Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2024 12:30 #1046159 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Mooi werk Rutger!

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Meer
14-09-2024 13:20 - 14-09-2024 13:20 #1046649 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Na een drukke laatste periode voor mijn vakantie, de vakantie, de boekhouding en een klein festival, heb ik het werk aan de Volvo weer opgepakt. Tussendoor heb ik een paar kleine onderdelen ontroest en geverfd, maar dat mag geen naam hebben. Op mijn terugweg vanuit Zwitserland ben ik langs het clubmagazijn gereden en heb ik nog een groot stuk plaatwerk opgehaald voor het deel achter de voorportier tot achter het achterruit aan de bestuurderszijde.

​​​​​​Gisteren ben ik weer verder gegaan met het uitslijpen van oude stukken plaatwerk en de dorpel, om het inlasdeel (a-stijl met dorpel er aan) te kunnen passen dat ik heb gekocht. 

Een merkwaardige situatie doet zich voor, ik zal het uitleggen. 

Hieronder zie je de overgang parafan/a-stijl bestuurderszijde van mijn auto.
Je ziet hier dat de plaat die de bovenkant van de parafan vormt, een verzetje heeft ter hoogte van het bovenste deurscharnier. Op deze plek 'duikt' de plaat die de zijkant vormt (waar ook het spatbord aan vast zit) onder deze bovenste plaat, en zijn deze twee delen op elkaar gepuntlast. Beide platen hebben dus een verzetje en zodoende ontstaat er een soort geultje. De twee gaatjes zijn voor de klemmetjes van de sierlijst, die dit geultje afdekt. De plaat die onder de bovenste plaat verdwijnt, gaat binnenin omhoog door en zit daar aan de een verticale plaat gelast die het interieur vormt. 

   
Het geultje.

Nogmaals, maar van voren. Je ziet hier dat de onderste plaat (het verroeste deel) door loopt onder de bovenste plaat door. 
 
En zo ziet het er uit met de sierlijst. Het geultje valt helemaal weg onder de lijst.

Nou was het inlasdeel dat ik had gekocht een beetje anders en ik had ook al geconstateerd dat dit geultje ontbreekt in een stuk dat ik uit een andere (erg gare) auto had geslepen. Aan de buitenkant leek er bij dit uitgeslepen deel helemaal geen verbinding te zijn tussen een buiten- en binnenplaat, maar kon je aan de binnenkant wél zien dat er een binnen- en buitenplaat waren, en gek genoeg moesten die dus op een plek splitsen in vanuit één plaat naar twee platen. Ergens moest dus een verbinding zijn. Zie hieronder wat ik bedoel.  waren.  
Geen geultje.

Ik heb de staalborstel op de slijper er bij gepakt, in het vermoeden dat ik ergens plamuur ging vinden, maar tot mijn verbazing zie ik dat Volvo twee verschillende fabricageprocessen heeft gebruikt. De verbinding zit bij dit deel uit de andere auto veel hoger, en is opgevuld met tin. De sierlijst zit eenvoudigweg middenin de plaat vast geklemd in twee gaatjes. 

 
Je ziet hier duidelijk dat er hier een puntlasverbinding is gemaakt tussen de boven- en onderplaat, maar op een andere plek dan in mijn carrosserie, en in plaats van het ontstane 'geultje' af te dekken met een sierlijst, is er hier gekozen om de ontstane verbinding af te dekken met tin en in vorm te schuren. 
 
Idem. 

Ik sta nu voor de keuze om te kijken hoe ik eea ga doen aan de kant die ik ga inlassen en ik heb het het liefst aan beide kanten gelijk, maar ik vond het een opmerkelijke constatering dat Volvo twee fabricageprocessen heeft gehad hierin. Ik vermoed dat het vertinnen en rond schuren te arbeidsintensief is geweest en men later de keuze heeft gemaakt om het zo te doen zoals het in mijn carrosserie zit, bij wijze van kostenbesparing. 

Zijn er meer mensen die dit verschil eens is opgevallen? En hoe zit dit bij jullie katteruggen?

Zie hier nog een proefpassing:

Voor ik verder kan moet ik de binnendorpel namaken, het hoekijzer en in zetten waar de vloer op rust en een stuk vloer repareren. Dus inlassen duurt nog even. Verder vermoed ik dat bij het inlasdeel het horizontale deel van de dorpel iets te veel omhoog wijst en dus wat naar beneden gedrukt moet worden. Ik zou eens bij een andere Katterug moeten gaan kijken.. 


​​
​​​
 
Laatst bewerkt 14-09-2024 13:20 door Rutger Peereboom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14-09-2024 16:18 #1046650 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Dag Rutger, volgens mij is het zo (afgaande op de ervaring met mijn eigen PV544) dat bij de eerste serie van de PV544, dus die met de B16 motor en 6 volt systeem, het geultje ontbreekt. Ik heb het tenminste aan beide kanten niet. Het plaatwerk is gewoon vlak. Ook is de voorzijde aan de binnenkant van de motorkap anders en is de bevestiging van de motorkap aan het front anders dan bij de latere PV544. Deze constructie is volgens mij identiek aan de PV444.

Ik heb het vermoeden dat vanaf de PV met de B18 motoren en het 12 volt systeem wijzigingen aan de carrosserie zijn aangebracht. Het geultje waar je het over hebt is er één van, de andere is een gewijzigde motorkap met scharnieren en veren. Ik ben er ook achter dat de binnenplaat van de portieren aan licht afwijken.

Groet,

Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Meer
14-09-2024 16:22 #1046651 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hee Rik, 

Dat is erg goede informatie! Klinkt inderdaad logisch dat ze tegelijk met dat soort veranderingen dit ontwerp ook hebben aangepast. Goed om te weten. Ik vind dit soort dingen altijd wat mysterieus en wil dan graag weten hoe het zit, dus bedankt voor je info!

Rutger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD