Stevens 1974 Volvo 144 GL

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2020 18:09 - 17-01-2020 18:10 #186669 door Steven340
Stevens 1974 Volvo 144 GL is gemaakt door Steven340
Na m'n inleiding in dit topic: www.volvokv.nl/forum/motor/29325-restric...volvo-140-b20#186659
Zal ik even een topic maken over de auto zelf.

Is wel echt een project, eerst maar eens techniesch helemaal goed maken, dan is daarna de carrosserie aan de beurt.
In de tussentijd een hoop bestaande roest conserveren met RX5

De vorige eigenaar was Beun de Haas, en dat is op veel plekken goed terug te zien.
Deze auto is naar vermoede ook als donor gebruikt. Er missen een hoop onderdelen.








En er zitten blauwe stoelen onder de hoezen :huh:






Motortje druk mee bezig.
Carburateurs gaan er ook af, uitlaat is zo lek als een zeef, hoop moeren zit geen zeskant meer op en de gasstang is ook een hoop aan geklooid.






Vond de choke ook erg zwaar gaan. Bijna niet te bedienen, hoort ook niet zo te zitten denk ik.
Laatst bewerkt 17-01-2020 18:10 door Steven340.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2020 18:10 #186670 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL
En helaas lijkt het erop dat de overdrive niet meer aanwezig is.
Die wil ik er wel heel graag onder terug hebben, dat wordt zoeken....




De plek waar volgens mij de schakelaar hoort te zitten van de overdrive.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2020 23:24 #186678 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL
Beste Stevens, ik heb nog een bak met een ovedrive liggen M41 echter is wel versleten. (ik dacht dat het een Joverdrive is)
Overdrive werkte nog steeds had SAE50 in de bak zitten van Kroon.
Echter ik woon op de Filippijnen.
Ik zou er graag een M40 voor terug willen hebben.
Kosten van versturen voor jou rekening, voor de bak buiten de M40 bak hoef ik niets te hebben.


m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-01-2020 23:37 #186679 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL
Steven, wat een ontzettend leuk stuk om te lezen! Heel veel succes met het ont-beunen! En blijf update'jes doen!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2020 08:41 #186681 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL

Johan Geers schreef : Beste Stevens, ik heb nog een bak met een ovedrive liggen M41 echter is wel versleten. (ik dacht dat het een Joverdrive is)
Overdrive werkte nog steeds had SAE50 in de bak zitten van Kroon.
Echter ik woon op de Filippijnen.
Ik zou er graag een M40 voor terug willen hebben.
Kosten van versturen voor jou rekening, voor de bak buiten de M40 bak hoef ik niets te hebben.


m.vr.gr.

Johan Geers


Hoi Johan

Bedankt voor je aanbod, ik denk er even over na, weet niet wat er nu onder de mijne zit? Als dat een beetje makkelijk te zien is op de foto's. Is een overdrive altijd gekoppeld aan een M41 bak, of is het als optie?
De bak die er nu onderzit schakeld erg soepel, is niets mis mee. Als ik daar bij wijs van spreke een overdrive achter kan hangen? Zal er ook een kortere cardanas achter moeten lijkt me?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
18-01-2020 23:33 - 18-01-2020 23:34 #186688 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL
Hoi Steven; een M41 is een bak met overdrive, een M40 is een 4-bak. Een M41 heeft een langere uitgaande as met een aandrijving erop om de overdrive oliepomp aan te drijven. In de documentatie op de site maar ook op internet staat er genoeg over te lezen. M41 bakken met overdrive worden nog wel eens te koop aangeboden, maar ook gereviseerd aangeboden bij verschillende aanbieders, waaronder de shop van de vereniging. en je hebt idd een korte aandrijfas nodig. Revisie is overigens een kostbare aangelegenheid.

gr. Cor.
Laatst bewerkt 18-01-2020 23:34 door Cor Kraaijeveld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2020 00:14 #186691 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL
Een kortere aandrijfas heb ik ook en een schakelaar voor aan de stuurkolom maar het is allemaal van een Amazone.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2020 18:27 #186710 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL

Cor Kraaijeveld schreef : Hoi Steven; een M41 is een bak met overdrive, een M40 is een 4-bak. Een M41 heeft een langere uitgaande as met een aandrijving erop om de overdrive oliepomp aan te drijven. In de documentatie op de site maar ook op internet staat er genoeg over te lezen. M41 bakken met overdrive worden nog wel eens te koop aangeboden, maar ook gereviseerd aangeboden bij verschillende aanbieders, waaronder de shop van de vereniging. en je hebt idd een korte aandrijfas nodig. Revisie is overigens een kostbare aangelegenheid.

gr. Cor.


Ok helder, eerst maar eens de motor in orde en dat hij rijdt.
Daarna ga ik m'n aandacht op de bak vestigen.

Inmiddels een nieuwe uitlaat (voorpijp) gescoord, behoorlijk lang ding.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2020 22:01 #186712 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL
Vanavond nog een laatste startpoging geprobeerd, auto stond alweer even een tijdje buiten.
Op gas niet willen starten, kan ook zijn dat het te koud was.
Op remmenreiniger wilde hij wel maar pakte niet door.
Inmiddels wel nieuwe puntjes, bougies en verdeler + rotor + kabels.
Timing moet ik nog checken.

Inmiddels in m'n verwarmde garage geduwd, kan ik daar op m'n gemak de carburateurs eraf halen en de uitlaat vernieuwen.

Vond dit draadje op het wereld wijde web:
volvo-122s.blogspot.com/2012/08/rebuildi...s6-carburetters.html

Na aanleiding daarvan deze revisie set besteld uit de UK:
sucarb.co.uk/rebuild-kit-for-hs6-carbure...lications-11871.html

Uiteraard volgen er dan foto's ;)

Dan nog brandstof tank en leidingen controleren.

Kan hij daarna hopelijk fatsoenlijk op benzine starten, viel me nu ook op dat de slangetjes missen aan de onderkant van de carburateur.
Die zitten gelukkig in de revisie set.
Afstellen besteed ik uit, heb ook geen flow meters om ze op elkaar in te spelen.
Garage zit gelukkig om de hoek.

En als hij dan goed op benzine loopt, de gasinstallatie controleren / afstellen.


Mis nu alleen nog de volgende onderdelen, zoals in de eerste post te zien is op de foto's, het complete gasmechaniek wat op het spruitstuk geschroefd zit, waar de gaskabel en hefboompjes aan vast zitten.
En de choke bediening / mechaniek achter het dashboard. Waar hij van één kabel splitst naar twee.
Wie kan mij daar aan helpen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-01-2020 23:55 #186714 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stevens 1974 Volvo 144 GL
Beste Steven, voor het afstellen van SU carburators staat genoeg op Youtube, misschien dat dat je verder kan helpen met dingen zelf te doen.


succes


Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD