Restauratie1800ES
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Minder
Meer
23-04-2015 17:06 #150709
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Restauratie1800ES is gemaakt door Ed van der Zee
Ik ben begonnen met de restauratie van de ES, het is een project waar je ff moet doorzetten...
De wagen is slecht, maar ja het is wel een ES, dus alle bodydelen aangekocht en op de zetbank tussendorpel 1,2 & kokerbalkdeel 2,0 mm gemaakt.
Allereerst een spit gemaakt, zodat je de body 360 graden kunt draaien en altijd in een comfortabele manier kunt werken.
Eerst slijpen, slijpen....help !
Dan weer heel veel zetten, lassen, eerst de tussenendorpel
Passen en meten is heel belangrijk om de boel weer op te bouwen, het plaatwerk is matig van pasvorm dus veel aanpassen.
Hier gaat de buitendorpel er weer op
Ook de kokerbalk had een slechte plek, dan is een zetbank erg makkelijk..
Dan kan ook de dwarssteun er weer op, dan zijn er vier nieuwe lagen gelast..
Inmiddels voorste deel dorpel gezet en hier zie je mooi de opbouw
Mijn maat Tjalle is erg goed drie dimensioneel en dat heb je ook wel nodig.
Hier last hij het schermdeel erin, deze klus is klaar
De wagen is slecht, maar ja het is wel een ES, dus alle bodydelen aangekocht en op de zetbank tussendorpel 1,2 & kokerbalkdeel 2,0 mm gemaakt.
Allereerst een spit gemaakt, zodat je de body 360 graden kunt draaien en altijd in een comfortabele manier kunt werken.
Eerst slijpen, slijpen....help !
Dan weer heel veel zetten, lassen, eerst de tussenendorpel
Passen en meten is heel belangrijk om de boel weer op te bouwen, het plaatwerk is matig van pasvorm dus veel aanpassen.
Hier gaat de buitendorpel er weer op
Ook de kokerbalk had een slechte plek, dan is een zetbank erg makkelijk..
Dan kan ook de dwarssteun er weer op, dan zijn er vier nieuwe lagen gelast..
Inmiddels voorste deel dorpel gezet en hier zie je mooi de opbouw
Mijn maat Tjalle is erg goed drie dimensioneel en dat heb je ook wel nodig.
Hier last hij het schermdeel erin, deze klus is klaar
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
23-04-2015 17:24 #150710
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Restauratie1800ES
Zo, mooi werk Ed en Tjalle. Deze ga ik zeker volgen :idea:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-04-2015 17:32 - 27-04-2015 23:30 #150711
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie1800ES
We lassen veel Volvo's en er zijn vaak fouten gemaakt die je opbreken... zoals de afwateringsgaten laten verstoppen door overmatige tectyl en vuil, ook wil men wel eens een dorpel helemaal dichtbakken.
Origineel zitten er afwateringskanalen in het plaatwerk, hier zie je bij de net nieuw ingelaste dwarsbalk hoe dat simpel kan.
Ook is het belangrijk dat bij grote klussen, de wagen zijn vorm kan houden, hiertoe lassen we - tijdelijk - balken in de portier opening, gedurende het herstel van de dorpel en kokerbalk, dan gaan de deuren straks nog gewoon dicht...
Helaas wordt het originele plaatwerk steeds zeldzamer en zijn de prijzen voor 1800 reparatiedelen exorbitant duur.
Dus veel zelf maken en af en opletten als er wat wordt aangeboden.
Origineel zitten er afwateringskanalen in het plaatwerk, hier zie je bij de net nieuw ingelaste dwarsbalk hoe dat simpel kan.
Ook is het belangrijk dat bij grote klussen, de wagen zijn vorm kan houden, hiertoe lassen we - tijdelijk - balken in de portier opening, gedurende het herstel van de dorpel en kokerbalk, dan gaan de deuren straks nog gewoon dicht...
Helaas wordt het originele plaatwerk steeds zeldzamer en zijn de prijzen voor 1800 reparatiedelen exorbitant duur.
Dus veel zelf maken en af en opletten als er wat wordt aangeboden.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 27-04-2015 23:30 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-04-2015 21:50 #150716
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Restauratie1800ES
Wow, dat is grondig!
Hoe heb je de oude tectyl er zo mooi af gekregen?
Een quick fix (bijv. droogijsstralen?) of gewoon geduldig handwerk?
Hoe heb je de oude tectyl er zo mooi af gekregen?
Een quick fix (bijv. droogijsstralen?) of gewoon geduldig handwerk?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-04-2015 22:05 #150773
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie1800ES
Gewoon het geduldige handwerk, verflagen met afbijt, tectyl met de beitel en de laatste beetjes met ontvetter.
Als je hoofd vol zit is dit een geweldige remedie, ik noem dat therapie....
Als je hoofd vol zit is dit een geweldige remedie, ik noem dat therapie....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-04-2015 10:29 #150786
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Restauratie1800ES
Nou, als je nog iemand weet die in therapie wil...
Ik heb nog wel zo'n klusje.
Ben benieuwd naar de vervolg updates!
Ik heb nog wel zo'n klusje.
Ben benieuwd naar de vervolg updates!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
26-04-2015 11:51 #150788
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Restauratie1800ES
Hallo Ed (en Tjalle natuurlijk :lol: ),
Wat een mooie klus om te zien!
Goede aanpak, zo'n draaispit is een enorme verlichting van het werk, het scheelt nogal of je boven je hoofd ligt te werken of dat je lekker op werkhoogte bent.We zijn (net als de auto's waar we aan werken) immers geen 18 meer .
Heb je door ervaring een planning hoeveel uur er in de resteauratie gaat zitten?
Mensen vragen het mij wel eens maar ik kan er nooit iets zinnigs over zeggen.
Ik ga de klus met plezier volgen in elk geval.
groet, Jan
Wat een mooie klus om te zien!
Goede aanpak, zo'n draaispit is een enorme verlichting van het werk, het scheelt nogal of je boven je hoofd ligt te werken of dat je lekker op werkhoogte bent.We zijn (net als de auto's waar we aan werken) immers geen 18 meer .
Heb je door ervaring een planning hoeveel uur er in de resteauratie gaat zitten?
Mensen vragen het mij wel eens maar ik kan er nooit iets zinnigs over zeggen.
Ik ga de klus met plezier volgen in elk geval.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-04-2015 23:28 #150862
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie1800ES
Ja, we hebben een schatting gemaakt voor het laswerk en dat is erg lastig.
Samen met Tjalle ben ik de ES gaan bekijken, de eigenaar heeft alle verf en kit er af gehaald en dan kun je het aardig zien.
Natuurlijk is ervaring met deze klussen enorm belangrijk, het valt namelijk altijd tegen.
Ik neem 15% stelpost marge op in het plan.
Bij de 1800 zijn bijna altijd die hoeken voor de deur rot, daar komen bijelkaar;
Bodemplaat met dwarsbalk, binnendorpel, buitendorpel, kokerbalk en scherm.
Doordat er een tussenscherm verticaal voor zit ingeschroefd, ontstaat een loze ruimte waar zand en troep zich ophoopt
Er is wel een smalle afvoeropening, maar deze raakt snel verstopt en dan krijgt roest - ongezien - vrij spel.
Zo'n hoek bij de 1800 kom je niet zo maar bij, vervangend plaatwerk is duur, dus we maken veel plaatwerk wat niet direct in het zicht zit zelf.
feitelijk sta je voor de keuze het scherm er helemaal af te halen of alleen de onderzijde.
Aangezien er maar heel weinig aan de wagen is gelast, lees verpest, was hier herstel relatief simpel.
Overigens we maken standaard grotere afwateringsopeningen.
We proberen zo veel mogelijk de zichtlijn intact te laten, zeg maar waar je tegenaan kijkt als je om de wagen loopt.
Daar is het zaaks de overgangen intact te laten.
Als er daar gelast moet worden zijn we erg kritisch op pasvorm van vervangend plaatwerk.
Liefst origineel, want de pasvorm van het aftermarket plaatwerk is slecht.
Gelukkig heb ik in de afgelopen jaren veel plaatwerk kunnen verzamelen, recent nog een front en scherm via Robert Straatman uit Zweden kunnen halen.
Samen met Tjalle ben ik de ES gaan bekijken, de eigenaar heeft alle verf en kit er af gehaald en dan kun je het aardig zien.
Natuurlijk is ervaring met deze klussen enorm belangrijk, het valt namelijk altijd tegen.
Ik neem 15% stelpost marge op in het plan.
Bij de 1800 zijn bijna altijd die hoeken voor de deur rot, daar komen bijelkaar;
Bodemplaat met dwarsbalk, binnendorpel, buitendorpel, kokerbalk en scherm.
Doordat er een tussenscherm verticaal voor zit ingeschroefd, ontstaat een loze ruimte waar zand en troep zich ophoopt
Er is wel een smalle afvoeropening, maar deze raakt snel verstopt en dan krijgt roest - ongezien - vrij spel.
Zo'n hoek bij de 1800 kom je niet zo maar bij, vervangend plaatwerk is duur, dus we maken veel plaatwerk wat niet direct in het zicht zit zelf.
feitelijk sta je voor de keuze het scherm er helemaal af te halen of alleen de onderzijde.
Aangezien er maar heel weinig aan de wagen is gelast, lees verpest, was hier herstel relatief simpel.
Overigens we maken standaard grotere afwateringsopeningen.
We proberen zo veel mogelijk de zichtlijn intact te laten, zeg maar waar je tegenaan kijkt als je om de wagen loopt.
Daar is het zaaks de overgangen intact te laten.
Als er daar gelast moet worden zijn we erg kritisch op pasvorm van vervangend plaatwerk.
Liefst origineel, want de pasvorm van het aftermarket plaatwerk is slecht.
Gelukkig heb ik in de afgelopen jaren veel plaatwerk kunnen verzamelen, recent nog een front en scherm via Robert Straatman uit Zweden kunnen halen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 746
30-04-2015 12:24 #150954
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Restauratie1800ES
Ziet er goed uit, gaat helemaal goed komen.
Mooi dat alles blank is dan weet je ook zeker dat je alle slechte plekken te pakken hebt.
Succes.
Mooi dat alles blank is dan weet je ook zeker dat je alle slechte plekken te pakken hebt.
Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 233
30-04-2015 13:36 #150955
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Restauratie1800ES
Mooi werk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.