaatspruitstuk in. Bij een B18 is dit net andersom, dus slang olievuldop op luchtfilter en rode doosje op inlaatspruitstuk. Zie Haynes blz 65. Of er overdruk in het carter onstaat is makkelijk vast te stellen. Start te motor en verwijder de olievuldop. Houd je hand vlak over de vulopening. Bij een goede motor mag je de lucht voelen trillen, maar hij mag niet met kracht langs je hand geperst worden. Gebeurt dat wel, dan verliest de motor compressie langs de zuiger in het onderblok/carter welke in geval van geblokkeerde ventilatie zal leiden tot geforceerd olieverlies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-02-2003 09:53 #63155
door
Beantwoord door in topic olielek
Da's vreemd, dan lijkt alles goed te zitten (het zou me ook eigenlij verbazen als het niet zo was), maar wat ik dan niet begrijp is dat er olie vanuit de kartnerontluchting de luchtfilter in loopt, dat gaat gewoon de verkeerde kant op! De enige mogelijkheid is dus nog onderzoeken of de leiding olievuldop/inlaatspruitstuk open is Anders lijk ik een (financieel) probleem te hebben. (ze loopt overigens wel als een zonnetje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-02-2003 11:45 #63154
door
Beantwoord door in topic olielek
Thijs, het is niet de bedoeling dat er vanuit de carterontluchting een oliestroom loopt naar het luchtfilter. alleen een luchtstroom. de idee hierachter is dat 'vuile' dampen uit het motorblok niet direct in het milieu terecht komen, doch eerst via het luchtfilter in de verbrandingsruimte terecht komen en zo als het goed is wat minder vervuilen. ik begrijp dat alle leidingen goed zijn aangesloten maar dat je de doorgang nog moet controleren. vergeet daarbij niet ook de carterontluchting zelf( het 'doosje')en de daaraangekoppelde slang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-02-2003 12:02 #63153
door
Beantwoord door in topic olielek
het lekken blijft me bezig houden. ik kan me bv.haast niet voorstellen dat zelfs het keppendekselpakking blijft lekken. ik vraag me dan ook af of er niet ergens anders een lek zit waarbij de olie door de orkaankracht onder de motorkap tijdens het rijden, door de gehele motorruimte, tot onder de AMA toe verspreid wordt en het dus lijkt of alles lekt. Ooit, zo'n 25jaar geleden, had ik een FIAT 500 (altijd al een voorliefde voor klassiekers gehad) met forse lekkage. garage op de hoek ( 'toutes marques') adviseerde een ruilmotor. Betere garage spoot allereerst de motor schoon en keek vervolgens waar het lek zat: peilstokrubbertje, materiaalkosten: 50 cent. Ik bedoel maar, je hoeft nog niet te wanhopen.Zijn de ontluchtingsslangen niet verstopt, dan adviseer ik je dus allereerst de motor schoon te (laten) spuiten, hiervoor bestaat speciaal spul, en dan een klein stukje te rijden. Je kunt dan ws. perfect zien waar het lek zit. Kom je er dan nog niet uit, laat dat mij dan even weten. ik woon in N'gein en wil best eens meekijken. succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-02-2003 12:39 #63152
door
Beantwoord door in topic olielek
Het aantal reacties liegt er niet om! Inderdaad Henny, alles onder de auto zit onder de olie. De garage had gezegt dat de coorste keerring niet goed was, die heb ik vervangen door wederom een vilt-ring. (de oude zag er overigens ook niet slecht uit. Dat verklaard in iedergeval waarom de hele onderzijde een waanzinnige antiroest bescherming heeft. Maar dat ik olie aan de zijkant vind, bij de benzine pomp, helmaal rond het kleppen deksel en in de luchtfilter irriteerd/intirgeert mij. Een ding is zeker, ik ben dit weekend weer lekker bezig. Henny, jij noemde speciaal spul om de handel mee te reinigen......hoe heet dat en waar kan ik het krijgen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-02-2003 12:46 #63151
door
Beantwoord door in topic olielek
heb ik ooit wel eens bij Halfords -breezan zal het ook wel hebben- zien staan, ik dacht in de vorm van een spuitbus of zo: opspuiten inwerken en de motor afspuiten.ik heb het een keer gezien: motorruimte werkelijk brand schoon. weet niet of dit milieu-technisch nog is toegestaan en dus nog wordt verkocht. jouw voorgaande omschrijving, doet mijn gedachte bevestigen dat je waarschijnlijk het blok niet ziet lekken, maar alleen constateert dat er (ergens) lekkage is en dénkt dat alles lekt. des te meer reden het blok allereerst eens te reinigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-02-2003 19:37 #63150
door
Beantwoord door in topic olielek
Een vettige motor wil nog niet zeggen dat de motor ook flink lekt. Mijn B20 kan met de beste wil van de wereld niet droog genoemd worden. Het kleppendeksel is niet oliedicht, langs de voorste keerring (nog altijd van vilt) zweet de olie, de carterpanpakking zweet en de achterste keerring lekt wel eens een druppeltje. Het hele carter is aan de onderzijde voorzien van een olielaag. Samen met het olieverbruik niet genoeg voor 1 liter op 10.000 km (20W50). Maar alle aanhangsels van de motor (dynamo, distributeur, e.d.) zijn wel droog. Als je je motor gaat afspuiten is het wel zaak om het elektrisch systeem goed te beschermen tegen water. M.n. de distributeur kun je maar beter droog houden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
07-02-2003 07:35 #63149
door
Beantwoord door in topic olielek
Ik had bij die van mij ook alles voor elkaar (dacht ik), en toen bleek er nog een restje pakking bij de benzinepomp te zitten waarlangs het fiks lekte. Zelfs na schuren etc. bleef het hier lekken (waarschijnlijk is de flens van de benzinepomp enigszins krom). Uiteindelijk de niet zo elegante oplossing van vloeibare pakking gebruikt, en hij is zo goed als droog.Je zou de vlakheid van je kleppendeksel eens moeten controleren, als dit ergens te veel kiert en hierdoor de pakking onvoldoende aandrukt, is je lekkage al gauw gevonden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
07-02-2003 08:25 #63148
door
Beantwoord door in topic olielek
<i>Voor Henry:</i><br>Hallo Henry, wat voor ama (type, kleur) heb jij? Ik woon ook in Nieuwegein en vind het wel leuk om te weten wie ik nou eigenlijk tegenkom als ik zwaai <br>Groetjes,<br><i>Marko</i> ('67 combi lichtgroen AE....)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.