Hoe stel ik de verdamperdruk af?
- Rob Spoon
-
- Platinum lid
-
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 211
Bij auto's waar ik eerst het contact drie keer moest aanzetten voordat ik kon starten hielp het door die stelschroef (soort choke) iets te verdraaien zodat er meer gas door de leiding naar de carburateur ging en de auto op lpg dus direct start.
Ik deed dat dus op gehoor want je kon dan precies horen of het gas goed doorstroomde of dat het heel gekepen een beetje gas doorliet.
Of het ook wat doet aan de bedrijfsdruk weet ik dus niet?
Groet Mark
Ps tuurlijk wordt alles makkelijker en misschien wel beter als je de auto laat afstellen door de garage maar dan kan ik mischien wel alles beter door de garage laten doen en dan alleen nog maar zelf mijn spiegeltjes poetsen alleen kan je dan beter gewoon een nieuwe auto kopen in mijn beleving.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Hier kijk je tegen een kleine stelschroef aan. Deze heeft grote invloed op het mengsel.
Bij deze foto zie je rechtsonder een stelschroef. Deze reageert niet op Idle, en ik zie ook bar weinig veranderen aan de Lambda waarde. De slang rechtboven deze stelschroef gaat naar de regelkraan richting de venturi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Nee zo'n meter heb ik dan weer niet. Ik begrijp niet wat je met de spoel van de choke bedoeld."Hans Wassink" schreef:
ik denk dat als je de spoel van de "choke" constant bekrachtigd, en je meet de druk op de uitgaande slang richting de venturi, dan zit je goed. heb je geen gecombineerde vacuum/drukmeter? 0,7 overdruk is niet zoveel??
LANDI, type nog niet kunnen vinden. Ga zo nog even zoeken.."Kevin de Leuw" schreef:
Wat voor verdamper heb je?
Typ dat nummer eens in op google en dan vind je meestal een complete handleiding om af te stellen en waarvoor de 2 schroeven dienen.
Heb toevallig een verdamper naast me liggen en hier staat op: idle, by-pass dus geen pressure.
Rob, dat zou kunnen. Maar waarvoor is dan de kleine schroef rechtsonder? Met de bovenste schroef kan ik vrij goed het mengsel afstellen."Rob Spoon" schreef:
Het lijkt me sterk, dat de verdamperdruk van buiten in te stellen zou zijn. Dat lijkt me een karakteristiek die van binnen af te stellen is. Is het niet zo, dat de stelschroeven alleen een debiet begrenzen? Dus niet de druk (stroomsnelheid), maar de hoeveelheid (opening)?
"Mark Murre" schreef:
Ps tuurlijk wordt alles makkelijker en misschien wel beter als je de auto laat afstellen door de garage maar dan kan ik mischien wel alles beter door de garage laten doen en dan alleen nog maar zelf mijn spiegeltjes poetsen alleen kan je dan beter gewoon een nieuwe auto kopen in mijn beleving.
Helemaal met je eens Mark, de 240euro die ik nu heb neergelegd voor de Techedge lambdacontroller zijn leuker besteed dan aan een garagehouder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1403
ps, verdampers hebben ook wel eens een sludge-afvoer-plug, maar dat is dit niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Hans Wassink" schreef:
ik bedoel dat de choke vaak wordt bediend door een elektromagneet. zie hem op je foto niet zitten??
ps, verdampers hebben ook wel eens een sludge-afvoer-plug, maar dat is dit niet?
Nee dat is hem niet

Ik heb er niets meer over kunnen vinden. Ik ga er dan maar vanuit dat de bovenste schroef voor de grove afstelling is, en de kleine rechtsonder voor de fijne afstelling, ook al merk ik daar weinig van in het mengsel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 211
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Mark Murre" schreef:
In het forum hieronder wordt de werking beschreven .
www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/182551/
Thanks, dit bevestigd mijn gedachten. Ik ga er deze week weer eens mee stoeien!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
Ik heb niet gecontroleerd of dit juist is, maar elders (123ignition forum) kwam ik tegen dat Lambda = 1 overeenkomt met :
voor benzine : 14,7
voor LPG : 15,5
Dus "Bij vollast keurig rond de 13,5 a 14" houdt in dat dat voor LPG nog steeds vrij rijk is ......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"R. Vijgenboom" schreef:
Ter info :
Ik heb niet gecontroleerd of dit juist is, maar elders (123ignition forum) kwam ik tegen dat Lambda = 1 overeenkomt met :
voor benzine : 14,7
voor LPG : 15,5
Dus "Bij vollast keurig rond de 13,5 a 14" houdt in dat dat voor LPG nog steeds vrij rijk is ......
Klopt helemaal! Foutje van mij, ik had een lambda van 0,9 verkeerd omgerekend. Het moet inderdaad 15,5 zijn!
Overigens blijkt de fijnstelschroef toch geen fijnstelschroef te zijn, het is de verdamperdruk. Ik heb hem geprobeerd uit elkaar te draaien, dat lukte niet. Dit zal het membraan zijn.
Ik ga hem nu halverwege zetten en dan maar wat draaien, net zo lang totdat het beter wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.