Restauratie Amazon Combi
- Arjan Vrielink (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
05-10-2010 22:00 #96685
door Arjan Vrielink (GAST)
Restauratie Amazon Combi is gemaakt door Arjan Vrielink (GAST)
Hallo allemaal, ik ben bezig met de restauratie van een Amazon combi.
In dit topic zal ik op zeer onregelmatige tijden een update doen
Ik heb al eerder een Amazon (sedan automaat) gehad uit 67, dat was (ongeveer) in het jaar 2000 mijn enige auto, dus een restauratie zat er toen niet in, het bleef bij het normale onderhoud.
met pijn in mijn hart (en dat van mijn vrouw) de Amazon verkocht omdat er toch wel het een en ander aan zat te komen (lees gaten en roest).
Afgelopen voorjaar begon het toch weer te kriebelen, Arjan wil weer een Amazon, maar dit keer een combi met veel werk :mrgreen:
het is tenslotte een hobby dus mag het ook wat tijd en [size=9:fzk9fhij]zo weinig mogelijk [/size]geld kosten.
Na een paar dagen marktplaats en de rest van de aanbieders in de gaten houden kom ik op marktplaats een combi met werk tegen, slechts 30Km bij mij vandaan.
Gelijk mailen om een afspraak te maken, de volgende dag kon ik komen kijken.
De combi zag er van binnen en buiten niet uit, linker voorscherm rot, lelijk in de verf.
En beetje over de prijs gebabbeld en een paar dagen bedenktijd genomen.
Diezelfde avond/nacht begon het toch wel steeds meer te kriebelen dus de volgende dag gebeld dat de combi verkocht was, aan mij!
een paar dagen later heb ik de combi samen met een kennis die op een dieplader rijd opgehaald. helaas geen foto's gemaakt.
3 Mei 2008, de eerste foto thuis, het begin van de ellende.
voor is het al niet veel beter
hier baal ik het meeste van, de onder hoeken van de voorruit sponning links, rechts en in het midden diverse gaten.
De balken waar de voorschermen op rusten zijn ook rot, rechts is iets beter
De bodem is op 3 plaatsen amateuristisch gerepareerd.
ook slecht gerepareerd, met glasvezel en epoxy!
Ik had van te voren al besloten dat ik een bok (spit) ging maken, ik heb dat eens in een restauratie verslag gezien en wist dat dat de eerste vereiste was.
na een paar avonden bedenken en tekenen in een 3D pakket kon ik gaan bouwen.
het uiteindelijke resultaat, een spit met een kale body.
Ondertussen is alle tectyl en zijn alle dempingsmatten verwijderd, nu kan het lassen beginnen.
Tot zover deel 1...
In dit topic zal ik op zeer onregelmatige tijden een update doen
Ik heb al eerder een Amazon (sedan automaat) gehad uit 67, dat was (ongeveer) in het jaar 2000 mijn enige auto, dus een restauratie zat er toen niet in, het bleef bij het normale onderhoud.
met pijn in mijn hart (en dat van mijn vrouw) de Amazon verkocht omdat er toch wel het een en ander aan zat te komen (lees gaten en roest).
Afgelopen voorjaar begon het toch weer te kriebelen, Arjan wil weer een Amazon, maar dit keer een combi met veel werk :mrgreen:
het is tenslotte een hobby dus mag het ook wat tijd en [size=9:fzk9fhij]zo weinig mogelijk [/size]geld kosten.
Na een paar dagen marktplaats en de rest van de aanbieders in de gaten houden kom ik op marktplaats een combi met werk tegen, slechts 30Km bij mij vandaan.
Gelijk mailen om een afspraak te maken, de volgende dag kon ik komen kijken.
De combi zag er van binnen en buiten niet uit, linker voorscherm rot, lelijk in de verf.
En beetje over de prijs gebabbeld en een paar dagen bedenktijd genomen.
Diezelfde avond/nacht begon het toch wel steeds meer te kriebelen dus de volgende dag gebeld dat de combi verkocht was, aan mij!
een paar dagen later heb ik de combi samen met een kennis die op een dieplader rijd opgehaald. helaas geen foto's gemaakt.
3 Mei 2008, de eerste foto thuis, het begin van de ellende.
voor is het al niet veel beter
hier baal ik het meeste van, de onder hoeken van de voorruit sponning links, rechts en in het midden diverse gaten.
De balken waar de voorschermen op rusten zijn ook rot, rechts is iets beter
De bodem is op 3 plaatsen amateuristisch gerepareerd.
ook slecht gerepareerd, met glasvezel en epoxy!
Ik had van te voren al besloten dat ik een bok (spit) ging maken, ik heb dat eens in een restauratie verslag gezien en wist dat dat de eerste vereiste was.
na een paar avonden bedenken en tekenen in een 3D pakket kon ik gaan bouwen.
het uiteindelijke resultaat, een spit met een kale body.
Ondertussen is alle tectyl en zijn alle dempingsmatten verwijderd, nu kan het lassen beginnen.
Tot zover deel 1...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-10-2010 22:39 #96713
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Restauratie Amazon Combi
Haha, site (bijna) klaar, meteen door met het volgende project. Klasse!
Ik ga het met plezier volgen, Arjan.
Ik ga het met plezier volgen, Arjan.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-10-2010 23:24 #96717
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Restauratie Amazon Combi
Project staat juist teveel stil, ik ben er in mei 2008 mee begonnen, ik heb een topic op het volvo-forum, maar het is hier meer op z'n plek, dus ik ga het hier ook bij houden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ron van Dijk
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
09-10-2010 10:10 #96745
door Ron van Dijk
Volvo for Life!
Beantwoord door Ron van Dijk in topic Restauratie Amazon Combi
Nog een hoop werk te doen, succes ermee.
Volvo for Life!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 23:06 #97124
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Restauratie Amazon Combi
Update 29-12-2008 Zie
www.volvo-forum.nl/viewtopic.php
... sc&start=0
voor het hele verhaal, ik zal hier een paar delen plaatsen tot ik weer bij ben!
Vandaag naar Rustbuster geweest, Fertan,Ferpox, vertinset en een Carrosserievijl gekocht. Nu kan het echte werk beginnen.
Op de terugweg nog even langs Dries Bakkenes geweest om te kijken wat bodemplaten kosten, laat hij nou net toevallig met een 164 bezig zijn om een nieuwe voor en achterruit te monteren, als je dat eenmaal hebt gezien en een handje hebt meegeholpen gaat er weer een wereld voor je open, het valt allemaal wel mee als je maar de goede volgorde aanhoud. Dries, bedankt voor het meekijken.
Gisteren had ik al een steun onder de carrosserie geplaatst ter versteviging. Nu kan ik zonder zorgen in en uit [strike]springen[/strike] klimmen.
Vanavond heb ik de raamrand verder pas gemaakt met het raam en stukjes van het rubber profiel (geen foto van)
Aan de buitenkant alles netjes afgetekend, met hulp van mijn zoon.
En toen de buitenrand netjes pasgeslepen, de binnenkant moet nog.
[size=9:1ar984cy]Foto: Michel Vrielink[/size]
[size=9:1ar984cy]Foto: Michel Vrielink[/size]
De losse rand braamvrij en van de meeste roest ontdaan, Vertan er op en nu wachten
De binnenrand moet nog pasgemaakt worden, daarna kan ik daar de boel ontroesten en met Fertan behandelen.
Vandaag naar Rustbuster geweest, Fertan,Ferpox, vertinset en een Carrosserievijl gekocht. Nu kan het echte werk beginnen.
Op de terugweg nog even langs Dries Bakkenes geweest om te kijken wat bodemplaten kosten, laat hij nou net toevallig met een 164 bezig zijn om een nieuwe voor en achterruit te monteren, als je dat eenmaal hebt gezien en een handje hebt meegeholpen gaat er weer een wereld voor je open, het valt allemaal wel mee als je maar de goede volgorde aanhoud. Dries, bedankt voor het meekijken.
Gisteren had ik al een steun onder de carrosserie geplaatst ter versteviging. Nu kan ik zonder zorgen in en uit [strike]springen[/strike] klimmen.
Vanavond heb ik de raamrand verder pas gemaakt met het raam en stukjes van het rubber profiel (geen foto van)
Aan de buitenkant alles netjes afgetekend, met hulp van mijn zoon.
En toen de buitenrand netjes pasgeslepen, de binnenkant moet nog.
[size=9:1ar984cy]Foto: Michel Vrielink[/size]
[size=9:1ar984cy]Foto: Michel Vrielink[/size]
De losse rand braamvrij en van de meeste roest ontdaan, Vertan er op en nu wachten
De binnenrand moet nog pasgemaakt worden, daarna kan ik daar de boel ontroesten en met Fertan behandelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 23:08 #97126
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Restauratie Amazon Combi
5 januari 2009
Van het weekend heb ik weer wat gedaan. Ik ben met het linker binnenscherm begonnen, oude eruit nieuwe erin, eerst even gehecht en toen de hele voorkant van de auto weer opgebouwd om zeker te weten dat alles op de goede plek zit.
Daarvoor moest ik de bok ook een beetje verbouwen, de voorste steun moest eraf om de neus erop te zetten, voor de zekerheid maar een paar extra steunen onder de draagbalken gezet.
(hier zitten de extra steunen er nog niet onder)
Zoek de voud!
Alles word TIG gelast omdat ik daar over kan beschikken, wel lastig die dunne plaat :shock:
Als iemand nog een linker buitenscherm heeft liggen die verrot is maar nog wel een goede bevestigingsrand heeft, ik hou mij aanbevolen.
De raamrand is ook afgelast aan de buitenkant, de binnenkant is gehecht en is in de loop van de week aan de beurt.
Van het weekend heb ik weer wat gedaan. Ik ben met het linker binnenscherm begonnen, oude eruit nieuwe erin, eerst even gehecht en toen de hele voorkant van de auto weer opgebouwd om zeker te weten dat alles op de goede plek zit.
Daarvoor moest ik de bok ook een beetje verbouwen, de voorste steun moest eraf om de neus erop te zetten, voor de zekerheid maar een paar extra steunen onder de draagbalken gezet.
(hier zitten de extra steunen er nog niet onder)
Zoek de voud!
Alles word TIG gelast omdat ik daar over kan beschikken, wel lastig die dunne plaat :shock:
Als iemand nog een linker buitenscherm heeft liggen die verrot is maar nog wel een goede bevestigingsrand heeft, ik hou mij aanbevolen.
De raamrand is ook afgelast aan de buitenkant, de binnenkant is gehecht en is in de loop van de week aan de beurt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 23:10 #97127
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Restauratie Amazon Combi
8 februari 2009
Vorige week zaterdag nog op het VOD van de V44 vereniging geholpen, een hele stapel onderdelen op de foto gezet voor de webwinkel.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle pakkingen en een paar lagers voor de motor te kopen.
Als je daar tussen de stellingen loopt voel je je net een kind in een snoepwinkel :mrgreen:
Alles wat je nodig hebt ligt daar gewoon.
Michel (mijn zoon) die heeft nog wel wat gedaan, die kwam zaterdagmiddag terug van zijn werk.
[M] Hey pa, moet je nog een Volvo dynamo hebben?
[A] Hoe kom je daar nu weer aan?
[M] Gevonden!
[A] Zeker van de vrachtwagen gevallen of zo.
[M] Herken je hem niet.
[A] Nee.
[M] Zeker weten?
[A] Hij lijkt op die van de Combi maar die ziet er niet uit.
[M] Ik had wat tijd over op m'n werk... dusss
[A] Krijg nou....
Heeft hij dus zonder dat ik het wist mijn dynamo mee genomen naar zijn werk en even gereviseerd. ( hij werkt als leerling monteur bij een garage in Kampen)
Nieuwe lagers, koolborstels en weet ik veel wat nog meer, en helemaal schoongemaakt, loopt weer als een trein.
Michel, bedankt.
Vorige week zaterdag nog op het VOD van de V44 vereniging geholpen, een hele stapel onderdelen op de foto gezet voor de webwinkel.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle pakkingen en een paar lagers voor de motor te kopen.
Als je daar tussen de stellingen loopt voel je je net een kind in een snoepwinkel :mrgreen:
Alles wat je nodig hebt ligt daar gewoon.
Michel (mijn zoon) die heeft nog wel wat gedaan, die kwam zaterdagmiddag terug van zijn werk.
[M] Hey pa, moet je nog een Volvo dynamo hebben?
[A] Hoe kom je daar nu weer aan?
[M] Gevonden!
[A] Zeker van de vrachtwagen gevallen of zo.
[M] Herken je hem niet.
[A] Nee.
[M] Zeker weten?
[A] Hij lijkt op die van de Combi maar die ziet er niet uit.
[M] Ik had wat tijd over op m'n werk... dusss
[A] Krijg nou....
Heeft hij dus zonder dat ik het wist mijn dynamo mee genomen naar zijn werk en even gereviseerd. ( hij werkt als leerling monteur bij een garage in Kampen)
Nieuwe lagers, koolborstels en weet ik veel wat nog meer, en helemaal schoongemaakt, loopt weer als een trein.
Michel, bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 23:13 #97129
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Restauratie Amazon Combi
27 juli 2010
Zo daar zijn we weer!!
Er is weer het een en ander aan roest verwijderd, tevens zijn er een aantal stukken uit voorzorg verwijderd die later weer (gedeeltelijk) teruggezet gaan worden.
Bij deze ook een paar plaatjes van de werkplek waar ik nu een plekje heb.
10 meter lopen, en ik kan er herrie maken
Ik heb de kachel ook maar eens gedemonteerd, het ding heeft 46 jaar troep verzameld!
Het kachelhuis heb ik tijdelijk weer (leeg) in elkaar gezet omdat ik het een en ander pas ga maken...
Ja, er komt een andere motor in, uit een 740.
Zie hier de restanten van de donor
En zo komt het er ongeveer in te hangen.
Het is een B230F met automaat uit een 740 uit 1989
In eerste instantie heb ik alle bruikbare delen uit de donor schoongemaakt en aan de kant gelegd.
Eerst maar eens de motor op zijn plek, zoals jullie misschien kunnen zien is de verdelerkap er af... en dat blijft zo want er komt een motormanagement systeem op, waarschijnlijk wordt dat een systeem van KdFi, zie: www.bs-autotune.nl voor meer info.
Ik denk dat ik zijn intro cursus ook maar ga volgen, ziet er goed uit.
Zoals het er nu uit ziet komt er een zo groot mogelijke gastank onderbouw in met een aangepaste (kleine) benzinetank, LPG ook d.m.v. injectie.
Voor de zekerheid heb ik de tunnel en het deel van het schutbord waar de pedalen komen ook uit de donor geslepen, je weet maar nooit.
Als alles meezit kan ik over een paar weken weer een update plaatsen met wat laswerk.
wordt vervolgd...
Zo daar zijn we weer!!
Er is weer het een en ander aan roest verwijderd, tevens zijn er een aantal stukken uit voorzorg verwijderd die later weer (gedeeltelijk) teruggezet gaan worden.
Bij deze ook een paar plaatjes van de werkplek waar ik nu een plekje heb.
10 meter lopen, en ik kan er herrie maken
Ik heb de kachel ook maar eens gedemonteerd, het ding heeft 46 jaar troep verzameld!
Het kachelhuis heb ik tijdelijk weer (leeg) in elkaar gezet omdat ik het een en ander pas ga maken...
Ja, er komt een andere motor in, uit een 740.
Zie hier de restanten van de donor
En zo komt het er ongeveer in te hangen.
Het is een B230F met automaat uit een 740 uit 1989
In eerste instantie heb ik alle bruikbare delen uit de donor schoongemaakt en aan de kant gelegd.
Eerst maar eens de motor op zijn plek, zoals jullie misschien kunnen zien is de verdelerkap er af... en dat blijft zo want er komt een motormanagement systeem op, waarschijnlijk wordt dat een systeem van KdFi, zie: www.bs-autotune.nl voor meer info.
Ik denk dat ik zijn intro cursus ook maar ga volgen, ziet er goed uit.
Zoals het er nu uit ziet komt er een zo groot mogelijke gastank onderbouw in met een aangepaste (kleine) benzinetank, LPG ook d.m.v. injectie.
Voor de zekerheid heb ik de tunnel en het deel van het schutbord waar de pedalen komen ook uit de donor geslepen, je weet maar nooit.
Als alles meezit kan ik over een paar weken weer een update plaatsen met wat laswerk.
wordt vervolgd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 23:15 #97131
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Restauratie Amazon Combi
2 augustus 2010
De motor moet waarschijnlijk nog een klein stukje (1cm) naar voren, alleen dan komt het carter tegen het subframe, ik moet alleen nog even kiezen waar ik een stukje uit ga slijpen, carter of subframe
Er moet ook een nieuwe dynamosteun gemaakt worden, met deze steun komt de dynamo tegen het (originele) stuurhuis
De motor moet waarschijnlijk nog een klein stukje (1cm) naar voren, alleen dan komt het carter tegen het subframe, ik moet alleen nog even kiezen waar ik een stukje uit ga slijpen, carter of subframe
Er moet ook een nieuwe dynamosteun gemaakt worden, met deze steun komt de dynamo tegen het (originele) stuurhuis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 23:33 #97134
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Restauratie Amazon Combi
Een optie is om er een ander stuurhuis in te bouwen, een uit 740 bijvoorbeeld.
Ik had een lumineus idee wat betreft het stuurhuis, met een paar brackets en een hulpstang kan ik de kogels dichter bij elkaar krijgen om op de juiste steek te komen.
Het donkergroene ding in het midden zit vast aan het 740 stuurhuis en voorkomt dat de (groene) hulpstuurstang kan verdraaien, het paarse ronde ding is een glijbus, (moeten nog rubber balgen op) op het 740 huis moeten natuurlijk ook balgen.
Het moet nog verder uitgewerkt en verfijnd worden maar dat komt later wel.
Maar dan nu de hamvraag... krijg ik zo'n constructie wel gekeurd :
Er van uit gaande dat het allemaal degelijk is uitgevoerd.
Het idee hierboven laat ik even rusten, als je er wat beter over nadenkt geeft het meer problemen dan je in eerste instantie kunt overzien.
Deze ombouw werd mij onder de aandacht door een Volvo-Forum lid.
Een 240 stuurhuis in een 140.
Ondertussen heb ik een stuurhuis van een 240 gekregen, bedankt Lars, eens kijken of die goed is in te korten, anders een keer naar de sloop met een rolmaat.
Dit is de huidige stand van zaken, nu de site (zo goed als) klaar is krijg ik weer wat meer tijd voor mijn project.
to be continued...
Ik had een lumineus idee wat betreft het stuurhuis, met een paar brackets en een hulpstang kan ik de kogels dichter bij elkaar krijgen om op de juiste steek te komen.
Het donkergroene ding in het midden zit vast aan het 740 stuurhuis en voorkomt dat de (groene) hulpstuurstang kan verdraaien, het paarse ronde ding is een glijbus, (moeten nog rubber balgen op) op het 740 huis moeten natuurlijk ook balgen.
Het moet nog verder uitgewerkt en verfijnd worden maar dat komt later wel.
Maar dan nu de hamvraag... krijg ik zo'n constructie wel gekeurd :
Er van uit gaande dat het allemaal degelijk is uitgevoerd.
Het idee hierboven laat ik even rusten, als je er wat beter over nadenkt geeft het meer problemen dan je in eerste instantie kunt overzien.
Deze ombouw werd mij onder de aandacht door een Volvo-Forum lid.
Een 240 stuurhuis in een 140.
Ondertussen heb ik een stuurhuis van een 240 gekregen, bedankt Lars, eens kijken of die goed is in te korten, anders een keer naar de sloop met een rolmaat.
Dit is de huidige stand van zaken, nu de site (zo goed als) klaar is krijg ik weer wat meer tijd voor mijn project.
to be continued...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.