- Berichten: 1286
Witte Amazon '66 opknappen
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Sinds 2 december 2009 ben ik bezig met het opknappen van m'n witte 2-deurs Amazon, dus het wordt tijd om de bijna 1500 foto's eens hier in een topic te plaatsen!
De marktplaatsadvertentie klonk goed, de vraagprijs niet te hoog en de auto bleek op fietsafstand van m'n huis te staan. Dat kwam goed uit: want dit zou m'n allereerste auto ooit worden. Vooral voor de hobby: veel rijden en af en toe wat klussen.....
De dag na aankoop:
Staat er toch netjes bij? Dit was de eerste dag, onderweg naar m'n werk om daar m'n nieuwe aankoop te kunnen showen. Nog geen 5 minuten onderweg stopt ineens de motor ermee, uiteraard op een saai stukje 80-weg zonder vluchtstrook. Ik rolde de auto het gras in en probeerde te starten, zonder enig succes.
Tja. En nu?
De verkoper had me verzekerd dat de tank vol zat ("metertje op de gastank is stuk en op benzine rijdt hij niet") maar m'n trotse nieuwe aanwinst weigerde aan te slaan.
Nadat ik voorzichtig bij de ANWB geinformeerd had wat het zou kosten om mij op te zoeken, zonder lid te zijn, heb ik ze vriendelijk bedankt en de auto met hulp van een voorbijfietsende scholier naar een veilige plek geduwd,
een briefje met contactgegevens onder de voorruit gelegd en lopend naar het dichtsbijzijnde treinstation gegaan.
Nadat m'n collega's uitgelachen waren om dit verhaal bood er eentje aan om in de middagpauze m'n Volvo naar een tankstation te slepen, want een lege gastank leek toch eigenlijk de enige mogelijkheid die we konden bedenken.
(Ondertussen weet ik dat een auto met lege gastank zich heel anders gedraagd, die pruttelt nog bijna een kilometer door voordat hij er echt mee ophoudt.. maar dat is een verhaal voor een andere keer.)
De gastank volgetankt, er kon slechts een litertje of 10 bij.. dat beloofde weinig goeds.
Starten en.. niks. Een lege gastank was dus blijkbaar niet oorzaak.
Ondanks dat de verkoper vertelde dat de auto niet op benzine liep toch maar eens de LPG/benzine schakelaar opgezocht, voor de zekerheid even checken of hij wel echt op LPG stond.
Heej.. hij staat niet op gas, maar ook niet op benzine!
Wat bleek: het kleine tuimelschakelaartje (zonder opdruk maar met ezelsbruggetje: 'beneden is benzine') wat gebruikt wordt om te kiezen tussen LPG en benzine zit precies onder de schuiven van de verwarming. Na zo'n 5 minuten rijden voelde ik me aardig op m'n gemak en begon wat met de verwarming te spelen. Blijkbaar heb ik bij het omlaag zetten van de schuif net een tikje tegen die LPG/benzine schakelaar gegeven, waardoor de gasklep keurig dicht gezet werd. Tja. Zonder brandstof kan die motor er ook niks aan doen!
De schakelaar weer écht op LPG gezet en nu wilde de auto weer starten, ik kon op eigen kracht naar m'n werk rijden! Het was wel de langste middagpauze die ik ooit genoten heb. :lol:
Vele verrassingen zouden volgen...
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Aan de andere kant, wat een balen op je eerste dag in die auto. Ik ken de frustratie als 'hij het niet meer doet'. Zoek maar uit waarom niet. Gelukkig had je het redelijk snel gevonden.
Veel (rij)plezier er mee en ik kijk uit naar meer nieuws
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Bij de koop werden een aantal kleine zaken genoemd die aandacht nodig hadden:
- Gat onder de pedalen zou gelast moeten worden voor APK
- De auto is afgesleept aan de spoorstang. Nou ontbreekt er inderdaad een sleepoog aan de auto (ik heb begrepen dat de oorzaak ligt bij een licht arrogante houding van Volvo destijds ) maar om de auto dan maar aan de spoorstang weg te trekken is natuurlijk niet het beste idee. Die was dus krom.
Een nieuwe spoorstang was snel gekocht en werd op de stoep (het was 28 december '09) vervangen. Een geslaagde dag!
Verrassing #1:
Diezelfde dag nog, ik denk dat ik het oliepeil wilde checken, knapt de motorkapontgrendelingskabel. Uiteraard terwijl de motorkap nog niet ontgrendeld was.. Uiteindelijk met behulp van een breinaald en veel gepruts de ontgrendeling via de grille losgekregen, en toen ik eenmaal wist waar er in welke richting kracht gezet moest worden heb ik ontdekt dat het ook mogelijk is om de ontgrendeling los te krijgen door je vingers door de grille te wurmen. Is overigens geen aanrader voor mensen met wat dikkere vingers en zeker geen alternatief voor de kabel!
De kabel is vervangen door een stuk stevig ijzerdraad, en dat werkt tot nu toe prima.
Bij gebrek aan een goede winterstalling de gok genomen om 'm gedurende de winter buiten te laten staan en te blijven gebruiken indien de wegen dat toelieten. Achteraf: niet handig, maar het levert wel mooie plaatjes op (toevallig staat de AE-44-15 ook net bovenaan deze site in de sneeuw mooi te wezen).
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Op dezelfde dag dat de sneeuw-foto van hierboven gemaakt is, 30-dec-2009, gingen m'n vriendin en ik een stukje rijden. Ik kan me niet meer herinneren waarheen, maar het had vast te maken met oud&nieuw. Zo'n 400 meter vanaf de parkeerplaats was het mis: d'r sprongen flinke vonken onder het dashboard vandaan, aan de bijrijders kant waar m'n vriendin zat. :shock:
Direct de auto de stoep opgereden, alarmlichten aan (oh nee, knipperlicht aan, alarmlicht heb ik niet!) en van contact afgehaald. Voor de zekerheid de motorkap ontgrendeld (daarbij hoopte ik heel hard dat de net nieuwe kabel niet nú zou knappen) en de sleutel uit de 'kill-switch' die direct op de accu zit uitgezet. Dan kon het in ieder geval niet erger worden!
Daar op de stoep langs de straat onder het dashboard gedoken en daar hadden een aantal draden het zo heet gekregen dat ze hun jasje maar uitgedaan hadden, waarmee ze het alleen maar erger maakten. Maar maak dat die draden maar eens wijs :lol:
Uiteindelijk bleken er geen 'kritische' draden geraakt te zijn, het werd beperkt tot draden van de achterruitverwarming (die deed het toch al niet) en de radio. De verbrande delen losgehaald en goed gekeken dat er niet opnieuw sluiting kon plaatsvinden en toen de accu maar weer eens aansloten. De vonken bleven uit (en de radio ook).
Die avond eerst maar een brandblusser geregeld die nu nog steeds, ongebruikt, tussen de voorstoelen in ligt. Die kill-switch laat ik ook maar zitten.. (en zet ik altijd uit als ik meer dan 10 minuten bij de auto vandaan ga)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
- Berichten: 797
motorkap nog eens zou afbreken:
demonteer 1 vd sierroosters/grilles door 2 parker boutjes te verwijderen, waardoor
het grendelmechanisme direct te bereiken is...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Je vingers door de grille duwen lukt nog wel.. maar ze er weer uit krijgen is een heel ander verhaal! :twisted:
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
De koplampen stopten ermee. Uiteindelijk niet zo vreemd, want nadat ik enkele meters isolatietape verwijderd had kwam ik dit tegen:
Ook nog eens onderaan het prioriteitenlijstje begonnen:
- Blauwe zonnekap aangeschaft
- Mistkapjes aangeschaft
- Mooiere benzinedop aangeschaft (mét Volvo logootje erin)
.. zeker achteraf zou blijken dat dit toch wel de laatste zaken zijn waar ik geld en tijd in had moeten stoppen, maar fraai staat het wel!
De APK datum naderde erg hard, en ik wist dat er een 'gaatje' in de bodemplaat aan de bestuurderskant zat die dicht gemaakt moest worden.. maar tot nu toe had ik nog geen klusruimte en ook geen lasapparaat, laat staan las-ervaring.
Vandaar: m'n eerste klusruimte en lasapparaat!
In een volgende post komt het 'gaatje' in de bodemplaat aan bod..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
"Erik Ciesluk" schreef:
In een volgende post komt het 'gaatje' in de bodemplaat aan bod..
Belofte maakt schuld:
Het ziet er allemaal eenvoudig uit zo, maar tussen de eerste en de laatste foto zit ruim 2 maanden tijd. Tja, wat wil je, dit was m'n eerste lasklus ooit! (en ik was uiteraard niet fulltime bezig; laswerk doe ik toch vooral in de weekenden) Ik had gelukkig hulp van een vriend die wél een hoop laservaring heeft.
Nog voordat ik de eerste las in de auto kon leggen, begaf mijn lasapparaat het al tijdens het afstellen. Dat krijg je met twee(entwintigste)hands lasapparaten van marktplaats. De stroominstelknop was compleet versleten, het heeft een weekend gekost om het lasapparaat weer werkend te krijgen:
Lastig te zien.. maar ik stel nu de stroom in met twee schakelaars, die elk een relais bedienen, die op hun beurt de verschillende wikkelingen van de lastrafo met elkaar verbinden. :twisted: Met de twee schakelaars zijn dus 4 verschillende stroomsterktes in te stellen. Een kartonnetje geeft alle combinaties weer.. Makkelijk is anders, maar als een lasapparaat eenmaal goed staat afgesteld hoef je er normaal gesproken niet meer aan te zitten.
Volgende keer: op naar de APK!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Ik moet ook ooit eens leren lassen. Ik kan het alleen staand aan de werkbank. Zodra ik ondersteboven moet lassen, roep ik de hulptroepen erbij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Als je een Amazon wil zien die net professioneel is gelast, bodem, beide achterwielranden, binnenschermen voor en de C- stijl linksvoor, waar we gewoon een donorstijl in hebben gezet, kun je voor de laatste plek op de lascursus 2.0 op 24 maart inschrijven.
We gaan ook het e.e.a. doen aan een '59 er Amazon 4-deurs en de cursisten aan andere deuren en front's,
Groeten,
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.