olielek

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 12:06 #56143 door
olielek is gemaakt door
Ik ben nu (bijna) ten einde raad. Mijn b20 a (voorzien van een volvo Amazon 1968 2drs) blijft maar olie lekken. Inmiddels heb ik de voorste keerring vervangen (vilt) de achterste keerring laten(!) vervangen door een modern rubber systeem, nieuwe kleppendeksel pakking, nieuwe benzinepomppakkingen, en u raad het al, door al deze gaten en kieren blijft olie lekken. Ik begin te vermoeden dat het niet zozeer de pakkingen zijn die slecht zijn, maar ik krijg het idee dat ik het probleem elders moet gaan zoeken, maar waar??? Tevens is de slang die van de carterontluchting naar de luchtfilter loopt ook altijd vet en vies en deze voorziet mijn luchtfilter van een mooie zwarte laag olie....(!) Ik hoop met behulp van dit forum wat vermindering te brengen in mijn persoonlijke milieuvervuiling. Grt, Thijs

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 12:36 #63166 door
Beantwoord door in topic olielek
Ik vrees dat je te veel druk in je onderblok hebt.Lijkt er op dat je zuigerveren versleten zijn en dat een revisie hard nodig is..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 12:38 #63165 door
Beantwoord door in topic olielek
als alle kieren blijven lekken, is dat geen toeval, maar m.i. een gevolg van een te hoge druk in het blok. als de compressie nog voldoende is en er dus niet al te veel druk weglekt langs de cylinderwand, zou je kunnen denken aan een verstopte (carter) ontluchting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 12:52 #63164 door
Beantwoord door in topic olielek
Hoe kom ik achter een verstopte carter ontluchting, maw, wat doe ik eraan, hoe controleer ik het... De compressie is ergens in de buurt van 10.5 - 11.0...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 13:47 #63163 door
Beantwoord door in topic olielek
de compressie klinkt in ieder geval hoopvol. zelf kocht ik destijds een '65 AMA/B18 met copressie van alle 4 de cyl. <8. geen noemenswaardige lekkage na vervanging van het vilt door rubber. de carterontluchting zit aan de zijkant van het blok, schuin boven de verdeler en ziet er uit als een rood metalen doosje met hetzij een pijp naar beneden, hetzij een rubber slang die (waarschijnlijk) naar het inlaatspruitstuk loopt. het 'doosje' laat zich eenvoudige verwijderen. zit er een pijp aan, dan zal je ook even onder aan het motorblok een moertje los moeten draaien. controle dmv doorblazen, kan gewoon mbv je eigen longvolume. kijk ook even naar de olievuldop. die moet ook kunnen 'ademen'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 15:06 #63162 door
Beantwoord door in topic olielek
Welke viscositeit motorolie gebruik je?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 15:28 #63161 door
Beantwoord door in topic olielek
Ik gebruik (meestal) een huismerk van Brezan speciaal voor klassiekers. die is 20w60.Hiervoor zat er (peperdure) Millers in, maar die ligt in middels ergens tussen utrecht en eindhoven op de a2 ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 15:56 #63160 door
Beantwoord door in topic olielek
Zitten je ontluchtingspijpen wel op de juiste manier aangesloten?Pijpje vanaf de zijkant van het blok, vanaf de olievuldop. Of te wel kijk de ontluchtings eens goed na. De overdruk komt ergens vandaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 16:21 #63159 door
Beantwoord door in topic olielek
Loopt een slang van de carterontluchting naar de achterzijde (carburateurzijde) van de luchtfilter en een slang van de olievuldop op de kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk.Verder loopt er ook nog een slang naar de rembekrachtiger.....(die 's morgens nog best wat tijd nodig heeft om lekker te werken)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 16:26 #63158 door
Beantwoord door in topic olielek
Vreemd, nu ik erover na denk, weet ik het niet zeker meer, ik zal vanavond eens kijken (zoveel uren onder de kap gehangen, kan het blok dromen en toch kan ik het nu niet met 100% zekerheid meer zeggen. Ik weet alleen zeker dat er 3 rubberslangen over het blok heen lopen.Even voor de zekerheid...hoe moet het zitten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD