- Berichten: 6
Verdamper bevriest
- 12506-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
14-04-2017 14:56 #168199
door 12506-dummy
Verdamper bevriest is gemaakt door 12506-dummy
Beste vrienden,
Tijdens het rijden op LPG bevriest mijn verdamper en stopt hij ermee. Ik heb onlangs met een vriend de koelwaterpomp vernieuwd en enkele rubberslangen vervangen. Het hele systeem is weer keurig lekvrij. We hoopten daarmee het probleem te hebben opgelost, maar helaas. Heeft iemand een suggestie wat we nog zouden kunnen doen? Los van het vervangen van de verdamper?
Met vriendelijke groeten van Simon
Tijdens het rijden op LPG bevriest mijn verdamper en stopt hij ermee. Ik heb onlangs met een vriend de koelwaterpomp vernieuwd en enkele rubberslangen vervangen. Het hele systeem is weer keurig lekvrij. We hoopten daarmee het probleem te hebben opgelost, maar helaas. Heeft iemand een suggestie wat we nog zouden kunnen doen? Los van het vervangen van de verdamper?
Met vriendelijke groeten van Simon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Oudijk
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 303
14-04-2017 15:56 #168201
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Verdamper bevriest
Hallo Simon,
Je verdamper bevriest alleen als er geen koelwater doorstroomt, je moet het echt in het water circuit zoeken of er zit nog lucht in je systeem, en kijk je niveau van je koelvloeistof na.
Kijk ook of de doorstroming van je verdamper niet geblokkeerd is.
Gr Jan.
Je verdamper bevriest alleen als er geen koelwater doorstroomt, je moet het echt in het water circuit zoeken of er zit nog lucht in je systeem, en kijk je niveau van je koelvloeistof na.
Kijk ook of de doorstroming van je verdamper niet geblokkeerd is.
Gr Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
14-04-2017 17:33 #168202
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verdamper bevriest
Mee eens , wat ik mij ook afvraag is of de verdamper wel juist is aangesloten ofwel geen doorstroming.
met de verdamper zelf is m.i. niets aan de hand.
met de verdamper zelf is m.i. niets aan de hand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
15-04-2017 01:18 #168214
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verdamper bevriest
een paar foto's doet meer dan 1000 woorden maak eens wat foto's kunnen we beoordelen of het e.e.a. wel goed is aangsloten.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 317
15-04-2017 14:32 #168220
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Verdamper bevriest
"Tijdens het rijden op LPG bevriest mijn verdamper en stopt hij ermee. Ik heb onlangs met een vriend de koelwaterpomp vernieuwd en enkele rubberslangen vervangen. Het hele systeem is weer keurig lekvrij. We hoopten daarmee het probleem te hebben opgelost, maar helaas."
Je hebt waterpomp en slangen vervangen vanwege dit probleem?
Of is het probleem ontstaan na dat je dit gedaan hebt?
en zoals Johan zegt.. foto's.... voor t zelfde geld heb je je verdamper ook nog verplaatst of zo en staat ie te hoog... Komt de motor wel goed op temperatuur?
Je hebt waterpomp en slangen vervangen vanwege dit probleem?
Of is het probleem ontstaan na dat je dit gedaan hebt?
en zoals Johan zegt.. foto's.... voor t zelfde geld heb je je verdamper ook nog verplaatst of zo en staat ie te hoog... Komt de motor wel goed op temperatuur?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 12506-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 6
16-04-2017 09:11 - 16-04-2017 09:17 #168247
door 12506-dummy
Beantwoord door 12506-dummy in topic Verdamper bevriest
Goedemorgen Volvovrienden,
Geweldig dat jullie met me mee willen denken.
Ik heb deze Amazon in 2008 gekocht en hij heeft daarna nog ruim 6 jaar probleemloos op benzine en op gas gereden. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik er die tijd (te) weinig mee heb gereden. Zo ongeveer twee en een half jaar geleden begon hij te bevriezen. Na een minuut of tien rijden hield hij er dan mee op en bij controle bleek er dan een ijsklomp onder mijn motorkap te zitten! Wel een rare gewaarwording.
Twee weken geleden zou ik met mijn Volvomaatje Sytze naar de sleuteldag in Nijkerk toen de avond ervoor mijn koelwaterpomp het begaf. We hebben een nieuwe besteld en de slang aan de onder- en bovenkant van de radiateur vervangen. Ook de pakking en de rubber ringen zijn vernieuwd, evenals het thermostaathuis en de pakking.
Wij dachten dat de waterpomp mogelijk al enige tijd slecht zou rondpompen en dat dat mogelijk er de oorzaak van zou kunnen zijn dat de verdamper bevroor. Maar helaas dus ....
Als ik op benzine rijd, wordt de motor goed warm: ook de verwarming functioneert prima.
Mijn technische kennis is helaas zeer beperkt, maar ik wil graag leren. Ik hoop dat ik duidelijke foto's heb mee kunnen sturen, waar iets uit op te maken is.
Met vriendelijke groeten,
Simon
Geweldig dat jullie met me mee willen denken.
Ik heb deze Amazon in 2008 gekocht en hij heeft daarna nog ruim 6 jaar probleemloos op benzine en op gas gereden. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik er die tijd (te) weinig mee heb gereden. Zo ongeveer twee en een half jaar geleden begon hij te bevriezen. Na een minuut of tien rijden hield hij er dan mee op en bij controle bleek er dan een ijsklomp onder mijn motorkap te zitten! Wel een rare gewaarwording.
Twee weken geleden zou ik met mijn Volvomaatje Sytze naar de sleuteldag in Nijkerk toen de avond ervoor mijn koelwaterpomp het begaf. We hebben een nieuwe besteld en de slang aan de onder- en bovenkant van de radiateur vervangen. Ook de pakking en de rubber ringen zijn vernieuwd, evenals het thermostaathuis en de pakking.
Wij dachten dat de waterpomp mogelijk al enige tijd slecht zou rondpompen en dat dat mogelijk er de oorzaak van zou kunnen zijn dat de verdamper bevroor. Maar helaas dus ....
Als ik op benzine rijd, wordt de motor goed warm: ook de verwarming functioneert prima.
Mijn technische kennis is helaas zeer beperkt, maar ik wil graag leren. Ik hoop dat ik duidelijke foto's heb mee kunnen sturen, waar iets uit op te maken is.
Met vriendelijke groeten,
Simon
Laatst bewerkt 16-04-2017 09:17 door 12506-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 800
16-04-2017 12:42 #168254
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Verdamper bevriest
Simon, het gebeurt wel eens dat de koelvloeistof doorvoer van de verdamper verstopt is. Heb je dat goed gecontroleerd en de verdamper doorgeblazen?
gr. Cor.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 233
16-04-2017 13:02 #168255
door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Verdamper bevriest
Zit de verdamper wel op het "binnenste" koelwater circuit aangesloten?
Als dit niet het geval is dan krijgt de verdamper pas warm koelwater als de thermostaat open is.
Je zou b.v. eerst op benzine kunnen starten, dan 10 minuten rijden zodat de thermostaat open gaat, en dan overschakelen op LPG. Als de verdamper dan niet bevriest zou hij wel eens op het "buitenste" koelwater circuit aangesloten kunnen zitten.
Als dit niet het geval is dan krijgt de verdamper pas warm koelwater als de thermostaat open is.
Je zou b.v. eerst op benzine kunnen starten, dan 10 minuten rijden zodat de thermostaat open gaat, en dan overschakelen op LPG. Als de verdamper dan niet bevriest zou hij wel eens op het "buitenste" koelwater circuit aangesloten kunnen zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 504
16-04-2017 14:36 - 16-04-2017 14:40 #168256
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verdamper bevriest
Simon gaf aan :
Dan zal "binnenste" koelcircuit mogelijk niet duidelijk zijn; aan de hand van de foto's lijkt dat bovendien niet het probleem.
Op de foto's is duidelijk te zien dat één zijde het verdamper koelwatercircuit aangesloten is op de voorzijde van de kop van de motor (waar normaal - zonder LPG - een blindplaatje zit) - daar is niks mis mee.
De andere zijde zit zichtbaar via een T-stuk op een kachelslang aangesloten - maar niet goed zichtbaar is welke kachelslang.
Simon :
Controleer of dit T-stuk in de slang zit die van de achterzijde van de kop van de motor (zit daar aangesloten via een haaks pijpje) naar de kachel loopt.
Zo ja : goed - dan zit er of een verstopping of een luchtbel (meest waarschijnlijk) in je verdamper, die de koelwatercirculatie door je LPG verdamper belemmert.
Zo nee : dan zit het T-stuk verkeerd - verplaatsen naar voorgenoemde slang.
99% van dit soort problemen is een luchtbel.
Goed ontluchten is en blijft lastig. Koelvloeistof overdrukreservoir (grijs/witte flesje met metalen dop, naast radiator) zo hoog mogelijk ophangen (bijv met touwtje aan openstaande motorkap). Koelwaterslang aan hoogste koelwateraansluiting van de LPG verdamper langzaam losdraaien en lucht laten ontsnappen totdat er alleen koelvloestof uitkomt .... In geval van twijfel alsnog koelwatercircuit verdamper doorspoelen om eventuele verstopping te verwijderen.
Mijn technische kennis is helaas zeer beperkt, maar ik wil graag leren
Dan zal "binnenste" koelcircuit mogelijk niet duidelijk zijn; aan de hand van de foto's lijkt dat bovendien niet het probleem.
Op de foto's is duidelijk te zien dat één zijde het verdamper koelwatercircuit aangesloten is op de voorzijde van de kop van de motor (waar normaal - zonder LPG - een blindplaatje zit) - daar is niks mis mee.
De andere zijde zit zichtbaar via een T-stuk op een kachelslang aangesloten - maar niet goed zichtbaar is welke kachelslang.
Simon :
Controleer of dit T-stuk in de slang zit die van de achterzijde van de kop van de motor (zit daar aangesloten via een haaks pijpje) naar de kachel loopt.
Zo ja : goed - dan zit er of een verstopping of een luchtbel (meest waarschijnlijk) in je verdamper, die de koelwatercirculatie door je LPG verdamper belemmert.
Zo nee : dan zit het T-stuk verkeerd - verplaatsen naar voorgenoemde slang.
99% van dit soort problemen is een luchtbel.
Goed ontluchten is en blijft lastig. Koelvloeistof overdrukreservoir (grijs/witte flesje met metalen dop, naast radiator) zo hoog mogelijk ophangen (bijv met touwtje aan openstaande motorkap). Koelwaterslang aan hoogste koelwateraansluiting van de LPG verdamper langzaam losdraaien en lucht laten ontsnappen totdat er alleen koelvloestof uitkomt .... In geval van twijfel alsnog koelwatercircuit verdamper doorspoelen om eventuele verstopping te verwijderen.
Laatst bewerkt 16-04-2017 14:40 door Rob Vijgenboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
16-04-2017 17:31 #168258
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verdamper bevriest
Deze omvl verdamper heeft 3 slangen , aan/afvoer koelwater en gasaanvoer.
idd is duidelijk te zien dat 1 aansluiting op de thule aan de kop zit . Een foto van de andere waterslang-aansluiting zou duidelijkheid verschaffen , zit er een T stuk tussen de kachelslang vanaf de achterzijde kop of toch de waterpijp vanaf de pomp.
als je de auto start kan je aan de slangen voelen of deze naar de verdamper gelijktijdig warm worden net als alle andere koelslangen , zo kom je er achter welke slang koud blijft en dus verkeerd zit aangesloten of anders toch sprake is van een verstopping.
idd is duidelijk te zien dat 1 aansluiting op de thule aan de kop zit . Een foto van de andere waterslang-aansluiting zou duidelijkheid verschaffen , zit er een T stuk tussen de kachelslang vanaf de achterzijde kop of toch de waterpijp vanaf de pomp.
als je de auto start kan je aan de slangen voelen of deze naar de verdamper gelijktijdig warm worden net als alle andere koelslangen , zo kom je er achter welke slang koud blijft en dus verkeerd zit aangesloten of anders toch sprake is van een verstopping.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.