- Berichten: 17
Re-Restauratie Volvo 544 '65
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
ik zal mezelf eerst even voorstellen... Mijn naam is Niels Bontjer en ben 24 jaar. In dit topic wou ik proberen mijn complete Re-restauratie te beschrijven. Waarom Re-restauratie zal er misschien gedacht worden? omdat de auto amper 4 jaar op het asfalt is geweest.
Op 18 jarige leeftijd ben ik begonnen aan het restaureren van een Volvo Katterug die ik van mijn vader overgenomen heb. Mijn vader (Willem) heeft deze auto ongeveer 30 jaar terug zelf ook al gerestaureerd. De auto is dus al een poosje in de familie.
Op 18 jarige leeftijd had ik wilde plannen kwa restaureren, en merendeel van deze plannen heb ik ook uit kunnen voeren.
een paar foto's van deze restauratie zijn te vinden op de site van Tinustechniek. een linkje: www.tinustuning.nl/tussengas/project3.html
Na 4 jaar de auto gebruikte te hebben bij alleen de mooie zomerse dagen gebeurden er iets tijdens het sleutels wat alleen in nachtmerries van auto liefhebbers voorkomt. Mede door te snel handelen en onoplettend gedrag tijdens het afstellen van de ontsteking ging het mis. De auto stond nog in de versnelling met als gevolg dat de auto door de garage huppelde richting de werkbank. Een aanraking met de werkbank kon niet worden voorkomen en een moment van ongeloof was aangebroken. Nu zou je denken het kan niet erger maar tussen de werkbank en mijn auto stond de motor van mijn broertje. De werkbank kwam er goed vanaf maar de motor en vooral mijn auto een stuk minder goed. De schade aan de motor bleef minimaal maar ik had mijn complete front van de Katterug ingedeukt. De totale schade: grill onherstelbaar beschadigd, front vervormt, een enorme kras van boven tot onder op de bestuurders deur en een nog grotere kras in mijn ego. De kras in de deur kwam omdat de deur los stond op het moment dat de auto door de Garage hobbelde. Maar toen kwam het. wanneer een auto in 1 kleur gespoten is dan is het mogelijk losse delen opnieuw te spuiten. Maar omdat mijn auto uit 3 kleuren bestond die ook nog eens in elkaar overliepen was bijspuiten jammer genoeg geen optie. Gelukkig had de schade expert dit ook door en taxeerde de totale schade op alleen de auto ruim 2000 euro.
Nadat ik alles even had laten bezinken, toch maar besloten de hele auto maar over te spuiten. Dit betekende dus dat de auto weer gestript moest worden. Gelukkig had ik bij de vorige restauratie de complete auto aangepakt en hoefde dus nu alleen maar het lakwerk klaar te maken. Het rollende gedeelte was ik dus niet van plan los te halen. Maar nu de auto toch uit elkaar moest kon ik ook gelijk de dingen aanpakken die ik toen vergeten ben of gewoon niet gedaan heb.
1 van die dingen is het oplossen van het olie verbruik en het hoesten van blauwe rook uit de uitlaat tijdens het starten.
Hiervoor eerst compressie maar is gemeten en dat leek allemaal wel redelijk. Allemaal tussen de 8 en 9 bar. Toen maar verder gaan zoeken. Het blok moest dus uit elkaar voor verder inspectie. hierover later meer.....
Toen ook maar begonnen met het prepareren van de bestaande (beschadigde) laklaak die op de auto zit. Ik heb bij de eerste restauratie de complete dakgoot verwijderd om de auto een gecleand uiterlijk te geven. Schijnbaar is toen de las overal niet helemaal goed gesloten geweest want op sommige plekjes kwam de lak heel iets opzetten. Ik heb deze plekjes toen kaal gemaakt en opnieuw ingelast. Later toch maar het zekere voor het onzekere genomen en de complete las weer bloot te leggen en helemaal na te lopen.
Bijlage foto0015.jpg niet gevonden
voor het lassen uiteraard alle ruiten verwijderd en alles goed ingepakt.
Genoeg getypt voor vandaag..... het bedje roept
Bijlage foto0015.jpg niet gevonden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
- Berichten: 17
"Lars Rengersen" schreef:
Wat zijn je nieuwe plannen? Toen ik hem in het echt gezien heb (alweer een tijdje terug) zag hij er al superstrak en getuned uit.
ik heb mijn stukje tekst even aangepast met daarin de reden van re-restauratie.
ik zal proberen tijdens mijn project het bij te houden via dit topic
groeten Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Het is een mooi project! Alleen de aanleiding is minder leuk natuurlijk.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Succes met je Re-Restauratie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 337
Ik heb voor dezelfde reden het blok eruit gehaald. Vanaf kort na de revisie was er olieverbruik wat steeds meer werd. Toen ik de kop er af had en nieuwe spullen ging bestellen haalde ik het verbruik aan en bij Scandcar vroeg John meteen: "heb je zwarte of groene klepseals"? Hun ervaring was dat de zwarte een slechte kwaliteit waren en na verloop van tijd ovaal werden, daardoor dus een olieverbruik en walm bij starten. Dat klopte helemaal, allemaal ovaal!!! Ik heb nu de groene gemonteerd, deze komen naar verluid uit de rallywereld en zouden stukken beter zijn."Niels" schreef:
1 van die dingen is het oplossen van het olie verbruik en het hoesten van blauwe rook uit de uitlaat tijdens het starten.
Mijn tip dus: kijk eens goed naar de seals!
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Dan komen de symptomen die ik heb sterk overeen met die van jou. Ik neem aan dat jij met klepseals kleprubbers bedoelt ofniet? En die rubbers die jij er nu in hebt zitten komen bij Scandcar vandaan? Ik zat al een beetje in twijvel om de kop nog los te halen maar nu weet ik het zeker. Jammer dat het geen B18 kop is, dan was het klusje zo geklaart. :lol:
Maar bedankt voor je tip... we gaan het loshalen en bekijken.
Groeten Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Na 2 maanden plamuren, schuren, plamuren, schuren, begon het er eindelijk op te lijken. In tussentijd de ophanging van de achteras nog even gemoderniseerd met PU en IPD rubbers. Dit om de auto nog strakker op de weg te laten liggen. De rubbers die eronder zaten waren al zeker 30 jaar oud en de meeste stijfheid was er wel uit.
Uiteindelijk konden de auto eind Januari naar de spuiter brengen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Bontjer
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Eerst alles maar is uit elkaar sleutelen en netjes sorteren. Gelijk alles maar apart leggen wat naar de poedercoater toe moet.
Nadat het hele blok uitelkaar gehaald was eerst maar is wat metingen gedaan. Eerst de cilinder gemeten op rondheid en dat leek allemaal goed. een klokuitslag van nog geen 0.02mm. Dit was dus wel in orde. Toen de cilinderdiameter maar gemeten tov van de zuiger. Hiervan schrok ik toch weer. Een speling van minimaal 0.12mm en max. 0.15mm. Naar mijn weten verontrustend veel. Daarom maar even een belletje naar een revisiebedrijf gedaan en daar werd mij hetzelfde verteld. Op zijn noord-overijssels ging dat van 'dat is echt veul teveule'. En omdat er al een D-zuiger in zat, zat er maar 1 ding op... opboren naar 2.1 liter. . En omdat dit gelijk ook een klein beetje vermogens winst opleverd hoefde ik hierover niet lang te twijvelen. Dus Dries Bakkenes maar even gebeld omdat hij in het verleden adverteerde met opgeboorde B20 motorblokken. Hij kon mij wel 2.1 liter zuigers leveren van het merk Mahle. Volgens Dries 'het neusje van de zalm'. Hier is nu dus het wachten op.
zo... nu heb ik jullie weer een beetje op de hoogte gebracht... meer info en foto's volgen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Mahle zuigers zijn ook lichtgewicht toch?
Pas je ook de drijfstangen aan?
Mocht het binnen het budget liggen, kan je er ook een B20E kop op zetten, grotere kleppen... Eventueel kan je de kleppen NOG groter laten maken door TinusTechniek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.