- Berichten: 2147
Hoe stel ik de verdamperdruk af?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Ik kan namelijk:
- De verdamperdruk stellen
- Stationair stellen
- en vollast in de slang vlak voor de venturi.
Dit zijn teveel variabelen om goed met een Lambdacontroller aan de gang te gaan. Wat is het uitgangspunt? Ik denk de volgorde verdamperdruk, vollast en dan stationair. Alleen bij mij gaat het bij de eerste stap al fout.
AFR zakt naar 9 bij pedal to the metal vanuit stationair. Hij verzuipt dan dus. Ik krijg hem niet beter. Bij vollast keurig rond de 13,5 a 14
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold Meulenbelt (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 13
Het enige (volgens mij) zekere dat ik hierover weet is eerst bij 3000 toeren de kraan stellen en DAARNA stationair.
Kan je verder niet helpen, bel altijd met v/d Weide in Doornspijk.
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 211
Zelf begin ik om de auto op benzine goed te laten lopen en kijk daarna hoe die op gas staat.
Ik heb twee schroefjes op mijn verdamper waarvan er een "die wat kleiner is" afstel door te luisteren hoeveel gas hij loslaat als je je contact aanzet .
Ik heb gemerkt dat als dat schroefje niet goed staat de auto dus moeizaam start omdat er dus niet voldoende gas naar de carburateur gaat bij de start.
Nu ik dat dan goed heb staan geef ik heel veel gas en hou dat vast terwijl ik de vollastschroef in de slang begin in te draaien totdat de motor begint te smoren en vanuit die stand van de schroef doe ik weer twee slagen open.
Nu kijk ik hoe die stationair draait en stel dat dus bij met de stationairschroef op de verdamper.
Het zal wel weer helemaal fout zijn hoe ik dat doe maar bij mij werkt het voor als nog prima.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 211
Groeten Mark
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Mark Murre" schreef:
Na het teruglezen van je bericht gaat het bij jou zeker over een direct ingespoten gas systeem want dan is het natuurlijk hele andere koek !
Groeten Mark
Mark, bedankt voor je toelichting. Het gaat niet over een direct ingespoten gassysteem.
Gewoon een simpele verdamper waarvan ik de verdamperdruk en stationair kan afstellen. En een kraan in de slang vlak voor de venturi.
De methode die jij beschrijft werkt wel. De 1800 loopt ook gewoon, maar het kan beter.
Ik ben dus benieuwd hoe ik de verdamperdruk kan afstellen. Jij omschrijft het door te luisteren bij contact-aan. Dit moet toch te meten zijn? Lijkt me anders vrij onnauwkeurig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
- Berichten: 101
Wat doen we moeilijk.
Er is maar een manier om je gas goed af te stellen, dat is niet op het gehoor of gevoel.
Ga alsjeblieft naar een gasinbouwstation en laat hem daar op de kast goed afstellen.
Het is niet voor niets dat er regelmatig gasafstelavonden worden gehouden.
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1403
wel bijzonder dat je van buitenaf de verdamprdruk af kunt stellen. In een grijs verleden heb ik wel eens verdampers gereviseerd, en de verdamperdruk (de druk waarmee het gas de verdamper verlaat) moest afgesteld worden op 0,7 bar (over)druk.
De overige twee schroeven die je beschrijft zijn je wel bekend. Degene o pde verdamper voor stationair mengsel, degene in de slang voor deellast (3000 toerne)Het luisteren bij de verdamper als je hem op contact zet staat hier, m.i. buiten, je hoort alleen en relaitje even openstaan en klikken om een beetje gas alvast in de slang te laten.
Misschien kun je dit wel gebruiken; als je er een drukmetertje op te zet, en dat relais dan bekrachigt kun je wel de verdamperdruk meten ??
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
"Hans Slootweg" schreef:
Hallo Vrienden.
Wat doen we moeilijk.
Er is maar een manier om je gas goed af te stellen, dat is niet op het gehoor of gevoel.
Ga alsjeblieft naar een gasinbouwstation en laat hem daar op de kast goed afstellen.
Het is niet voor niets dat er regelmatig gasafstelavonden worden gehouden.
Hans
Beste Hans, bedankt voor je reactie. Ik weet echter zeker dat ik nu betere meetapparatuur IN de auto heb, dan dat ze bij het gasinbouwstation hebben. Ik wil alleen de wijze waarop weten.
"Hans Wassink" schreef:
Ha Boele,
wel bijzonder dat je van buitenaf de verdamprdruk af kunt stellen. In een grijs verleden heb ik wel eens verdampers gereviseerd, en de verdamperdruk (de druk waarmee het gas de verdamper verlaat) moest afgesteld worden op 0,7 bar (over)druk.
De overige twee schroeven die je beschrijft zijn je wel bekend. Degene o pde verdamper voor stationair mengsel, degene in de slang voor deellast (3000 toerne)Het luisteren bij de verdamper als je hem op contact zet staat hier, m.i. buiten, je hoort alleen en relaitje even openstaan en klikken om een beetje gas alvast in de slang te laten.
Misschien kun je dit wel gebruiken; als je er een drukmetertje op te zet, en dat relais dan bekrachigt kun je wel de verdamperdruk meten ??
Succes!
Beste Hans, ik zal eens wat foto's maken.
Ik heb op de verdamper twee schroeven zitten, en in de slang de regelkraan vlak voor de verdamper.
Met de bovenste schroef op de verdamper kan ik het stationair afstellen (tenminste, daar reageert hij het meest op.)
De onderste schroef reageert vrijwel niet bij stationair. Hier heb ik dus ooit per ongeluk aan gedraaid. Ik ga er vanuit dat die van de verdamperdruk is.
Hoe zou ik de drukmeter moeten plaatsen? Op de uitgaande slang die richting de venturi gaat? Hebben ze dat bij een LPG boer? Anders moet ik daar eens langs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1403
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
- Berichten: 880
Typ dat nummer eens in op google en dan vind je meestal een complete handleiding om af te stellen en waarvoor de 2 schroeven dienen.
Heb toevallig een verdamper naast me liggen en hier staat op: idle, by-pass dus geen pressure.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.