- Berichten: 17
Re-Restauratie Volvo 544 '65
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
Mahle zuigers zijn ook lichtgewicht toch?
Pas je ook de drijfstangen aan?
Mocht het binnen het budget liggen, kan je er ook een B20E kop op zetten, grotere kleppen... Eventueel kan je de kleppen NOG groter laten maken door TinusTechniek.
hallo Boele,
Lang niet gesproken. De laatste was op de beurs in Utrecht volgens mij.
Ik heb verder nog geen ervaring met Mahle zuigers. Aan de prijs te zien moeten ze wel lichtgewicht zijn. haha.
Maar ik heb bij de eerste restauratie de kop laten reviseren en daar zijn toen grotere kleppen in gekomen. Ook is toen de kop afgevlakt. Dit alles scheelt me nu dus weer. Owja ik heb toen alle drijfstangen gebalanceerd dus daar wou ik nu niks meer aan doen. Wat zou jij hier nog aan doen? Lichter maken?
Groeten Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 337
[/ol]"Niels" schreef:
[list=3:2ntuuo2w]Ik neem aan dat jij met klepseals kleprubbers bedoelt ofniet? KLOPT
En die rubbers die jij er nu in hebt zitten komen bij Scandcar vandaan? KLOPT
Jammer dat het geen B18 kop is, dan was het klusje zo geklaart. KLOPT
Maar bedankt voor je tip... we gaan het loshalen en bekijken. ik ben benieuwd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"Niels Bontjer" schreef:
Mahle zuigers zijn ook lichtgewicht toch?
Pas je ook de drijfstangen aan?
Mocht het binnen het budget liggen, kan je er ook een B20E kop op zetten, grotere kleppen... Eventueel kan je de kleppen NOG groter laten maken door TinusTechniek.
hallo Boele,
Lang niet gesproken. De laatste was op de beurs in Utrecht volgens mij.
Ik heb verder nog geen ervaring met Mahle zuigers. Aan de prijs te zien moeten ze wel lichtgewicht zijn. haha.
Maar ik heb bij de eerste restauratie de kop laten reviseren en daar zijn toen grotere kleppen in gekomen. Ook is toen de kop afgevlakt. Dit alles scheelt me nu dus weer. Owja ik heb toen alle drijfstangen gebalanceerd dus daar wou ik nu niks meer aan doen. Wat zou jij hier nog aan doen? Lichter maken?
Groeten Niels
Mooi! Al een snelle nokkenas er in? Als je het dan toch los haalt?
Ik dacht altijd dat je bij het opboren over moest stappen naar B21-drijfstangen, en dus een achtgaats krukas moest hebben, de latere B20's.
Is een mooi project! Ik blijf de technische aanpassingen leuker vinden dan het cosmetische verhaal!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Deze week het blok voor de rest helemaal kaal en klaar gemaakt om te worden opgeboord. Ook gelijk de banden even van de Minilite's afgedraaid. Deze worden met andere motordelen gepoedercoat. In tussentijd maar bezig geweest met de cilinderkop. Na een goede tip van Jacques de klepseals maar vervangen voor een exemplaar van Scandcar. De seals kosten maar 1.25 euro ex. dus ik ben gek als ik ze niet gelijk meepak. Voor het loshalen van de kleppen heeft mijn vader een handige hefboom gemaakt om de kleppen uit de kop te halen. Ondertussen zijn de B21 zuigers ok aangekomen samen met een mooie wintermuts van Dries Bakkenes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Wat voor een carb's heb je er aan hangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Als carb. heb ik de Weber DCNF 44 gekozen. Deze config. heb ik nog niet eerder op een Volvo gezien maar loopt erg mooi.
En je had met de drijfstangen wel gelijk. hier moet ik even het 1 en ander gaan aanpassen maar dat komt waarschijnlijk wel goed. Ik heb in ieder geval geen 8-gaats krukus maar 6-gaats.
groeten Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Wel eens gelezen dat je dan de drijfstangen moet uitboren van 22mm naar 24mm? Misschien zijn er wel trucjes voor.
DCNF nog nooit van gehoord. Maar mooi! Uiteindelijk de 544 nog nooit rijdend gezien :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is inderdaad wel aan te passen, zie de post van Ivo in Re: Cilinderkop en nokkenas vervangen op B20a"Niels Bontjer" schreef:
En je had met de drijfstangen wel gelijk. hier moet ik even het 1 en ander gaan aanpassen maar dat komt waarschijnlijk wel goed. Ik heb in ieder geval geen 8-gaats krukus maar 6-gaats.
"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Dat is inderdaad de gemakkelijke weg maar het kan ook op de vroege B20 en B18 krukas.
www.brickboard.com/RWD/volvo/1482083/120...b21_pistons_b20.html
Het schijnt zelfs zo te zijn dat de vroege drijfstangen (22mm Pin) lichter en sterker zijn dan de '8 gats krukas' versie (24mm) op de B20 motoren.
Groter probleem is het boren zelf denk ik.
B18 naar 2130 ben ik nog nergens tegengekomen. Een B18 naar een B20 is al wel meer gedaan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.