- Berichten: 109
Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
https://lh3.googleusercontent.com/-kAzNOyMDaxYngQse4GSqOSo_6BHnAy_wXOET907cm6TajFJizArm1nzoFopaC5ye5kDD7gLN2oca8wDhaQHnr2ijs7buPnKRSSkXu3zIHJnjWesvRN37R4m8aASmywRwiUliYyqIlsLtlm0gmdNHTsv6nYQwHVSnsBlfb7DwubpZzYC5NlT2CWHsmu9OjBMAVSUaXkW8BnzroXjf1gBxOAPpmPlxRUJUzSpKl4Dr-Mv1nj-C-aXdNlNtDmKGitRhsCMI_KdkmikPA0hCZMCGkFH9C1eoCyZhaOxCg21-WH4SP8LtERuPpZlk7M1hIuzAx_w5aQ0EzRw2oe7rLe_aqWLXGhDU3YApvsiUMZbKbZqWZHOA1lXnT4CcsMZjds9g4rZEsv249DBynVKPPQ3W1xVRdYVy9GHnQLSsQTZ6IfPFJsdAtQ14mFLOd4yqVoKhWb0EGDvmZ0bKunp2hv32EVYOHmiC7nkeY6ugaoUlywpWu7_ho4sBzyRnHWb9H5H7_hoFe5J9taJ3dLttJSzBd9rwrQjOuBPppOW5oKq6unaOK1VhS0U5Q6BDFs75WRO=w594-h590-no
Verder heb ik heel veel geluk gehad dat ik een perfect 80mm klokje vond op de beurs wat precies past in mijne. En met zowel oliedruk (geeft een duidelijke indicatie van de motortemperatuur) en laadstroom.
https://lh3.googleusercontent.com/4OmPum1ey2ZfG94oDRFn_mU2I-9zlS7Z6UA91HTbkXxz-D1IWdQbscSSktTo-RKFiD5uMf5qCoswbk0gHAo4HO92iKZxNdwMrIc7EocLsgSLjNr4hHsiy_uW_hFm2j78GMzAApAMF_VpPMdW1NA8U27LHiBlXPevDyr-SFVGDAmj4f6mlZDYzjYUDUd0lblipz4a-tw26lQDEoDdW50c6K5FdEM1Cgi2hDTsr5m7WoFdYMML619L7wSea913HUVOM6m0CoKs7SQUUy2uWuFDnbC0-IPDyf9vDzxzEd3XSy65f7VNZtl3NjsbaLqBgdl2RPyheQgRtXFQxTNyawdFkbrvDz7Z0uRME5AIP1e2oPd02RW8NFVEJ5zYdSHTcPjNGUbmanEUwi-GWuLYgdtLwQaBoElcHGieGaaFGGwtK8jmIDiURvRQoAJ2lhinJgrAg3vIzOhGe6DiVsSwOj9r9yFL4_oLXU5lZ6Y2zPgtu2HHcnTWV4nD5GgeVqMcRjOaD9eQ02r_yGv_invctjfzklrH9nm36R8VZzUzHilAY7JJ4X4x9n_lO27gYKZg7YV-=w756-h761-no
Ik moet zeggen dat nu ik het weer lees, ik er zelf ook weer enthousiast van word en zin krijg zelf ook een Ama 6i te bouwen. Blijf zo doorgaan en kom er eens mee naar de beurs!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Mooi metertje trouwens!
Werkt deze met nog met een olieslangetje of werkt hij met een druksensor?
Zo'n ampèremeter moet je trouwens wel met dikke kabels aansluiten omdat alle stroom er doorheen loopt!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
- Berichten: 109
Voor de laadstroom meter heb ik inderdaad dikke kabels getrokken van 6mm² en je moet hem volgens dit schema aansluiten voor een correcte werking: www.vdo-instruments.com/media/in ... mmeter.pdf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Je mag hopen dat die lage waardes bij warme motor zijn te wijten aan een verkeerde sensor, anders zou je motor wel eens versleten kunnen zijn..."Gijs Kirkels" schreef:
Hij begint bij koude motor boven 4 bar en zakt tot een half als hij warm is. Hij werkt met een sensor maar ik heb waarschijnlijk niet de goede omdat het lampje af en toe aan gaat als ik van de snelweg kom..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
- Berichten: 490
Dit dus, drukmeter meet druk, niets anders. Dat de motortemperatuur op een of andere manier in relatie staat met de oliedruk is best mogelijk, maar zeker geen duidelijke aanduiding."Hans Latenstein" schreef:
Een oliedrukmeter geeft volgens mij een indicatie aan van de oliedruk -al dan niet duidelijk- maar zeker géén duidelijke indicatie van de motortemperatuur
Als jou druk zover weg valt bij warme motor heb je een serieus probleem. Het opkomende lampje is ook een indicatie.
De motor hoeft niet per se versleten te zijn, er kan ook iets mis zijn met de pomp, in ieder geval krijg je een gebrekkige smering wat tot veel grotere motor schade kan leiden.
Inderdaad wel een mooie meter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 884
Bij koude motor ligt de druk stationair veel hoger rond de 2 a 3 bar. bij warme motor zakt deze terug tot 0,8 bar.
Zowel met koude als warme motor zit ik bij alles boven stationair bij dezelfde constante druk. ik heb al een tijd niet meer gereden maar dacht dat dit rond de 6 bar lag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
- Berichten: 109
@Ivo Van Antwerpen: Het is geen exacte waarde maar wel degelijk een goede aanduiding. De olietemperatuur staat veel dichter bij de motortemperatuur waar het eigenlijk om gaat, en je ziet dan ook dat bijvoorbeeld de watertemperatuur veel sneller hoog is als wanneer de oliedruk lager is. Dan is het dus een duidelijkere aanduiding van de temperatuur, en bovendien heb je ook meteen de druk natuurlijk waar met een olietemperatuursensor alleen de temperatuur word gemeten.
Denk maar aan de frietpan; hoe warmer de olie hoe dunner, en dus kan hij makkelijker rond gepompt worden waardoor de druk zakt
P.S. ik zal eerstvolgende keer wat foto's maken onder het rijden, maar hij staat momenteel in een stalling totdat er definitief niet meer word gestrooid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 884
Bij normaal rijden levert de oliepomp een veel te hoog debiet, dit wordt door het overdukventiel teruggebracht naar 6 bar.
dit geld voor zowel koud als warm. Bij rijden heb ik geen verschil in druk tussen warm en koud.
Dus bij een koude motor zullen er meer liters/min door het overdukventiel gedrukt worden omdat de olie dikker is en niet (lees minder) door de motor heen gepest zal worden. Wanneer de motor warm is, en de olie dun, zal er meer tussen de lagerschalen en dergelijke geperst worden en dus minder liters/min door het overdrukventiel worden geperst.
Daarnaast gaat mijn oliedruk lampje nooit stationair aan, ook niet bij 0,8 bar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wessel Renken
- Elite lid
- Berichten: 265
super blij mee!
voor het oog is het iets minder maar daar gaat aan gewerkt worden
De grootste reden waarom ik hem eigenlijk gekocht heb is hiervoor:
Er ligt namelijk een Ford Sierra 2.0 blok in :twisted:
Loopt als een trein, en kan daardoor ook heerlijk met het verkeerd meekomen.
Is er netjes ingebouwd en rijd op gas
De bodem is keihard dus daar heb ik de komende jaren geen omkijken naar
Zoals ik al zei moet er wel wat aan het in en extrieur gebeuren.
De voorstoelen zijn van een ander type Volvo die er natuurlijk weer uitgaan.
De volledige bekleding word weer zwart, alleen ben ik nog opzoek naar zwarte hoezen voor de rugdelen van de voorstoelen.
Wat er voor de rest allemaal aan gaat gebeuren laat ik wel zien in de volgende updates :mrgreen:
Hier ben ik vandaag maar gelijk mee begonnen. Alvast een paar onderdelen van mijn vorige Amazon maar toegepast op de nieuwe
De voorbumper van de vorige was nog in goede staat, de achterbumper wat minder dus daar ga ik nog een andere voor halen.
De rozetten heb ik er vanaf gehaald, vind ik zelf wat strakker
Terug van weggeweest.
Morgen maar weer verder knutselen :mrgreen:
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.