- Berichten: 504
Verdamper bevriest
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
Minder
Meer
16-04-2017 17:39 #168259
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verdamper bevriest
Op de 3e foto zie je het T-stuk zitten (helemaal links bovenaan) - het gaat er alleen om of het in de goede kachelslang zit (denk van wel).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
16-04-2017 18:06 - 16-04-2017 18:56 #168261
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verdamper bevriest
M.i. is de beste optie om de verdamper aan te sluiten op de 2 kachelslangen , tussen achterzijde kop en kachel en tussen waterpijp en thermostaat van de kachel , dan heb je de sterkste doorstroming.
m.a.w. parallel met de kachel maar vóór de kachelthermostaat , anders is er alleen doorstroming bij de verdamper met de kachel aan.
m.a.w. parallel met de kachel maar vóór de kachelthermostaat , anders is er alleen doorstroming bij de verdamper met de kachel aan.
Laatst bewerkt 16-04-2017 18:56 door Rene Brandt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 12506-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 6
16-04-2017 22:01 - 16-04-2017 22:03 #168269
door 12506-dummy
Beantwoord door 12506-dummy in topic Verdamper bevriest
Ik heb hierbij nog twee foto's toegevoegd. Op de eerste foto zie je inderdaad een t-stuk naar de kachel gaan denk ik. Dus dit zou betekenen dat er ergens nog lucht zit?
Overigens heb ik nu bijna 5 liter koelvloeistof in het systeem zitten. Af en toe zakt het peil nog iets en vul ik nog bij. Hij lekt nergens.
Sorry dat de foto's steeds op hun kop worden geplaatst ....
Groeten van Simon
Overigens heb ik nu bijna 5 liter koelvloeistof in het systeem zitten. Af en toe zakt het peil nog iets en vul ik nog bij. Hij lekt nergens.
Sorry dat de foto's steeds op hun kop worden geplaatst ....
Groeten van Simon
Laatst bewerkt 16-04-2017 22:03 door 12506-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
16-04-2017 22:28 #168270
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Verdamper bevriest
Als je een stukje op benzine rijdt, worden de slangen van- en naar de verdamper dan wel warm? En de verdamper zelf, warmt die ook op ?
Het is al eerder genoemd; is je verdamper goed "open" d.w.z. is er sowieso wel goede doorstroming mogelijk?
Mocht je daar aan twijfelen dan kan het voelen aan slangen en verdamper enige richting geven.
Verder kan het door elkaar gebruiken van verschillende typen koelvloeistof soms leiden tot klonteren en dus verstoppen.(bijv. longlive en antivries) Aangezien de kachel de nauwste doorstroom heeft geeft die meestal ook als eerste klachten als niet-warm-worden. Dat is bij jou niet het geval dus waarschijnlijk is de verdamper niet door laatstgenoemde oorzaak verstopt.
Het is al eerder genoemd; is je verdamper goed "open" d.w.z. is er sowieso wel goede doorstroming mogelijk?
Mocht je daar aan twijfelen dan kan het voelen aan slangen en verdamper enige richting geven.
Verder kan het door elkaar gebruiken van verschillende typen koelvloeistof soms leiden tot klonteren en dus verstoppen.(bijv. longlive en antivries) Aangezien de kachel de nauwste doorstroom heeft geeft die meestal ook als eerste klachten als niet-warm-worden. Dat is bij jou niet het geval dus waarschijnlijk is de verdamper niet door laatstgenoemde oorzaak verstopt.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
16-04-2017 22:34 #168271
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verdamper bevriest
Als ik de 1e foto bekijk lijkt de aanvoer aansluiting achter op de kop naar de kachelthermostaat te gaan ,
en vervolgens de uitgang van de thermostaat op de kachel.
ik zie een T stuk aan de zijkant van de kop , t.p.v. de waterpijp , dit is de retour aansluiting naar de waterpomp..
als het zit aangesloten dat ik denk dat het is aangesloten zit de verdamper aangesloten op 2 retour aansluitingen.
de waterpijp is een retour , de aansluiting aan de zijkant van de kop is ook een retour.
in dat geval is de verdamper verkeerd aangesloten .
met 100% zekerheid kan ik dit van deze foto niet afleiden , hier is een foto van de achterkant /aansluiting slangen aan de motor nodig , van achter de motor.
en vervolgens de uitgang van de thermostaat op de kachel.
ik zie een T stuk aan de zijkant van de kop , t.p.v. de waterpijp , dit is de retour aansluiting naar de waterpomp..
als het zit aangesloten dat ik denk dat het is aangesloten zit de verdamper aangesloten op 2 retour aansluitingen.
de waterpijp is een retour , de aansluiting aan de zijkant van de kop is ook een retour.
in dat geval is de verdamper verkeerd aangesloten .
met 100% zekerheid kan ik dit van deze foto niet afleiden , hier is een foto van de achterkant /aansluiting slangen aan de motor nodig , van achter de motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
16-04-2017 22:43 #168273
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Verdamper bevriest
Over de aansluitingen van (kachel)slangen op motorblok en waterpomp kan je hier ook nog even je hart ophalen;
www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/23714-3...erkop-b-18-20#147228
www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/23714-3...erkop-b-18-20#147228
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
17-04-2017 12:41 #168289
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Verdamper bevriest
Voor dit soort gevallen heb ik zelf een hulpmiddeltje waarmee ik slangen even dicht kan klemmen zonder het hele systeem af te moeten tappen.
Misschien heb je er iets aan, ze zijn eenvoudig na te maken en ik heb ze altijd in de auto liggen bij mijn gereedschap.
Zo kan je bijvoorbeeld de verdamper even goed doorspoelen met tuinslang als eerder genoemde tips leiden tot verdenking verdamper-doorstroom.
Misschien heb je er iets aan, ze zijn eenvoudig na te maken en ik heb ze altijd in de auto liggen bij mijn gereedschap.
Zo kan je bijvoorbeeld de verdamper even goed doorspoelen met tuinslang als eerder genoemde tips leiden tot verdenking verdamper-doorstroom.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 504
17-04-2017 13:19 - 17-04-2017 13:27 #168291
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verdamper bevriest
Ik sluit mij aan bij Rene : aanvoer verdamper is aangesloten op retour van kachel. Dat werkt niet, tenzij je de kachel altijd vol open hebt staan :S
Simon:
- kijk tussen motorblok en schutbord. Daar zit een haaks pijpje op de kop van de motor waarop een slang zit die naar de kachelthermostaat loopt,
- op de 1e foto van de van de laatste serie van 4 : de kachelthermostaat is dat ding in/op je schutbord waar 2 slangen op aan gesloten zitten : 1 komt van de achterzijde van de kop van de motor (=aanvoer) en de 2e gaat naat de kachel,
- het T-stuk moet in de aanvoerslang van de kop van de motor naar de kachel thermostaat geplaatst worden (zit nu in de retour van de kachel)
Krijg wel pijn in m'n nek van dit topic :pinch:
EDIT : heb inmiddels maar een screenshot van die foto gemaakt en 180 graden gedraaid, stuk prettiger. Het zou ook nog kunnen dat de kachel andersom aangesloten is (thermostaat NA de kachel, ipv ervoor - dat is niet goed te zien .... maar dan had de verdamper niet mogen bevriezen)
Simon:
- kijk tussen motorblok en schutbord. Daar zit een haaks pijpje op de kop van de motor waarop een slang zit die naar de kachelthermostaat loopt,
- op de 1e foto van de van de laatste serie van 4 : de kachelthermostaat is dat ding in/op je schutbord waar 2 slangen op aan gesloten zitten : 1 komt van de achterzijde van de kop van de motor (=aanvoer) en de 2e gaat naat de kachel,
- het T-stuk moet in de aanvoerslang van de kop van de motor naar de kachel thermostaat geplaatst worden (zit nu in de retour van de kachel)
Krijg wel pijn in m'n nek van dit topic :pinch:
EDIT : heb inmiddels maar een screenshot van die foto gemaakt en 180 graden gedraaid, stuk prettiger. Het zou ook nog kunnen dat de kachel andersom aangesloten is (thermostaat NA de kachel, ipv ervoor - dat is niet goed te zien .... maar dan had de verdamper niet mogen bevriezen)
Laatst bewerkt 17-04-2017 13:27 door Rob Vijgenboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 215
17-04-2017 15:41 #168295
door Zon
Beantwoord door Zon in topic Verdamper bevriest
De verdamper heeft een specifieke water-ingang en uitgang.
Toevallig heb ik deze verdamper liggen, met kleine letters staat het er op:
De onderste: WATER IN
De bovenste: WATER OUT
Ik kan niet goed zien of ze ook goed zijn aangesloten. Zijn die slangen los geweest bij het werken aan de waterpomp?
Toevallig heb ik deze verdamper liggen, met kleine letters staat het er op:
De onderste: WATER IN
De bovenste: WATER OUT
Ik kan niet goed zien of ze ook goed zijn aangesloten. Zijn die slangen los geweest bij het werken aan de waterpomp?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 12506-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 6
18-04-2017 20:52 #168327
door 12506-dummy
Beantwoord door 12506-dummy in topic Verdamper bevriest
Beste Jan, René, Johan, Jo Jo, Cor, Roland, Rob, Jan en Zon,
Ontzettend bedankt voor jullie tips en andere goede raad. Aanstaande vrijdag ga ik met Sytze al jullie tips af en proberen we uit te vinden waardoor de verdamper bevriest. Zodra de oorzaak gevonden is, zal ik er op dit forum nog verslag van doen. Hopelijk lukt het me de volgende keer ook om de meegestuurde foto's niet op zijn kop te plaatsen.
Geweldig, zo'n forum van Volvisten.
Groeten van Simon
Ontzettend bedankt voor jullie tips en andere goede raad. Aanstaande vrijdag ga ik met Sytze al jullie tips af en proberen we uit te vinden waardoor de verdamper bevriest. Zodra de oorzaak gevonden is, zal ik er op dit forum nog verslag van doen. Hopelijk lukt het me de volgende keer ook om de meegestuurde foto's niet op zijn kop te plaatsen.
Geweldig, zo'n forum van Volvisten.
Groeten van Simon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.