- Berichten: 932
Dashboard
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
09-02-2013 20:24 #123264
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Dashboard is gemaakt door Teun van Popta
Hallo Volvo-vrienden,
Er is eindelijk weer eens iets klaar en dat is altijd mooi. Ik vind het zelf zo mooi dat ik het graag met jullie wil delen.
De geschiedenis: In april wordt het al weer drie jaar geleden dat mijn zoon en ik onze Amazon kochten voor deelname aan klassieke rally’s. Behalve de “Tulp” van 2011 hebben we nog niet veel gedaan, maar dit jaar wordt beter. De 60e Tulpenrallye staat op het programma waarna er nog wat korte ritten gaan volgen.
De Amazon had al heel snel mijn hart gestolen en ik wilde er iets speciaals van maken.
Een van de dingen die moest veranderen was het dashboard. Ik wilde naar ronde meters omdat ik dat op een hele oude foto uit de zestiger of zeventiger jaren had gezien en eindeloos fraai vond. Het plaatje heb ik niet eens meer (was ooit op het www voorbij gekomen) en toen ik ging nadenken wist ik ook niet meer precies hoe de meters er uit zagen. Bij verder zoeken kwam ik op R-sport meters uit, zoals die in de 200-serie zaten. Die zagen er alleen net iets te modern uit en waren net zo zeldzaam als een maagd op Ibiza. Ik ging ten rade bij de firma van Putten & Sons in Rotterdam die ook in staat zijn om wijzerplaten via een of ander fotografisch proces na te maken. En toen gebeurde het ongelooflijke: de heer van Engelen (medewerker van van Putten) vertelde me dat hij op zolder nog wat had liggen. Dat was een compleet set, in nieuwstaat verkerend, set meters waarvan ik later leerde dat dit uit een 140GT kwam, maar begin zeventiger jaren ook in een paar Amazons terecht gekomen was. Dat was dus kat in ‘t bakkie voor een heel redelijk bedrag.
Alle dashboards die ik had gezien waren alleen niet naar mijn zin: opgeschroefde plaatjes, slechte passing, allegaartje van schakelaars. Dus dan maar wat zelf gemaakt: teller-unit er uit en het opstaande randje afgeslepen met de Dremel. Plaat van 1 mm staal er aan gelast en pas gemaakt onder het dekje. Gaten voor de meters gemaakt met een 52 en 80 mm pons. Alle gaten van de overbodige schakelaars dichtgelast.
Prachtig gespoten (46) door van den Berg autoschade in Vlissingen.
Van messing nieuwe sierstrips gemaakt. Boven de meters een smal stuk. Daar kon ik geen boutjes aan (hard)solderen zodat ik dit stuk maar met vijf M1 boutjes heb vastgezet. Om hier de moertjes op te krijgen moet je zeker 48 uur op nulpromillage zitten. De strips zijn overigens verchroomd bij de firma Galviron. Leek betrouwbaar, maar net zo waardeloos als de meeste verchroombedrijven. Zes weken levertijd werden er tien en toen was het nog twee weken soebatten en smeken voordat het naar mijn huis werd gestuurd. Geen aanrader.
De draadeindjes op de strips waren niet gemaskeerd zodat gewone M4 boutjes niet meer pasten.
Bij Patrick Saes kon ik M4,5 moeren kopen waarmee de boel nu vastzit.
Het eindeffect maakte mijn zaterdag in ieder geval perfect!
Het volgende project wordt de electra. Er moeten een aantal relais’ bij (ver- en breedstralers, overdrive). De bekabeling wordt van TEFZEL-kabel. Dat komt uit de luchtvaart en heeft een PTFE ommanteling die maakt dat de isolatie een veel hoger smeltpunt heeft. Nader bericht volgt.
Teun
Er is eindelijk weer eens iets klaar en dat is altijd mooi. Ik vind het zelf zo mooi dat ik het graag met jullie wil delen.
De geschiedenis: In april wordt het al weer drie jaar geleden dat mijn zoon en ik onze Amazon kochten voor deelname aan klassieke rally’s. Behalve de “Tulp” van 2011 hebben we nog niet veel gedaan, maar dit jaar wordt beter. De 60e Tulpenrallye staat op het programma waarna er nog wat korte ritten gaan volgen.
De Amazon had al heel snel mijn hart gestolen en ik wilde er iets speciaals van maken.
Een van de dingen die moest veranderen was het dashboard. Ik wilde naar ronde meters omdat ik dat op een hele oude foto uit de zestiger of zeventiger jaren had gezien en eindeloos fraai vond. Het plaatje heb ik niet eens meer (was ooit op het www voorbij gekomen) en toen ik ging nadenken wist ik ook niet meer precies hoe de meters er uit zagen. Bij verder zoeken kwam ik op R-sport meters uit, zoals die in de 200-serie zaten. Die zagen er alleen net iets te modern uit en waren net zo zeldzaam als een maagd op Ibiza. Ik ging ten rade bij de firma van Putten & Sons in Rotterdam die ook in staat zijn om wijzerplaten via een of ander fotografisch proces na te maken. En toen gebeurde het ongelooflijke: de heer van Engelen (medewerker van van Putten) vertelde me dat hij op zolder nog wat had liggen. Dat was een compleet set, in nieuwstaat verkerend, set meters waarvan ik later leerde dat dit uit een 140GT kwam, maar begin zeventiger jaren ook in een paar Amazons terecht gekomen was. Dat was dus kat in ‘t bakkie voor een heel redelijk bedrag.
Alle dashboards die ik had gezien waren alleen niet naar mijn zin: opgeschroefde plaatjes, slechte passing, allegaartje van schakelaars. Dus dan maar wat zelf gemaakt: teller-unit er uit en het opstaande randje afgeslepen met de Dremel. Plaat van 1 mm staal er aan gelast en pas gemaakt onder het dekje. Gaten voor de meters gemaakt met een 52 en 80 mm pons. Alle gaten van de overbodige schakelaars dichtgelast.
Prachtig gespoten (46) door van den Berg autoschade in Vlissingen.
Van messing nieuwe sierstrips gemaakt. Boven de meters een smal stuk. Daar kon ik geen boutjes aan (hard)solderen zodat ik dit stuk maar met vijf M1 boutjes heb vastgezet. Om hier de moertjes op te krijgen moet je zeker 48 uur op nulpromillage zitten. De strips zijn overigens verchroomd bij de firma Galviron. Leek betrouwbaar, maar net zo waardeloos als de meeste verchroombedrijven. Zes weken levertijd werden er tien en toen was het nog twee weken soebatten en smeken voordat het naar mijn huis werd gestuurd. Geen aanrader.
De draadeindjes op de strips waren niet gemaskeerd zodat gewone M4 boutjes niet meer pasten.
Bij Patrick Saes kon ik M4,5 moeren kopen waarmee de boel nu vastzit.
Het eindeffect maakte mijn zaterdag in ieder geval perfect!
Het volgende project wordt de electra. Er moeten een aantal relais’ bij (ver- en breedstralers, overdrive). De bekabeling wordt van TEFZEL-kabel. Dat komt uit de luchtvaart en heeft een PTFE ommanteling die maakt dat de isolatie een veel hoger smeltpunt heeft. Nader bericht volgt.
Teun
Bijlage dash-7.jpeg niet gevonden
Bijlage dash-6.jpeg niet gevonden
Bijlage dash-5.jpeg niet gevonden
Bijlage dash-4.jpeg niet gevonden
Bijlage dash-2.jpeg niet gevonden
Bijlage dash-1.jpeg niet gevonden
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 619
09-02-2013 21:02 #123266
door Leo Foederer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1725
09-02-2013 21:12 #123268
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Dashboard
Heel Stoer!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
09-02-2013 21:17 #123269
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Dashboard
Prachtig
zo mooi heb ik het nog niet gezien, het lijkt ook op italiaans uit de 60"s,alfa romeo b.v.
zo mooi heb ik het nog niet gezien, het lijkt ook op italiaans uit de 60"s,alfa romeo b.v.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 884
09-02-2013 22:22 #123272
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Dashboard
prachtig, maar je hebt nogal wat schakelaars. Waarvoor heb je er zoveel nodig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 932
10-02-2013 09:22 #123284
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Dashboard
Hallo Ronald en alle anderen,
Dank voor de lovende kritiek. Het is zo ontzettend leuk om dit allemaal te doen!
De schakelaars zijn allemaal nodig:
ventilator
licht klein / dim
Ruitewisser/Sproeier
Cibie ver
Cibie breed
Mistachterlicht
Benzinepomp 1
Benzinepomp 2
Overdrive
Achterruitverwarming
Dashboardverlichting
Handschoenkastje
Richtingaanwijzer
En dat moet allemaal nog aangesloten worden. Vandaag begint het soldeerwerk aan de achterzijde van het dashboard. Om de wirwar uit elkaar te houden komen er multipin connectors (IP67) aan te pas.
Als dat klaar is zal ik een nieuwe post doen.
Teun
Dank voor de lovende kritiek. Het is zo ontzettend leuk om dit allemaal te doen!
De schakelaars zijn allemaal nodig:
ventilator
licht klein / dim
Ruitewisser/Sproeier
Cibie ver
Cibie breed
Mistachterlicht
Benzinepomp 1
Benzinepomp 2
Overdrive
Achterruitverwarming
Dashboardverlichting
Handschoenkastje
Richtingaanwijzer
En dat moet allemaal nog aangesloten worden. Vandaag begint het soldeerwerk aan de achterzijde van het dashboard. Om de wirwar uit elkaar te houden komen er multipin connectors (IP67) aan te pas.
Als dat klaar is zal ik een nieuwe post doen.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maikel Groener
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 431
10-02-2013 16:15 #123310
door Maikel Groener
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Beantwoord door Maikel Groener in topic Dashboard
Dat ziet er super uit Teun.
Respect voor de manier hoe je hebt aangepakt.
Respect voor de manier hoe je hebt aangepakt.
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 746
10-02-2013 17:07 #123312
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Dashboard
Mooi gemaakt hoor petje af!
Heb je het logo VOLVO in de sierstrip laten graveren?
Heb je het logo VOLVO in de sierstrip laten graveren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-02-2013 18:18 #123314
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Dashboard
Dat ziet er gaaf uit zeg, zo wil ik het ook ongeveer bij die van mij gaan doen.
Erg mooie meters ook, soms moet je gewoon een beetje mazzel hebben!
Erg mooie meters ook, soms moet je gewoon een beetje mazzel hebben!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 932
10-02-2013 22:19 #123329
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Dashboard
@ Joost,
Ja, het Volvo-logo werd gescand en daarna op een CNC-bank in de messing strip gegraveerd. Ik heb het laten doen door Tumill-Tech in Middelburg. Dat is werkelijk een fantastisch bedrijf. Er staat een giga aantal CNC-draaibanken, maar ze kunnen ongeveer alles. Ik heb veel onderdelen laten maken op de waterstraalsnijtafel. Materiaal: wat je maar wilt. RVS hebben ze in platen die al gepolijst zijn. Ook steken van tandwielen of spiebanen is geen probleem en wat ik tot nu toe heb laten doen was ronduit spotgoedkoop. Voor mijn dubbele Webers (weer een project) hebben ze naar mijn specificatie wat gemaakt voor de gasklepbediening. Eenvoudigweg super! Dus als iemand wat wil laten maken; daar moet je zijn!
Op dit moment wordt er een paneel gesneden voor de zekeringsautomaten (van ETA) die in de zestiger jaren vaak in rallye-auto's zaten en de testbank voor motoren is in aanbouw. Alles zelf doen gaat tenslotte niet.
Teun
Ja, het Volvo-logo werd gescand en daarna op een CNC-bank in de messing strip gegraveerd. Ik heb het laten doen door Tumill-Tech in Middelburg. Dat is werkelijk een fantastisch bedrijf. Er staat een giga aantal CNC-draaibanken, maar ze kunnen ongeveer alles. Ik heb veel onderdelen laten maken op de waterstraalsnijtafel. Materiaal: wat je maar wilt. RVS hebben ze in platen die al gepolijst zijn. Ook steken van tandwielen of spiebanen is geen probleem en wat ik tot nu toe heb laten doen was ronduit spotgoedkoop. Voor mijn dubbele Webers (weer een project) hebben ze naar mijn specificatie wat gemaakt voor de gasklepbediening. Eenvoudigweg super! Dus als iemand wat wil laten maken; daar moet je zijn!
Op dit moment wordt er een paneel gesneden voor de zekeringsautomaten (van ETA) die in de zestiger jaren vaak in rallye-auto's zaten en de testbank voor motoren is in aanbouw. Alles zelf doen gaat tenslotte niet.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.